Wysokie ciśnienie

Mam problemy z prolaktyną. Leczę się już około 2 lat. W momencie kiedy spada mi prolaktyna, przerywam branie tabletek na polecenie lekarza. Ponad to mam problemy z ciśnieniem. Czy to jest możliwe, że objawia się to od prolaktyny? Mam dopiero 24 lata i boję się o moje zdrowie bo robiłam rożne badania i wyszły bardzo dobrze, a ciśnienie się nie chce obniżyć. Co robić?

Odpowiada lekarz Łukasz Fus

Hiperprolaktynemia, czyli podwyższony poziom prolaktyny we krwi, raczej nie jest przyczyną podwyższonego ciśnienia tętniczego. Co więcej, jeżeli lekiem, który Pani przyjmuje jest bromokryptyna, to ciśnienie tętnicze miałoby tendencję do niższych wartości (to jedno z działań niepożądanych bromokryptyny). Nadciśnienie tętnicze (czyli wartość powyżej 140/90 w pomiarach powtarzanych co kilka dni) u młodych osób wymaga przede wszystkim poszukiwania pierwotnej przyczyny. Mogą być m.in. zaburzenia ukrwienia lub funkcji nerek, nadczynność tarczycy, guzy nadnerczy, działania niepożądane leków (w tym również doustnej antykoncepcji), alkohol, nikotyna i inne.

Uważam, że powinna Pani mieć wykonane kilka podstawowych badań, takich jak morfologia, jonogram, TSH i badanie ogólne moczu. Dopiero na podstawie dokładnego badania przedmiotowego i wyników badań dodatkowych można zaplanować dalsze postępowanie. Jeżeli przyczyna nadciśnienia nadal pozostanie nieuchwytna, prawdopodobnie będzie Pani musiała skorzystać z pomocy kardiologa lub hipertensjologa.

Zobacz wszystkie porady

Więcej o: