Calcium a ciąża

Calcium a ciąża: czy, kiedy i ile stosować. Czy nadmiar wapnia może zaszkodzić w ciąży? 

Dzienne zapotrzebowanie na wapń człowieka dorosłego wynosi ok. 900mg, w ciąży natomiast wzrasta do ok. 1200 - 1500mg. Jednak dobrze dobrana, zbilansowana dieta jest w stanie w pełni zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na wapń organizmu kobiety ciężarnej.

Najlepszym, naturalnym źródłem wapnia jest nabiał, szczególnie mleko, jogurt i żółty ser. Dla przykładu w 100g jogurtu znajduje się ok. 150mg, a w 100g żółtego sera ok. 800mg wapnia. Warto pamiętać, że produkty o niskiej zawartości tłuszczu zawierają tyle samo wapnia, co pełnotłuste!

Jeśli jednak w diecie nie ma wystarczająco dużo wapnia, można stosować dostępne na rynku preparaty witaminowe dla ciężarnych. Warto jednak sprawdzić zawartość wapnia w preparacie - ma on jedynie uzupełniać, a nie zastępować źródła naturalnego wapnia w diecie.

Jeśli chodzi o powikłania suplementacji wapnia, spożywany w nadmiarze przez dłuższy czas wpływa na zaburzenia wchłaniania innych witamin (np. wit K), powstawanie kamieni nerkowych i przyspieszenie rozwoju miażdżycy, a jego nadużywanie jest niewskazane nie tylko w ciąży.

Pamiętajmy też, że do dobrego wchłaniania wapnia niezbędny jest odpowiedni poziom wit. D - należy zapewnić naszemu organizmowi wystarczającą ilość słońca (20-30 min. na dobę), a w okresie jesienno-zimowym suplementację wit. D.

Więcej o: