Dieta dla cukrzyków. Jedz te produkty, ale przestrzegaj ważnej zasady

Zgodnie z szacunkami, w Polsce jest niemal 3 mln dorosłych z cukrzycą. Jednym z elementów hamujących rozwój tej choroby, jest wprowadzenie odpowiedniej diety. Choć zazwyczaj kojarzy się ona z restrykcyjnym stylem odżywiania i wyrzeczeniem przyjemności z jedzenia - to tylko pesymistyczne stereotypy. Podpowiadamy, co jeść, by żyć zdrowo. Nie tylko z cukrzycą.

Więcej artykułów dotyczących zdrowego odżywiania znajdziesz na stronie Gazeta.pl.

Dieta dla cukrzyków to nic innego jak ograniczenie cukrów prostych i tłuszczów nasyconych. Na dobrą sprawę, do jej zasad powinniśmy stosować się wszyscy, aby jak najdłużej zachować dobrą kondycję i uchronić się przed cukrzycą. Wystarczy wprowadzić kilka drobnych zmian w codziennych nawykach żywieniowych.

W 2021 roku odnotowano w Polsce 113 przypadków wściekliznyLek. weterynarii o wściekliźnie: Gdy rozwiną się objawy, 100 proc. zakażonych umiera

Dieta cukrzycowa. Po co te zmiany?

Większość osób cierpiących na cukrzycę, choruje na cukrzycę typu 2. Stosowanie diety w ich przypadku ma na celu osiągnięcie i utrzymanie prawidłowego stężenia glukozy w surowicy krwi. Dodatkowo, wprowadzenie zmian w nawykach żywieniowych pomoże w utrzymaniu właściwej masy ciała i uzyskaniu optymalnego stężenia cholesterolu całkowitego, cholesterolu HDL i LDL oraz triglicerydów w surowicy krwi oraz odpowiedniego ciśnienia tętniczego.

Popularnym przy temacie diety dla cukrzyków jest pojęcie "indeksu glikemicznego". To właśnie ten parametr, oznaczany skrótowo jako IG określa szybkość trawienia danego produktu i tempo wchłaniania cukru we krwi, a tym samym jego zdolność do podwyższania poziomu glukozy po jedzeniu. W przełożeniu na praktykę oznacza to, że jeśli dany produkt ma wysoki indeks glikemiczny - szybciej ulega strawieniu, a tym samym powoduje gwałtowny wzrost stężenia cukru we krwi. Osobom cierpiącym na cukrzycę zaleca się zaś wybieranie produktów o niskim IG. 

Zanieczyszczenie powietrza (zdjęcie ilustracyjne)Lepsze powietrze podczas lockdownu uratowało życie setkom ludzi w Europie

Dieta dla cukrzyków. Produkty

Niski indeks glikemiczny nie oznacza, że dany produkt jest niesmaczny lub obniży naszą radość z jedzenia. W skrócie, powinniśmy postawić na jedzenie niskoprzetworzone. Częściej sięgajmy więc po chleb razowy, orzechy, surowe owoce i warzywa. W doborze składników naszej diety, możemy posiłkować się poniższą listą:

  • produkty zbożowe, kasze, płatki. Postawmy np. na chleb żytni z pełnego ziarna, zamieńmy biały ryż na brązowy. Na śniadanie warto zjeść otręby żytnie, pszenne i owsiane. Doskonale sprawdzą się też takie kasze jak bulgur, jęczmienna i gryczana. UWAGA! Zwróć szczególną uwagę na te produkty podczas gotowania. Warzywa, kasze i makarony, gdy są rozgotowane, przyczyniają się szybszego wzrostu poziomu cukru we krwi, ale w taki sposób wpływają na nasz organizm tylko w formie papki. Kiedy ugotujemy je al dente, nie wywołają takiego efektu, 
  • chude mięso i ryby, najlepiej gotowane na parze i pieczone. Sięgnij po kurczaka, cielęcinę czy królika. Zaprzyjaźnij się też z rybami - wystarczy dodać do nich ulubione zioła i upiec. Doskonały obiad gwarantowany!,
  • surowe warzywa. To prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych. W diecie dla cukrzyków szczególnie polecane są brokuły, brukselka, kapusta, fasolka szparagowa, marchewka i papryka. Świetnie sprawdzą się też wszelkie sałatki na bazie świeżych sałat, a także rzodkiewki, pomidory i ogórki,
  • naturalny nabiał. Postaw na chude jogurty, maślanki i zsiadłe mleko. Wybieraj też mleko o niskiej zawartości tłuszczu i niedosładzane produkty mleczne. 

Pamiętaj, że przy ustalaniu jadłospisu warto skonsultować się z lekarzem. To on doradzi nam, które produkty sprawdzą się w naszym przypadku najlepiej. 

Więcej o: