Pi瘯na i zdrowa sk鏎a latem

No c騜, sta這 si - s這鎍e jak co roku letni por wzmaga sw aktywno嗆. Nie zamierzasz zaszy si na ten czas pod ziemi lub, o kosmetyczna zgrozo, planujesz wakacje? Wci捫 masz szanse cieszy si pi瘯n sk鏎. Jak o ni dba letni por?
Ka盥y tydzie sp璠zony na opalaniu postarza sk鏎 o rok. Masz odwag mo瞠sz zrobi kr鏒ki rachunek sumienia, ile takich dodatkowych lat masz ju na koncie? Ca貫 szcz窷cie wakacje da si przetrwa, nie nara瘸j帷 si na negatywne skutki oddzia造wania s這necznego. Jak?



Po jakim czasie obcowania z promieniami, mo瞠sz czu, 瞠 twoja sk鏎a jest wyschni皻a, pozbawiona blasku, objawiaj si na niej pierwsze oznaki starzenia, znajome zmarszczki sta造 si jakby g喚bsze, bardziej widoczne. Promienie UV powoduj ubytki kolagenu i elastyny, bia貫k tkanki 陰cznej odpowiadaj帷ych za spr篹ysto嗆 i m這dzie鎍zy wygl康 sk鏎y. Rozci庵ni皻a lub zniekszta販ona pod wp造wem nacisku wolno powraca do pierwotnego kszta速u? To oznaka, 瞠 zas鏏 tych bia貫k zosta w znacznym stopniu nadw徠lony. Ubywa ich nam wraz z wiekiem. Po cz窷ci jest to wi璚 nieuchronny proces, po cz窷ci przyspieszamy go poprzez niehigieniczny tryb 篡cia, kontakt z zanieczyszczeniami czy w豉郾ie s這鎍em. W dodatku w tle ko豉cze my郵 o zagro瞠niu zdrowia. Zmiany sk鏎ne z rakiem sk鏎y na podium to z pewno軼i nie to, co chcieliby鄉y czerpa ze s這鎍a. I wcale nie musimy. Korzystanie z dobrej strony promieni s這necznych nie oznacza nieustannego krycia si w cieniu

Co nas postarza, co nas opala... i parzy

Samo w sobie s這鎍e nie jest z貫. Lekarze podwa瘸j kolejne mity - zalecaj ekspozycj na promienie s這neczne ka盥ego dnia. Po pierwsze bez u篡cia filtr闚. Po drugie najlepiej w godzinach po逝dniowych. Szaleni, niedouczeni? Niekoniecznie. Chodzi o zaledwie kilka minut, nie 5-godzinne le瞠nie plackiem. Wszystko po to, by organizm wytworzy bezcenn dla zdrowia ko軼i i z瑿闚 witamin D. Taka kilkunastominutowa dyspensa od ochrony s這necznej pozwoli ci z豉pa lekk opalenizn i nie wywo豉 szk鏚 natury zdrowotnej. Ale uwaga, dla wi瘯szej ilo軼i czasu bez zabezpieczenia przeciw promieniowaniu UV nie ma usprawiedliwienia. Tym bardziej, 瞠 one rzeczywi軼ie szkodz sk鏎ze. Kt鏎e z nich w jaki spos鏏? O ile promieniowanie UVC nie jest ono w stanie pokona warstwy ozonowej, tak UVA i UVB ju owszem.

UVA to podst瘼ny sprzymierzeniec starzenia - nie opali nas, nie spowoduje poparze, nie wywo豉 b鏊u, za to mo瞠 spowodowa zmarszczki, utrat elastyczno軼i sk鏎y, przebarwienia. W dodatku nie robi sobie "urlopu" w porach niewakacyjnych, oddzia逝je na nas przez ca造 rok, nie straszne mu chmury czy szyby - bez problemu przez nie przenika. Promieniowanie UVB, szczeg鏊nie aktywne latem, nie ma wiele wsp鏊nego ze starzeniem sk鏎y. To jemu natomiast zawdzi璚zamy opalenizn, ale tak瞠 poparzenia s這neczne. W przeciwie雟twie do poprzednika nie pokona zachmurzenia czy szk豉. Zar闚no promieniowanie UVA, jak i UVB mog prowadzi do powstania alergii s這necznej i do zmian nowotworowych. W trosce o sk鏎 zadbaj, by zabezpieczy si przed oddzia造waniem jednego i drugiego.

Fokus na faktor

Zaprzyja幡ij si z kremem z filtrem o odpowiednim faktorze. O czym tak naprawd informuje SPF (Sun Protection Factor) i liczba nast瘼uj帷a po nim? Okre郵aj one wysoko嗆 ochrony przed opalaj帷ym i parz帷ym promieniowaniem UVB (ale ju nie UVA). Wyb鏎 powinien zale瞠 od typu urody i karnacji, a tak瞠 od miejsca przebywania, wieku, pory roku czy dnia, nie od stopnia determinacji w zdobywaniu br您owego kolorytu. Zreszt ten ku uciesze dermatolog闚 powoli wychodzi z mody. Jak chroni sk鏎?

Dob鏎 faktora ze wzgl璠u na karnacj nie zawsze pokrywa si z wra磧iwo軼i sk鏎y na s這鎍e - apeluj kosmetolodzy i lekarze. Warto jednak mie podzia w pami璚i i traktowa jak uproszczon wskaz闚k. Co g這si? Je郵i nale篡sz do grona os鏏 o naturalnie rudej lub blond czuprynie o bladej lub usianej piegami, podchod do s這鎍a ostro積ie. Najlepiej zza filtra o SPF 50 i powy瞠j. Osoby o rodzimym typie p馧nocnoeuropejskim (w這sy blond lub ciemny blond, jasna sk鏎a) powinny by zaopatrzone w kremy o SPF 20-25. Tak popularne SPF 5 czy 10 mog si sprawdzi w przypadku niekt鏎ych ciemnookich i ciemnow這sych os鏏 o oliwkowej karnacji. Dermatolodzy zalecaj jednak niezale積ie od typu urody stosowa kosmetyki o SPF 30 lub wy窺zym.

Krem z filtrem stosuj obficie, nak豉daj帷 grub warstw. Czyli tak, przy kt鏎ej opakowanie kosmetyku (200 ml) zu篡jesz po 鈔ednio 6 aplikacjach. Cienka warstwa w praktyce przek豉da si na zmniejszenie mocy faktora 鈔ednio o po這w (np. z SPF 20 na SPF 10).

Uwielbiasz br您 i nie wyobra瘸sz sobie lata bez niego? Lepiej zainwestuj w dobry samoopalacz lub br您er.

Piel璕nacja - nawil瘸j i od篡wiaj!

Latem nawil瘸nie jest ci jeszcze bardziej potrzebne ni zwykle. Jest to jedna z bardziej skutecznych i jednocze郾ie ma這 docenianych czynno軼i piel璕nacyjnych. Efekt zale篡 w du瞠j mierze od regularno軼i. Nawil瘸nie sk鏎y od czasu do czasu, szczeg鏊nie w wakacyjnym czasie posuchy, to jak przesypianie co kt鏎ej nocy, kiedy bardzo potrzeba ci si.

Na pla篡 wcierasz olejek, cia這 a si 鈍ieci - w ten spos鏏 niekoniecznie nawil篡sz sk鏎. Nat逝szczanie i nawil瘸nie to dwie zupe軟ie inne rzeczy. Owszem warstwa t逝szczu nie pozwala wodzie tak 豉two si ulotni ze sk鏎y (dlatego osoby o t逝stej cerze cz瘰to wydaj si m這dsze), lecz nie uzupe軟i te jej zasob闚. A je郵i zasilisz j warstewk zanieczyszcze czy potu stworzy si nieprzepuszczaj帷y powietrza pancerzyk.

Zapobiegaj帷e starzeniu antyoksydanty takie jak witamina C, E czy A, a tak瞠 koenzym Q10, kwas hialuronowy i kolagen podzia豉j dostarczone z zewn徠rz wraz z kremem, ale dopiero w odpowiednich st篹eniach. Zwr鵵 wi璚 uwag, czy producent nie mydli ci oczu pi瘯nymi plakietkami, w zamian oferuj帷 rozcie鎍zony koncentrat o mocy zbli穎nej do efektu placebo.

Grunt to oczyszczanie

Zanim cokolwiek na這篡sz na sk鏎, nie zapomnij jej oczy軼i. Gdy temperatura ro郾ie pot i zbieraj帷a si t逝sta warstwa sebum mog tworzy barier utrudniaj帷 sk鏎ze oddychanie, a tak瞠 wch這ni璚ie dobroczynnych substancji z aplikowanych specyfik闚. Wskazanym zwyczajem, tak w sezonie letnim, jak i poza nim, jest r闚nie z逝szczanie. Za pomoc peelingu pozb璠ziesz si zrogowacia貫go martwego nask鏎ka. Taka g豉dka sk鏎a stanowi dobr baz dla kosmetyk闚 i lekkiej opalenizny - tak pochodzenia naturalnego, jak i z tubki samoopalacza. Uwaga, je郵i decydujesz si na u篡cie kosmetyku samoopalaj帷ego, pami皻aj o kolejno軼i - najpierw nawil瘸cz, p騧niej samoopalacz. Z逝szczanie zapewni wyr闚nany koloryt i uchroni przed smugami.

Je郵i peeling wykonujesz zbyt cz瘰to lub z u篡ciem kosmetyku o niedostosowanej do typu nask鏎ka konsystencji (gruboziarnistej do delikatnej sk鏎y), zamiast skorzysta, mo瞠sz doprowadzi do powstania mikroranek na sk鏎ze i pozbawi si pancerza ochronnego sk鏎y. Osobom o sk鏎ze normalnej lub suchej zaleca si z逝szczanie raz na tydzie. Osoby o sk鏎ze t逝stej, je郵i jest taka potrzeba, mog pozwoli sobie na nieco cz瘰tsze peelingi.

Nawodnienie od 鈔odka

Nawil瞠nie sk鏎y nie bierze si z nik康. Je郵i tw鎩 organizm jest odwodniony, odwodniony jest r闚nie ten rozleglejszy z narz康闚 - twoja sk鏎a. Ca貫 szcz窷cie, ten mechanizm dzia豉 tak瞠 w odwrotnym kierunku. Dostarczaj帷 sobie p造n闚, wprawiasz w ruch wewn皻rzne 廝鏚這 u篡幡iaj帷e ca貫 cia這, a wi璚 i sk鏎.

Wraz ze wzrostem temperatury w zwi您ku ze wzmo穎nym poceniem ro郾ie nasze zapotrzebowanie na p造ny. W upale z 2 litr闚 wzrasta do nawet 4 litr闚 dziennie. Mimo stara trudno ci wla w siebie tyle wody? Zaprzesta wysi趾闚. Liczy si 陰czna suma wypijanych p造n闚, tak瞠 tych pochodz帷ych z zup, herbat owocowych, zio這wych, sok闚 (najlepiej 鈍ie穎 wyciskanych), warzyw czy owoc闚. B康 czujny, do podst瘼nych napoj闚 s逝膨cych raczej odwodnieniu ni nawodnieniu nale篡 kawa, napoje gazowane zawieraj帷e kofein, czarna herbata i alkohol.

Diet w sk鏎

Na wygl康 twojej sk鏎y wp造wa tak瞠 to, co jesz. Cenne antyoksydanty b璠帷e sk豉dnikami wielu kosmetyk闚 sprawdzaj si 鈍ietnie r闚nie dostarczane od wewn徠rz poprzez 穎陰dek. Rozprawiaj si z wolnymi rodnikami - ubocznymi produktami przemiany materii powoduj帷ymi szybsze starzenie si organizmu. Namna瘸j si one za spraw promieniowania UVA, ale tak瞠 na skutek stresu, spo篡wania przetworzonej 篡wno軼i i zanieczyszcze.

Latem, gdy przed sk鏎 wzmo穎ny wysi貫k, antyoksydant闚 a roi si na ka盥ym kroku. Wystarczy wybra si na targ warzuwno-owocowy, a po drodze zaopatrzy si w dobre t逝szcze. A dok豉dniej? Ich szeregi zasila m.in. witamina A w formie nadaj帷ego 豉dny koloryt sk鏎ze beta karotenu. Zwi瘯sza on odporno嗆 sk鏎y na s這鎍e, przeciwdzia豉j帷 poparzeniom. Warto zwi瘯szy jego ilo嗆 w diecie ju na miesi帷 przed planowanym pla穎waniem. Znajdziemy go w 鄴速ych i pomara鎍zowych warzywach i owocach (tj. marchew, morele, papryka, dynia), a tak瞠 w warzywach o zielonych li軼iach, np. szpinaku, kapu軼ie czy brukselce. Najbardziej aktywn form witaminy A jest jako retinol wyst瘼uj帷y w produktach pochodzenia zwierz璚ego, np. w徠r鏏ce czy z馧tkach jaj.

Kolejnym walecznym antyoksydantem jest znana wszystkim witamina C obecna nie tylko w cytrusach i kwa郾ych owocach i warzywach, ale tak瞠 w ma這 kwa郾ych ziemniakach, papryce czy kalafiorze. W diecie dla sk鏎y nie mo瞠 zabrakn望 r闚nie witaminy E skrywaj帷ej si np. w olejach ro郵innych, likopenu zawartego np. w pomidorach, kwas闚 t逝szczowych omega-6 i omega-3, kt鏎e znajdziesz kolejno w nasionach ro郵in i rybach.

B康 z nami na Facebooku!



Wi璚ej o: