Szparagowy sezon w peni, skorzystaj z ich dobroci

Dawniej szparagi rzadko pojawiay si na polskich stoach, poniewa uwaano je za warzywa krlewskie. Na szczcie dzi s coraz bardziej popularne, poniewa mona z nich przyrzdzi wiele apetycznych i jednoczenie niskokalorycznych i zdrowych da.

Niektrzy czekaj na szparagi cay rok. Sezon na nie jest bardzo krtki, w naszym kraju zaczyna si w poowie kwietnia i trwa tylko kilka tygodni. Szparagi maj ok. 18 kcal / 100 g, s lekkostrawne, bogate w bonnik i skadniki odywcze, dlatego s szczeglnie zalecane osobom odchudzajcym si i chccym si zdrowo odywia.

Szparagi skadaj si w ponad 90% z wody, a mimo to mona znale w nich ponad 100 substancji aktywnych, ktre odywiaj i wpieraj nasz organizm. S nimi: witaminy, mikro i makroelementy, kwasy organiczne, aminokwasy, zwizki fenolowe, saponiny, flawonoidy i wiele innych.

Te cudowne warzywa maj mnstwo prozdrowotnych waciwoci m.in:

· Wspieraj odporno organizmu oraz wpywaj pozytywnie na wosy, skr i paznokcie, dziki zawartoci m.in. witaminy C, A i E oraz wapnia, fosforu i potasu, ktre dodatkowo wspieraj mineralizacj koci i zbw. Z powodu poczenia z asparganin zawart w szparagach, maj dziaanie moczopdne, co jest szczeglnie korzystne dla osb, ktre cierpi na nagromadzenie pynw w tkankach organizmu oraz tych, ktrzy maj wysokie cinienie krwi,

· Wpywaj pozytywnie na ukad oddechowy i zmys wzroku (beta-karoten) oraz wspomagaj prac wtroby w usuwaniu toksyn i zapobiegaj rozwojowi komrek nowotworowych, choroby Alzheimera (glutation), jak rwnie usprawniaj dziaanie ukadu pokarmowego (inulina),

· Wspieraj odbudow oraz budow nowych komrek, dziki zawartoci kwasu foliowego, z tego powodu spoywanie szparagw zalecane jest kobietom w ciy oraz karmicym,

· Mog zapobiega schorzeniom ukadu sercowo-naczyniowego, dziki zawartoci w korzeniach i kczach flawonoidw oraz maj zdolno do obniania stenia cholesterolu we krwi (sterole). Dodatkowo witamina B6 reguluje cinienie krwi, wspomagajc organizm w walce z nadcinieniem,

· Mog dziaa jako prebiotyk, pobudzajc dobre bakterie w ukadzie pokarmowym. Rwnie przy przewlekych nieytach oskrzeli i leczeniu chorb skry, takich jak egzema, uszczyca czy trdzik, pomocne s okady nasczone sokiem z surowych szparagw,

· Dziaaj przeciwstarzeniowo i przeciwzapalnie, flawonoidy zawarte w szparagach maj wysokie zdolnoci neutralizowania wolnych rodnikw, niszczcych komrki, dlatego ich spoywanie moe spowolni procesy starzenia,

· Nale do popularnych afrodyzjakw, ze wzgldu na kwas foliowy, ktry reguluje we krwi histamin i wpywa na spotgowanie dozna oraz fito estrogeny, ktre u kobiet dziaaj podobnie do estrogenu, czyli wzmacniaj popd pciowy.

Szparagi - przeciwwskazania

Szparagi zawieraj duo zwizkw purynowych, ktre mog powodowa gromadzenie si kwasu moczowego w organizmie, w zwizku z tym nie powinny ich spoywa osoby cierpice na dn moczanow i kamienie nerkowe. Co wicej, u osb z nieregularn perystaltyk jelit szparagi mog powodowa wzdcia.

Rodzaje szparagw

Ze wzgldu na metody uprawy, szparagi moemy podzieli na:

a) Biae, rosn pod ziemi bez dostpu wiata sonecznego, w zwizku z tym nie wytwarzaj barwnika. S redniej gruboci oraz charakteryzuj si delikatnym i agodnym smakiem. Biae szparagi s twardsze od zielonych, dlatego naley je obra, inaczej bd ykowate podczas jedzenia. Maj za to wiksz trwao ni zielone. Ze wzgldu na delikatn konsystencj zalecane s w dietach z nadwraliwoci odka i ukadu trawiennego.

b) Zielone, uprawiane na wietle, dziki czemu podlegaj fotosyntezie. Maj wysz warto odywcz i s obfite w witaminy, za to ubogie w saponiny. Zielone szparagi s najciesze ze wszystkich odmian, bardziej aromatyczne, ostre i wyraziste w smaku.

c) Fioletowe, rosn tylko kilka centymetrw nad ziemi, maj grubsz odyg ni zielone, a ich purpurowo-fioletow barw uzyskuje si w specyficzny sposb, tzn. musz rosn jedynie krtk chwil i naley je zebra zanim pod wpywem dziaania promieni sonecznych stan si zielone. Ta odmiana zawiera mniejsz zawarto bonnika ni pozostae, natomiast wiksz ilo cukrw.

Jak wybra dobre szparagi?

1. Zam odyg szparaga - powinna by mikka, sprysta i musi wypywa z niej sok.

2. O wieoci i jdrnoci szparaga wiadczy dorodna i nierozwarstwiona kocwka.

3. Potrzyj szparagi o siebie, jeli bd „skrzypie”, kupuj miao!

4. Nie wybieraj nienaturalnie grubych szparagw, takie s zazwyczaj przeronite i niezbyt smaczne.

Jak przechowywa szparagi?

Szparagi przechowuj najlepiej w chodnym miejscu, owinite wilgotn ciereczk. Nie naley przechowywa szparagw w lodwce duej ni 5 dni. Warzywa te mona rwnie zamrozi, pamitajc o tym, e zmniejszy si w nich zawarto miedzi, elaza, potasu, manganu, saponin, flawonoidw oraz wody, przez co szparagi bd mniej spryste, eby to zminimalizowa najlepiej obra je przed zamroeniem.

Obrbka szparagw

Biae szparagi naley obra z wkien, nie spoywa si ich na surowo, tylko krtko gotuje. Zaleca si gotowanie ich w wysokim naczyniu w pionie, z gwkami znajdujcymi si ponad gotujc si wod, poniewa szybko robi si mikkie. Szparagi mona rwnie zblanszowa lub ugotowa na parze. Zielone szparagi nie wymagaj obierania, dziki czemu s bogatsze w skadniki mineralne, znajdujce si tu pod skrk.

Szparagi w kuchni

Moliwoci wykorzystania w kuchni szparagw jest bardzo wiele. Mionicy tego warzywa sugeruj, e szparagi najlepiej smakuj wieo ugotowane, prosto z wody, ewentualnie z masem i buk. Ze wzgldu na swj charakterystyczny smak istniej rne sposoby przygotowania podunych pdw: z dodatkiem soli, cukru, czy nawet z mlekiem. Szparagi nadaj si rwnie do zup, kremw warzywnych, puree, saatek, zapiekanek, etc. Szparagi nale do rodziny liliowatych, w zwizku z czym osoby uczulone na cebul, czosnek, pora czy aloes powinny uwaa z ich spoywaniem. Wyprbuj przykadowy przepis ze szparagami z diety Smacznie Dopasowanej:

Krewetki ze szparagami, pomidorami i grzankami

Skadniki:

- Szparagi 129 g (4 szt.) - Krewetki 51 g - Pomidor 96 g (1 rednia szt.) - Oliwa z oliwek 7 g (niecaa yka) - Czosnek 5 g (1 zbek)

Chleb z zioami i czosnkiem: - Pieczywo penoziarniste 77 g (2 kromki) - Maso 11 g (2 paskie yeczki) - Czosnek 6 g (1 zbek) - Natka pietruszki, wiea lub suszona 4 g (2 yeczki) - Szczypiorek wiey lub suszony 4 g (2 szczypty)

Sposb przygotowania: 1. Krewetki podsma na rozgrzanej oliwie razem z przecinitym przez prask czosnkiem. 2. Szparagi pozbaw zdrewniaych kocwek i ugotuj je pod przykryciem w lekko osolonej i osodzonej wodzie (10 minut). 3. Pomidora pokrj w plasterki i wymieszaj z krewetkami i szparagami. 4. Przypraw bazyli i podawaj z grzankami.

Grzanki: 1. Szczypiorek i pietruszk drobno posiekaj. 2. Utrzyj razem maso, czosnek, szczypiorek i pietruszk. 3. Posmaruj pieczywo i zapiekaj kilka minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury okoo 200 stopni.

Smacznego! Pragniesz odywia si zdrowo, sezonowo i w zbilansowany sposb? Wyprbuj najprostsz diet online.

rda:

1. https://livesmartohio.osu.edu/food/williams-973osu-edu/appetizing-asparagus/

2. http://www.michiganasparagus.org/nutrition

3. http://www.czytelniamedyczna.pl/3929,charakterystyka-wartosci-odzywczej-i-wlasciwosci-prozdrowotnych-szparaga-lekarsk.html

4. https://dietetycy.org.pl/szparagi-i-ich-wlasciwosci-zdrowotne/