To najważniejsze wnioski z raportu instytutu badawczego BCMM „Zachowania i postawy konsumentów wobec zabiegów medycyny estetycznej”. Jest to pierwsze tak szerokie badanie opinii publicznej na ten temat, przygotowane na zlecenie firmy Galderma Polska. Wynika z niego, że aż milion Polaków planuje wykonać zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego i botoksu w ciągu najbliższego roku.
Celem zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego oraz botoksu jest odmłodzenie i poprawa wyglądu oraz zwiększenie atrakcyjności, a efekty widoczne są zazwyczaj prawie natychmiast.
- Polacy doskonale orientują się w trendach rynku zabiegów medycyny estetycznej. Mimo że 96% respondentów zna zabiegi, to korzysta z nich 2,3% populacji, czyli ok. 600 tysięcy osób - mówi Robert Bitner, dyrektor zarządzający Galderma Polska - Z roku na rok obserwujemy jednak wzrost liczby pacjentów korzystających z zabiegów, a także coraz większe zainteresowanie medycyną estetyczną. Dlatego tak ważne stają się edukacja i upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa zabiegów, po to, aby pacjenci mogli świadomie wybierać.
Kto korzysta z zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego i/lub botoksu? Oczywiście, głównie są to kobiety, ale coraz bardziej zauważalny jest też udział mężczyzn (16%). Ci ostatni raczej niechętnie przyznają się do poprawiania urody. Wśród kobiet temat korekcji zmarszczek czy poprawy kształtu ust bywa przedmiotem dyskusji i wymiany doświadczeń, a fakt wykonania zabiegu coraz częściej nie jest ukrywany i wręcz łączony z postawą dbałości o siebie i swoje zdrowie.
- Polacy decydując się na zabieg medycyny estetycznej potrzebują przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa. Wybierają polecony gabinet, doświadczonego lekarza, który zaproponuje zabieg z użyciem sprawdzonego preparatu – wyjaśnia Robert Bitner - Nasz flagowy produkt, Restylane jest już od 20 lat obecny w gabinetach lekarskich. Jest to pierwszy na świecie kwas hialuronowy wykorzystywany do zabiegów medycyny estetycznej. Jako jeden z nielicznych na świecie produktów dla medycyny estetycznej ma certyfikat jakości amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków FDA.
Z dobrodziejstw medycyny estetycznej korzystają głównie mieszkańcy większych miast (65% mieszka w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców), osoby dobrze wykształcone (94% legitymuje się wyższym lub średnim wykształceniem), aktywne zawodowo (75%), o wyższych dochody gospodarstwa domowego (59% posiada dochód powyżej 5 tys. zł netto miesięcznie).
Głównym motywem decyzji o poddaniu się zabiegowi jest chęć poprawy samopoczucia (58%) oraz zwiększenia własnej atrakcyjności (40%). Pacjenci chcą też poprawić swoją pewność siebie (26%) i zwiększyć samoakceptację (29%).
Wśród kobiet głównym impulsem decyzji jest bak akceptacji własnego wyglądu (42%), a wśród mężczyzn – namowa bliskiej osoby (31%).
Z badania wynika, że przed wykonaniem zabiegu pacjenci szukają konkretnych informacji. Przede wszystkim interesuje ich cena (64%), czas trwania i sposób wykonania (61%) oraz ewentualne skutki uboczne (61%). Prawie tyle samo osób (57%) decyduje się na wykonanie zabiegu przez lekarza, co przez kosmetologa lub kosmetyczkę (43%).
- Przed nami wielka praca edukacyjna. Mimo że – zgodnie z prawem - zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego i toksyny botulinowej mogą wykonywać wyłącznie lekarze, nadal znaczna część pacjentów decyduje się na wizytę u kosmetologa lub kosmetyczki. Stwarza to realne zagrożenie powikłaniami po zabiegu, związanymi z brakiem właściwej diagnozy i oceny stanu zdrowia pacjenta przed zabiegiem czy nieprecyzyjnym miejscem aplikacji preparatu - ocenia dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska, prezes Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych.
Głównym kryterium wyboru miejsca wykonania zabiegu jest polecenie osoby, która wykonywała już tam zabieg (35%), dobra reputacja danego gabinetu (34%) oraz jego wyposażenie w nowoczesny sprzęt i urządzenia (29%).
Najczęściej preparaty wypełniające zgodnie z życzeniem pacjentów aplikowane są w okolice oczu (42%), czoła (37%) i ust (29%).
Wszystkie prezentowane wyniki badań pochodzą z raportu „Zachowania i postawy konsumentów wobec zabiegów wykorzystujących toksynę botulinową i kwas hialuronowy” opracowanego przez BCMM Badania Marketingowe Sp. z o.o. na zlecenie Galderma Polska w czerwcu 2018 r. na reprezentatywnej próbie ponad 2000 respondentów.
***
Galderma to wiodąca na świecie firma dermatologiczna, której celem jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań medycznych, aby skutecznie zaspokajać potrzeby pacjentów na każdym etapie ich życia. Oferuje szeroką gamę najwyższej jakości kosmetyków, preparatów do zabiegów medycyny estetycznej oraz dermatologicznych produktów leczniczych. Jest dystrybutorem wypełniaczy linii Restylane opartych na bazie kwasu hialuronowego, zbliżonego do naturalnego kwasu, występującego w ludzkim organizmie. Dotychczas na świecie wykonano ponad 30 milionów zabiegów z wykorzystaniem wypełniaczy Restylane, a ich skuteczność i bezpieczeństwo jest potwierdzone licznymi badaniami klinicznymi. W ofercie firmy Galderma można znaleźć również preparaty do rewitalizacji skóry - Restylane Skinboosters. To unikatowa koncepcja zapewniająca głębokie nawilżenie oraz długotrwałą i skuteczną rewitalizację. Wpływa na poprawę struktury, jędrności, elastyczności oraz ogólnej kondycji skóry. Galderma jest również producentem serii dermokosmetyków Cetaphil, przeznaczonych do specjalistycznej pielęgnacji skóry wymagającej, które na przestrzeni lat zdobyły wiele nagród, co świadczy o ogromnym zaufaniu lekarzy i pacjentów do tej marki.