Jesieni zadbaj o wzrok!

Spdzanie dugich godzin przed komputerem, nieodpowiednia dieta i siedzcy styl ycia, palenie tytoniu - to wszystko ma wpyw na jako naszego widzenia. Sprawd, co zrobi, aby zatroszczy si o dobro swoich oczu i utrzyma je w dobrej kondycji.

Kontroluj wzrok u specjalisty

Chcc zatroszczy si o swj wzrok, nie unikaj wizyt u specjalisty - optometrysty i okulisty, i regularnie badaj wzrok. Wizyt kontroln w przypadku osb dorosych najlepiej odbywa minimum co 2 lata. Jest to dolna granica, poniewa mona umawia si znacznie czciej – zwaszcza jeli mamy wad wzroku i pragniemy kontrolowa jej postp. Po przekroczeniu 40. roku ycia badania kontrolne naley wykonywa raz na 12 miesicy. Okazuje si, e wikszo powanych problemw ze wzrokiem mona byoby wyeliminowa, gdyby tylko odpowiednio wczenie skontrolowa wzrok u specjalisty.

Korzystaj z okularw

Ale tylko tych sprawdzonych. – Nie kupuj okularw w supermarkecie czy na okolicznym bazarku, poniewa moesz wyrzdzi sobie wicej szkody ni poytku. Jeli zaley Ci na tym, by nosi okulary cay dzie, zwr uwag, by oprawa bya jak najbardziej komfortowa i nie zsuwaa si z nosa. Bardzo wane jest rwnie okrelenie nachylenia oprawy wzgldem poziomej paszczyzny (tzw. kt pantoskopowy), panoramiczno opraw, oraz uoenie renic w stosunku do dolnych krawdzi oprawek. Przy duym rozstawie oczu nie wybieraj oprawek wskich, przy maym – szerokich, poniewa renice powinny znale si w rodku tarcz oprawy. Jeli chcesz idealnie dopasowa oprawki, a nie chcesz traci czasu w sklepowych kolejkach, moesz skorzysta z wirtualnej przymierzalni – doradza Patrycja Zwolenik, ekspert OhSpecs. To bardzo proste. Aparat urzdzenia (komputera lub telefonu) zeskanuje twarz, a program automatycznie zarekomenduje odpowiedni model na podstawie osobistych pomiarw. Co ciekawe, narzdzie na platformie OhSpecs pomoe rwnie sprawdzi rozstaw renic (PD). Cho w Polsce pomiar ten jest pomijany przez cz specjalistw, to naley o nim pamita i go mierzy. Dlaczego? Dziki temu precyzyjnie dopasujesz przysze okulary do swoich potrzeb.

Nie oszczdzaj na soczewkach!

Zakup soczewek niskiej jakoci z nieznanego rda, nie tylko prowadzi do zego samopoczucia, ale moe by rwnie niebezpieczny dla zdrowia. Majc na uwadze dobro swoich oczu, staraj si korzysta ze sprawdzonych miejsc. W OhSpecs dostpne s soczewki okularowe z ochron przed promieniowaniem niebieskim i UV, a take standardow powok antyrefleksyjn. Soczewki okularowe rni si nie tylko rodzajem powok, ale i indeksem. Im wyszy, tym soczewka jest ciesza - warto na to zwrci uwag, jeli Twoja wada jest dua. Jeli nie wiesz, na ktry rodzaj si zdecydowa, decyzj podejmij w oparciu o to, w jaki sposb bdziesz uywa okularw. Jeli intensywnie korzystasz z urzdze cyfrowych, warto zaopatrzy si w okulary ze specjaln powok Blue Blocking, ktra blokuje wiato niebieskie i UV. wiato to moe hamowa produkcj melatoniny (hormonu indukujcego sen), wic jego filtrowanie moe pomc lepiej spa, a w nadmiarze moe prowadzi do trwaego uszkodzenia wzroku. Zmniejszy to rwnie cyfrowe zmczenie wzroku, dziki czemu pod koniec dnia nie bdziesz czu si tak zmczony.

Zadbaj o stanowisko pracy

Nasz wzrok zosta zaprojektowany tak, by patrze w dalekie odlegoci. Wielogodzinne patrzenie np. na ekran komputera zmusza nasze oczy do ogromnego wysiku. Aby zadba o swj wzrok, warto nie tylko ograniczy korzystanie z technologii cyfrowych, ale i zatroszczy si o stanowisko pracy. Jest to szczeglnie wane, podczas pracy zdalnej, gdzie nasze mieszkania w wikszoci nie s przystosowane do pracy biurowej. Aby Twj wzrok nie mczy si zbyt szybko, pamitaj o odpowiednim ustawieniu komputera wzgldem swojego wzroku (odlego 40-50 cm, w linii prostej lub troch poniej oczu), o czstym mruganiu, waciwym owietleniu biurka (wiato nie moe by zbyt sabe, ani intensywne), ustawieniu duej czcionki na ekranie komputera. Co jaki czas staraj si robi sobie przerw od obowizkw zawodowych, pamitajc o regule „20-20-20” - oznacza to, e pracujc w biurze co 20 minut powinnimy na minimum 20 sekund popatrze w dal, na odlego okoo 20 stp (ok. 6m).

Pamitaj o diecie i aktywnoci fizycznej

Jak si okazuje jako spoywanych produktw ma bardzo istotny wpyw na kondycj naszego wzroku. Dlatego warto stosowa dobrze zbilansowan diet bogat w witaminy A,C i E, kwasy omega, lutein, antyoksydanty czy zeaksantyn. Gdzie je znajdziesz? W marchewce, pomidorach, natce pietruszki, borwkach, rybach, orzechach, czy siemieniu lnianym. Ogranicz rwnie palenie papierosw - dym nikotynowy nie tylko wysusza i podrania oczy, ale i zwiksza ryzyko wystpowania takich chorb jak jaskra czy zama. Aby zadba o kondycj oczu, staraj si take uprawia sport. Regularna aktywno fizyczna obnia cinienie wewntrzgakowe oraz poprawia ukrwienie oczu.