Jak zbić ciśnienie bez leków? Sprawdzone, domowe sposoby

Nadciśnienie tętnicze to bardzo powszechna choroba cywilizacyjna. Jak wskazują statystyki, dotyka często społeczeństwa wysoko rozwinięte. Tylko w Polsce problemy z nadciśnieniem może mieć aż 15 mln osób. Warto pamiętać, że do obniżenia ciśnienia wystarczą czasem małe zmiany w trybie życia.

Więcej ciekawych artykułów o zdrowiu znajdziecie na Gazeta.pl.

Nadciśnienie tętnicze może doprowadzić do wielu poważnych konsekwencji. Jeśli nie zaczniemy działać w porę, grozi nam miażdżyca, zawał serca, a nawet udar mózgu. Modelowe ciśnienie wynosi około 120/80 mmHg. W świecie medycznym uznaje się, że taka siła pompowania krwi sprawia, że wszystkie narządy funkcjonują najlepiej. 

Jeśli regularnie badany ciśnienie krwi, a nasze wyniki wahają się w granicach 100–139/60–89 mmHg, możemy uznać, że wszystko jest w porządku. Jeśli jednak normy te zostaną przekroczone, powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Warto też pamiętać, że wprowadzenie kilku zmian w stylu życia, pomoże nam w walce z nadciśnieniem. Może też okazać się, że niepotrzebne będzie stosowanie leków.

Czym jest nomofobia? Definicja, objawy i występowanieCzym jest nomofobia? Definicja, objawy i występowanie

Obniżanie ciśnienia. Domowe sposoby

1. Postaw na zdrową dietę

Nadciśnieniu sprzyja otyłość. Specjaliści wskazują, że warto nieco zmodyfikować dietę i więcej się ruszać. Szacunkowo, utrata 1 kg powoduje spadek ciśnienia o 2-3 mmHg, a 10 kg - aż o 20-30 mmHg. Dobrym krokiem będzie wykluczenie z codziennego jadłospisu słodyczy i tłustego mięsa.

2. Pokochaj spacery

Regularny marsz pomoże naszemu sercu sprawnie pompować krew i efektywniej dotlenić komórki ciała. Warto zabrać ze sobą kije do nordic walking i pamiętać o regularnym, głębokim oddychaniu. Wprowadzenie codziennych spacerów do naszego życia z pewnością pomoże w obniżeniu ciśnienia krwi.

3. Ogranicz spożycie soli

Zgodnie ze wskazaniami Światowej Organizacji Zdrowia, dorosły człowiek nie powinien zjadać więcej niż 5 g soli dziennie (co ciekawe, statystyczny Polak zjada aż 12-15 g soli na dobę). To szczególnie istotne, kiedy weźmie się pod uwagę, że nadmierne ilości sodu  zatrzymują wodę w organizmie podnosząc ciśnienie. Właśnie z tego względu, osoby zmagające się z nadciśnieniem powinny znacząco ograniczyć spożycie soli. Sól z powodzeniem możemy zastąpić domowymi mieszankami przypraw. Wśród ziół, które możemy potraktować jako alternatywę, są na pewno: lubczyk, kolendra, oregano, prażona cebula czy tymianek. 

4. Rzuć palenie

Nikotyna w niebezpieczny sposób przyczynia się do podniesienia ciśnienia krwi. Jeśli jesteśmy regularnymi palaczami, nasze serce bardzo się męczy i przez cały dzień niepotrzebnie szybciej pompuje krew. Zrezygnowanie z palenia nie tylko pomoże nam w zbiciu ciśnienia, ale też pozytywnie wpłynie na stan naszej cery i kolor szkliwa.

Brzuch alkoholowyJak wygląda brzuch alkoholowy? Mało kto wie, że nie jest tożsamy z nadwagą

Więcej o: