Olej rzepakowy - złoto wśród olejów. Jak wypada w porównaniu z oliwą?

"Płynne złoto" kontra "złoto Północy" - takie porównywanie ma w ogóle sens? Oczywiście! Im więcej wiesz o szlachetnych tłuszczach i możliwości ich wykorzystania w kuchni, tym lepiej dla twojego organizmu.

Kiedy patrzymy na gaje oliwne i rzepakowe pola, trudno uwierzyć, że oliwki i rzepak tak wiele łączy. Obie rośliny są źródłem doskonałego oleju. Co więcej – olej rzepakowy, nazywany złotem Północy, wcale nie odstaje jakością od modnej na całym świecie oliwy, czyli płynnego złota. Tak naprawdę jest zdecydowanie lepszym wyborem dla naszego organizmu.

Bogactwo witaminy E

Wiele osób wierzy, że olej z rzepaku sprawdza się do smażenia, ale już jako dodatek do sałatek nie ma szans z oliwą (olejem z oliwek). To nieprawda. Pomijając fakt, że niekoniecznie wszystkim najbardziej smakuje specyficzny, dość ostry smak oliwy, za olejem rzepakowym stoją mocne argumenty. Przykładowo – zawartość witaminy E, która jest nazywana witaminą młodości ze względu na swoje właściwości. Zapobiega ona przedwczesnemu starzeniu oraz regeneruje skórę. Olej z rzepaku ma jej ponad dwa razy więcej. W stu gramach oleju rzepakowego, tłoczonego na zimno, jest aż 27 mg witaminy E, a w oliwie niespełna 12 mg.

Po pierwsze - rodzaj

Potocznie przyjęty podział, który zakłada, że olej rzepakowy jest lepszy na ciepło, a olej z oliwek na zimno, nie ma sensu. Zarówno jeden jak i drugi sprawdzają się w różnych potrawach. Ważne jest jednak dobranie odpowiedniego rodzaju.

Niemal w każdym sklepie dostaniesz olej rzepakowy rafinowany i tłoczony na zimno. Rafinacja to proces oczyszczania substancji, który w tym przypadku pozwala podwyższyć punkt dymienia (najniższa temperatura, przy której ogrzewany tłuszcz ulega rozpadowi i traci wartości odżywcze). Dzięki wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych temperatura ta wynosi 242 stopnie Celsjusza i do tego poziomu olej nie traci walorów odżywczych.

Olej rzepakowy rafinowany nadaje się nie tylko do kilkuminutowego smażenia, ale również do długiej obróbki termicznej. Sprawdza się też w wypiekach. Może zastąpić masło w cieście, co ucieszy osoby na diecie wegetariańskiej.

Co z sałatką?

Kiszona kapusta z marchewką i odrobiną oleju to klasyczny oraz bardzo zdrowy polski dodatek do obiadu. Jego popularność pokazuje, że olej rzepakowy sprawdza się też na zimno. Zawiera on  nawet 10 razy więcej kwasu omega-3 niż oliwa. Spożywając jego dwie łyżki pokrywasz dzienne zapotrzebowanie na omega-3.

Olej rzepakowy zawiera także kwasy omega-6, które w połączeniu z omega-3 wykazują korzystne działanie w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Okazuje się, że w przypadku tłuszczów nienasyconych znaczenie ma nie tylko ilość składowych oraz ich jakość, ale nawet proporcje między nimi. Idealny stosunek kwasu omega-6 do kwasu omega-3 powinien wynosić 2:1. W przypadku oleju rzepakowego proporcje tłuszczów są optymalne i bardziej korzystne niż w przypadku oliwy.

Myśl lokalnie

Dietetycy podkreślają, że myśląc o zdrowej diecie, warto myśleć lokalnie. Produkty dostępne naturalnie na danym terenie, w konkretnej strefie klimatycznej, są nie tylko łatwiej osiągalne, ale też relatywnie tańsze. Najważniejsze, że przez dziesięciolecia nasze układy pokarmowe i generalnie organizmy dostosowywały się do tego, co najłatwiej było przodkom zdobyć. Na lokalne produkty rzadko mamy uczulenie, a ich skład najczęściej dostosowany jest do naszych żywieniowych potrzeb.

Oliwa w sałatkach sprawdza się w kuchni śródziemnomorskiej. Spora zawartość kwasów omega-6 w oleju z oliwek nie przeszkadza mieszkańcom południowej Europy. Ich dieta jest bogata w ryby i inne owoce morza, więc nadmiar omega-6 równoważony jest przez omega-3 z produktów zwierzęcych.  My jemy niestety wciąż niewiele ryb, dlatego u nas olej rzepakowy w sałatce, zawierający kwasy omega w dobrych proporcjach, na pewno sprawdzi się lepiej. Oczywiście, nie zastąpi dobrego rybiego tłuszczu, ale uchroni nas przed ewentualnym prozapalnym zaburzeniem proporcji kwasów tłuszczowych.

Działanie finansowane z Funduszu Promocji Roślin Oleistych

Więcej o: