Ważna jest strategia

Przygotowanie się do egzaminu, a później jego zdawanie to ciężka praca. Należy opracować strategię i metodologię i dopiero wtedy zasiąść do wertowania opasłych tomów. To pozwoli nie tylko zmniejszyć stres, ale też ułatwi pracę.

Ważna jest strategia

Przygotowanie się do egzaminu, a później jego zdawanie to ciężka praca. Należy opracować strategię i metodologię i dopiero wtedy zasiąść do wertowania opasłych tomów. To pozwoli nie tylko zmniejszyć stres, ale też ułatwi pracę.

Pobudka przed egzaminem może nie być przyjemna. Ból głowy, ból brzucha, dolegliwości żołądkowe, siódme poty, blade oblicze - to tylko niektóre objawy stresu. Co robić? Jeżeli nie da rady wyzbyć się go całkowicie, można spróbować go zminimalizować. Ale chyba żadna metoda nie jest tak skuteczna, jak świadomość, że się umie. I że umie się swoją wiedzę ?sprzedać?. Jednak to też trzeba potrenować.

Skondensowany notes

Najpierw - robienie notatek. To przyda się zawsze, przed maturą i po. Na kursie?Szkoła umiejetności? prowadzonym przez firmę Outlook PR można nauczyć się np. robić tzw. mind mapę. To specjalny sposób przygotowywania notatek, z wykorzystaniem rysunków, różnych kolorów, skojarzeń. Dzięki tej technice można szybko zanotować bardzo dużo informacji - np. na kartce formatu A4 mieszczą się informacje z całego Teleexpressu.

Jednak przed studiowaniem podręcznika i robieniem notatek trzeba urządzić rozgrzewkę dla oczu i mózgu. Polega to na szybkim przekartkowaniu książki, ale w taki sposób, żeby z każdej strony wyłowić choć jedno słowo i umieć je później powtórzyć.

Nudy na pudy

Okazuje się, że czytanie to wyższa szkoła jazdy. Przede wszystkim - nie na leżąco. Człowiek ma zakodowane, że leżenie to pozycja do spania, a nie do przyswajania wiedzy. W takiej pozycji wielka część wysiłku włożonego w naukę idzie na marne.

Oczy nie wytrzymują monotonii i zerkają na boki, a mózg podczas tradycyjnego czytania się nudzi. Pierwszą trudność pokonać łatwo. Wystarczy pokazać oku, gdzie powinno się zatrzymać - do tego posłuży jakiś wskaźnik lub zaostrzony ołówek ustawiony w odpowiednim miejscu tekstu. Oko już ma co robić.

Można na tym poprzestać i czytać po jednym słowie, tak jak uczono w szkole, ale można też nabyć umiejętność czytania (ze zrozumieniem) w całkiem innym tempie, znacznie szybszym.

Polega to na zwiększaniu pola widzenia. Najpierw oko wyłapuje dwa sąsiadujące wyrazy, później trzy, cztery... Podobno niektórzy odczytują po dwie-trzy linijki jednocześnie. W takiej sytuacji i mózg się nie nudzi.

Mózg przyjmuje średnio 500 słów na minutę, tymczasem czyta się z prędkością 200 słów. Jeśli nie jest wykorzystany w pełni, zaczyna myśleć o niebieskich migdałach.

- Na końcu strony nie pamiętamy, co było na początku, za to przypominają nam się zdarzenia z wakacji - tłumaczy Aneta Awtoniuk, szefowa firmy Outlook.

Surowy krajobraz

Efektywnej nauce sprzyja też odpowiednia organizacja pracy. A więc biurko lub stół, ale uprzątnięte do cna. Przed oczami pusta ściana i nic w polu widzenia. Każdy taki wyróżniający się element odciąga od nauki, zwłaszcza jeśli trzeba przyswoić informacje trudne i nudne.

Kiedy już określony zasób wiedzy zostanie przyswojony, warto ją utrwalić. Co pewien czas trzeba zrobić przerwę w nauce po to, żeby wiedza ?uleżała się? w głowie. Później można powtórzyć kawałek wiadomości i znowu uczyć się czegoś nowego.

Nie pstrykać

Cały ten wysiłek na nic, jeśli nie uda się swojej wiedzy godziwie sprzedać. Wobec tego trzeba nauczyć się dobrze prezentować siebie samego.

- Nie mamy drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia - przekonuje szefowa Outlook.

Po pierwsze - ubranie. Na egzamin należy się ubrać stosownie do okoliczności. Jeśli w poważnych okolicznościach siada się naprzeciwko poważnych nauczycieli, to trzeba o tym pamiętać. Żadnych spódniczek mini, odlotowych ubrań. Spokojnie, klasycznie, elegancko.

Po drugie - mowa ciała. Od razu po otwarciu drzwi egzaminatorzy wyrabiają sobie zdanie o ?petencie?, później obserwują go w czasie, kiedy się przygotowuje i odpowiada. Nie można sobie pozwolić na pełną swobodę. Pewny krok, przywitanie są niezbędne. Nie wolno cichutko szeptać pod nosem, bo wtedy komisja może powziąć podejrzenie, że uczeń coś ukrywa, wstydzi się (może poziomu swojej wiedzy?).

Wszelkie nerwowe gesty należy zostawić na inne okazje - nie należy się niczym bawić. Ktoś, kto ma zwyczaj pstrykania długopisem, powinien na egzamin zabrać pisak, który nie daje takiej możliwości.

Czytaj także:

Jak zaplanować swoją karierę

Planuj, ale z głową

Jak dobrze znosić krytykę

Więcej o: