5 naturalnych sposobów na ulżenie sobie, gdy dokucza zatkany nos

Próbujesz wydmuchać nos i nic! Czujesz, że jest cały zatkany, a wydzielina nie pozwala ci oddychać. Nie chcesz kupować specjalnych aerozoli do nosa, a może apteki w pobliżu są już zamknięte? Zawsze możesz pomóc sobie w bardziej naturalny sposób.

Zatkany nos potrafi uprzykrzyć życie. Rano nie czujesz się wyspany, ponieważ w nocy miałeś problemy z oddychaniem. Z trudnością jesz posiłki. Przyjemności nie sprawiają ci też rozmowy, a o aktywności fizycznej w ogóle nie chcesz wspominać.

Oddychanie przez usta nie jest dobrą alternatywą, ponieważ nie zapewnia takiego uzdatniania powietrza jak oddychanie przez nos. Ponadto powietrze wdychane ustami może podrażniać gardło i osłabiać jego barierę ochronną, w wyniku czego gardło staje się bardziej podatne na ataki wirusów i bakterii.

Czy chłód powoduje przeziębienie? [NaZdrowie]

Na szczęście zatkany nos można skutecznie udrożnić domowymi sposobami. Przedstawione propozycje pochodzą z portalu MedlinePlus będącego własnością National Library of Medicine - największej na świecie biblioteki medycznej prowadzonej przez rząd federalny Stanów Zjednoczonych.

Na stronie można znaleźć informacje o dolegliwościach i chorobach, a także sposobach na ich wyleczenie. Wiadomości pochodzą z publikacji medycznych. Portal jest także na bieżąco aktualizowany.

Para i poduszki

Jakie sprawdzone i bezpieczne triki można zastosować, żeby zatkany nos przestał dokuczać? Według MedlinePlus - całkiem sporo.

1. Nawilżaj od środka.

Picie płynów (powinny być to płyny niesłodzone - najlepiej woda lub herbata) pomoże ci utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu, a co za tym idzie także rozrzedzić znajdującą się w nosie wydzielinę.

2. Wdychaj parę.

Weź ciepły, parujący prysznic albo odkręć naprawdę ciepłą wodę i posiedź w zaparowanej łazience. Para pomoże upłynnić wydzielinę w nosie, dzięki czemu łatwiej się jej pozbędziesz. Powinieneś jednak pamiętać o tym, żeby nie wdychać gorącej pary, ponieważ możesz oparzyć drogi oddechowe. Szczególnie należy uważać podczas inhalacji nad miską z gorącą wodą - to właśnie podczas takich zabiegów najłatwiej o poparzenia, zwłaszcza jeśli pochylając się nad miską, dodatkowo nakrywasz głowę ręcznikiem. Wdychanie pary z łazienki jest bezpieczniejsze, ponieważ łatwiej kontrolować jej temperaturę.

3. Wykorzystaj ściereczkę.

Upłynnić wydzielinę w nosie pomaga też położenie na twarzy wilgotnej i ciepłej (nie gorącej!) ściereczki lub ręcznika. Ta metoda może być dla niektórych jednak bardziej niewygodna niż wdychanie pary.

4. Zaopatrz się w nawilżacz powietrza.

Wilgotne powietrze pomoże ci utrzymać nawilżony przewód nosowy, a także upłynnić przeszkadzającą wydzielinę. Ponadto, odpowiednio nawilżona śluzówka będzie stanowiła lepszą barierę dla wirusów i bakterii, więc infekcje nie będą dopadać cię tak często. 

5. Wykorzystaj poduszki

Zator w nosie jest szczególnie odczuwalny, kiedy leżysz, ponieważ wydzielina nie może przemieścić się w dół gardła. W nocy warto więc podłożyć pod głowę więcej poduszek niż zwykle - głowa powinna znajdować się bowiem wyżej od reszty ciała, żeby łatwiej było ci oddychać.

Kiedy do lekarza?

Jeśli jednak podane metody nie przynoszą pożądanych efektów, warto rozważyć zapisanie się na wizytę lekarską. Jakie objawy powinny cię do niej skłonić? Według MedlinePlus powinieneś odwiedzić lekarza, gdy:

  • twój nos jest zapchany, a do tego masz opuchnięte czoło, okolice oczu, jedną stronę nosa lub policzek, lub też katar wiąże się z pogorszeniem widzenia;
  • boli cię gardło, a w jego okolicach pojawił się biały lub żółty nalot;
  • wydzielina z nosa ma brzydki zapach, wycieka tylko z jednej strony nosa, ma kolor inny niż biały lub żółty;
  • przeziębienie trwa dłużej niż 10 dni, towarzyszy mu żółtozielona lub szara wydzielina.

To też może cię zainteresować:

Męczy cię katar? Jeżeli wydmuchujesz nos w ten sposób, może być jeszcze gorzej

Tylko katar, czy już zapalenie zatok?

Więcej o: