Oczom teraz nie jest lekko. Poznaj 6 kroków, jak poprawić kondycję swojego wzroku

Pieką, łzawią, męczą się, sprzyjają bólom głowy. Podczas pandemii przed komputerem spędzamy codziennie nawet do trzech godzin więcej, a to wpływa negatywnie na kondycję naszych oczu. Większość Polaków zdaje sobie z tego sprawę, ale co z tym robimy? Niewiele. Czas to zmienić.

Oczy bez wsparcia

Praca zdalna, ograniczone bezpośrednie kontakty międzyludzkie, zakupy online. Pandemia. Efekt? Aż dwie trzecie Polaków przyznaje, że spędza teraz więcej czasu przed komputerem. Niemal połowa wydłużyła ten czas o co najmniej trzy godziny dziennie. Aż 70 proc. z tej grupy deklaruje, że to przyczyniło się do pogorszenia kondycji ich oczu - wynika z badania Ipsos, przeprowadzonego na zlecenie Huawei.

Wzrok nieprzypadkowo nazywany jest królem zmysłów. Ponad 80 proc. informacji o otaczającym nas świecie zbieramy właśnie dzięki niemu. Co zatem robimy, by go chronić w tych czasach? Z przytoczonych badań wynika, że nic. Absolutnie nic nie robi aż 43 proc. Polaków. Dlaczego? Najczęstsze tłumaczenie to "brak wiedzy".

Łzy dobre i złe

Czasem niełatwo zauważyć, że z naszymi oczami źle się dzieje. Pogorszenie następuje powoli, część schorzeń długo przebiega bezobjawowo. Dlatego każdy z nas powinien odwiedzać okulistę raz na trzy lata, a potem już zgodnie z jego zaleceniami. Jeśli cokolwiek niepokoi cię w zdrowiu oczu, najlepiej skontrolować je jak najszybciej. Niestety, dostęp do specjalisty nie jest prosty, a od kilku lat wymagane jest skierowanie (wystawia je lekarz pierwszego kontaktu).

Nawet jeśli wciąż masz sokoli wzrok, oczu przemęczać nie można. Z wiekiem nasze widzenie naturalnie pogarsza się, ale złe nawyki mogą ten proces dramatycznie przyspieszyć. Wiesz, że o kondycji naszych oczu decydują łzy, a dokładniej – naturalne nawilżenie oczu? Dlaczego są takie ważne, wyjaśnia Luiza Krasucka, optometrystka i przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki:

Łzy są niezbędne do zachowania zdrowia przedniej, czyli zewnętrznej powierzchni oka oraz są warunkiem wyraźnego widzenia. Niewystarczająca ilość łez lub ich słaba jakość oraz nadmierne parowanie są podstawą do zdiagnozowania zespołu suchego oka. Do powstania choroby suchego oka przyczyniają się utrata równowagi filmu łzowego, której towarzyszą objawy dyskomfortu oczu, zaburzenia składu elektrolitowego łez, zapalenie i uszkodzenie powierzchni oka oraz zaburzenia odczuwania 

- podkreśla.

Objawy łez złej jakości, które już nie chronią odpowiednio oka?

Pacjenci, którzy pojawiają się w moim gabinecie często skarżą się na uczucie piasku pod powieką lub odruchowe łzawienie przy zmianie temperatury pomieszczeń albo w czasie wietrznej pogody

- dodaje Luiza Krasucka, Luiza Krasucka, ekspertka kampanii edukacyjnej "Włącz ochronę oczu", prowadzonej przez Huawei i PTOO.

Poznaj katalog dobrych nawyków. "Włącz ochronę oczu"

W ramach kampanii eksperci sformułowali katalog dobrych nawyków, który pozwala samodzielnie zadbać nie tylko o jakość łez, ale generalnie o wzrok w okresie wzmożonego użytkowania ekranów. Oczywiście pod warunkiem, że zrobisz 6 proponowanych kroków. Najlepiej zmiany zacznij od dziś. Naprawdę wiele zależy od ciebie:

1. Ustaw ekran laptopa na odległość wyciągniętej ręki

Nie dość, że ochronisz oczy przed nadmiernym zmęczeniem, to generalnie zwiększysz szansę na prawidłową pozycję ciała przy biurku. To też ważne, bo nasze kręgosłupy także są teraz przeciążone.

2. Ćwicz oczy "3x20"

Oderwij się od ekranu co jakiś czas. Najlepiej co 20 minut popatrz w dal na odległość 20 stóp (ok. 6 metrów) przez 20 sekund. Warto też przy okazji zatoczyć wzrokiem kilka ósemek. Również dla poprawy jakości łez przyda się ćwiczenie, najlepiej wykonywane po ciepłym prysznicu. Gdy powieki są lekko rozgrzane, zamknij oczy i masuj delikatnie placem powierzchnię powieki w kierunku rzęs. Przyjemnie? Właśnie wspierasz pracę gruczołów powiek.

3. Nawilżaj oczy od środka

Bez wody nie ma życia. Nie ma też zdrowych oczu. Pamiętaj, że nasze zapotrzebowanie na płyny zależy od wielu czynników, w tym warunków atmosferycznych (w trakcie upałów czy w suchym pomieszczeniu woda z nas „ucieka”), stanu zdrowia, a nawet gabarytów. Na każdy kilogram ciała potrzebujemy ok. 30 ml.

Oczywiście, woda to nie wszystko. Płyn łzowy będzie miał odpowiedni skład i wypełniał swoje funkcje, gdy zadbasz też o dietę. Nie może w niej zabraknąć owoców morza, orzechów, i innych dobrych źródeł kwasów omega. Inne składniki odżywcze szczególnie potrzebne oczom to witamina A, B, C, E, cynk czy luteina (obecna w żółtku jajek, szpinaku czy kiełkach zbóż).

Mrugaj. Intensywne mruganie z pełnym domknięciem oka pozwoli na rozprowadzenie wszystkich elementów łez po powierzchni oka włącznie z tymi, które odpowiadają za nawilżenie i regenerację.

4. Wstań od biurka raz na godzinę

Jeśli jesteś kierowcą, wiesz, jak wiele daje choćby krótka przerwa. Zrób przysiady, chociaż parę kroków. 5 minut ruchu, oderwania, daje wytchnienie oczom, ale też całemu ciału.

5. Ustaw laptop bokiem do źródła światła

W domu spędzasz przed monitorem tyle czasu, co w pracy. A masz równie dobre warunki? Oświetlenie? Zadbaj o dobrą lampę, kąt ustawienia ekranu, ale też o pozorne drobiazgi, jak to, by różnica między jasnością ekranu a otoczenia była jak najmniejsza. W ciemnym pomieszczeniu staraj się na ekran nie patrzeć (dotyczy też telewizji).

6. Zadbaj o tryb ochrony oczu w laptopie

Wiesz, że niebieskie światło emitowane przez ekrany zaburza wydzielanie melatoniny, a w efekcie zdrowy, regenerujący sen? Byłoby więc idealnie, gdybyś przed spaniem nie korzystał ze smartfona, nie oglądał telewizji, nie pracował na komputerze… Musisz? To przynajmniej ustaw „tryb nocny” w systemie. Kolory staną się cieplejsze i bardziej przyjazne. Znaczenie ma też częstotliwość odświeżania ekranu. Im jest większa, tym migotanie ekranu mniejsze, a męczenie oczu ograniczone.

Przymierzasz się do zakupów nowego sprzętu? Możesz już wybrać taki, który częściowo o ochronie oczu myśli za ciebie. Huawei wprowadził właśnie do sprzedaży w Polsce nowy laptop Huawei MateBook D 16, pierwszy model marki z 16-calowym ekranem i pierwszy z dwoma certyfikatami TÜV Rheinland, potwierdzającymi redukcję niebieskiego światła i redukcję migotania ekranu.

Zdecydowanie więcej na temat badań dotyczących kondycji wzroku Polaków w czasach pandemii, a także katalogu dobrych nawyków znajdziesz na stronie "Włącz ochronę oczu".

Włącz ochronę oczu,Włącz ochronę oczu, materiały partnera

Więcej o: