Magnez - liczy się nie tylko ilość. Jak zapewnić organizmowi jego optymalną dawkę?

Jeśli troszczysz się o swoje zdrowie, zapewne masz świadomość, jak ważny jest magnez i jego odpowiednia ilość w diecie. Niestety, nawet menu obfitujące w ten bezcenny makroelement nie daje pewności, że magnezu organizmowi nie zabraknie. Nie dość, że pierwiastek łatwo "ucieka", to na drodze do jego prawidłowego przyswajania stoi sporo przeszkód. Jak zapewnić sobie optymalne wchłanianie magnezu?

W magnezie jest moc. Jego niedobory kojarzymy głównie z zaburzeniami pamięci i koncentracji czy bolesnymi kurczami mięśni. Tymczasem ten niezbędny makroelement, podobnie zresztą jak pozostałe (potas, wapń czy jod), ma wpływ na kondycję całego organizmu. Często właśnie magnez, a właściwie jego niedobór, sprawia nam sporo problemów - chociaż nie brakuje produktów bogatych w ten pierwiastek, organizm nie dostaje go tyle, co trzeba. Nasze ciało to układ naczyń połączonych – niewłaściwy poziom magnezu uniemożliwia prawidłowe przyswajanie kolejnych składników odżywczych i pracę ponad 300 enzymów. Zaczynają się schody i dolegliwości. Można to zmienić.

Dieta? To nie łatwizna

Odżywiasz się zdrowo, a w twojej diecie nie brakuje produktów roślinnych, zbóż, orzechów? Zasadniczo to dobrze, a jednak wcale nie musi być korzystnie dla poziomu magnezu. Naukowcy od dawna podejrzewali, że fityniany, substancje pochodzące z dobrych źródeł błonnika, więc poszukiwanych przez osoby dbające o linię, mogą znacząco ograniczać wchłanianie tego pierwiastka. Udało się to ostatecznie potwierdzić w badaniach(1). Zresztą, sam błonnik, podobnie jak szczawiany, nadmiar kwasów tłuszczowych czy związki fosforowe mogą sprawić, że tak potrzebny nam pierwiastek dosłownie przeleci przez układ pokarmowy, nie wypełniając swojej roli. Może bowiem tworzyć z niewłaściwym kulinarnym towarzystwem nieprzyswajalne związki.(2)

Co to dla nas oznacza? Kłopoty. Komponując posiłki i dobierając produkty należałoby je tak zestawić, aby ułatwić wchłanianie magnezu. To naprawdę niełatwe, zwłaszcza, że należałoby nie tylko pamiętać o tym, czego unikać, ale też zadbać o korzystne połączenia.

Wiele zadań w organizmie magnez wykonuje zespołowo, choćby z witaminami z grupy B, szczególnie z witaminą B6, która również wpływa korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy. Byłoby zatem idealnie, by dostarczając organizmowi pierwiastek, zapewnić też witaminę, której również nieraz nam brakuje. I z pewnością jest to wykonalne, chociaż praktyka pokazuje, że wiele osób ma z tym problemy. Niedobory witamin z grupy B i magnezu nie są, niestety, rzadkością. Zwłaszcza przejściowe, w sytuacjach stresowych czy podczas intensywnego wysiłku fizycznego, gdy zapotrzebowanie na te składniki wyraźnie rośnie.

MAGVITMAGVIT materiał promocyjny

Wsparcie z apteki? Rozsądnie

Jeśli podejrzewasz niedobór magnezu, możesz wspomóc się preparatem z apteki. Ważne jednak, by postawić na preparat bezpieczny, a zarazem skuteczny. To nieprawda, że wszystkie działają tak samo. Warto zwrócić uwagę na kilka elementów:

1. Substancja czynna

Magnez w preparatach może występować pod postacią soli organicznych (np. mleczan) i nieorganicznych, jak tlenek, chlorek, siarczan i węglan. Wybierając preparat, koniecznie zwróć uwagę, w jakiej formie występuje cenny makroelement. Badania naukowe wskazują, że najlepiej przyswajalnymi formami magnezu są sole organiczne, które mają potwierdzone wchłanianie i zdolność wbudowywania się w tkanki organizmu.(3)Wchłanianie magnezu z soli nieorganicznych sięga maksymalnie do 20 proc. Ze związków organicznych takich jak mleczan, biodostępność magnezu sięga nawet 90 proc.(4) Mleczan magnezu znajdziesz w tabletkach Magvit B6.

2. Optymalne wchłanianie

Poza przyswajalnym składem, preparat Magvit B6 ma jeszcze parę unikalnych zalet. Jest w postaci tabletek dojelitowych, czyli tabletek ze specjalną otoczką, która chroni zawartość tabletki przed np. kwaśnym środowiskiem żołądka i sprawia, ze jony magnezu uwalniają się dopiero na poziomie jelitowym. Dlaczego to istotne? Dopiero w jelicie cienkim wchłanianie magnezu jest najefektywniejsze. Wiele preparatów rozpada się już w żołądku, a wtedy straty mogą być spore.

3. Bezpieczeństwo

Magvit B6 to nie suplement diety, a lek OTC (bez recepty). Oznacza to, że podlega ścisłej kontroli na każdym etapie produkcji i dystrybucji, jego skład jest gwarantowany, a skuteczność została potwierdzona badaniami. Suplementy takiej kontroli nie podlegają.

Pamiętaj, że do leku dołączona jest szczegółowa ulotka dotycząca dawkowania czy przeciwwskazań. Przeczytaj ją uważnie i zastosuj się do zaleceń, a uzupełnienie niedoborów będzie bezpieczne i skuteczne.

4. Korzystny duet

Magvit B6 - nieprzypadkowo ma w nazwie witaminę B6. Głównie w trosce o dobry nastrój, oba potrzebne składniki znalazły się w jednym preparacie. To wygodne i zwiększające szansę na skuteczną terapię.

MAGVITMAGVIT materiał promocyjny

Podwójna dawka?

Gdy obawiasz się, że dieta nie zaspokaja potrzeb organizmu, a wybrany preparat uzupełniający wydaje się nie rozwiązywać problemu, kuszące wydaje się przyjmowanie preparatu o podwójnej dawce. Niestety, nie tędy droga.

Jak wyjaśnia ekspert Dorota Olanin:

Maksymalizowanie dawek magnezu nie ma najmniejszego sensu, bowiem nadmiar magnezu i tak zostanie wydalony z naszego organizmu. Lepiej wybrać preparaty z efektywnym wchłanianiem np. magnez w postaci tabletki dojelitowej. (5)

Przypisy:

  1. Bohn T et al.; Phytic acid added to white-wheat bread inhibits fractional apparent magnesium absorption in humans; Am J Clin Nutr. 2004 Mar;79(3):418-23.
  2. Więcej na ten temat: Dorota Olanin, „Czy dieta ma wpływ na wchłaniania magnezu?” https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=l-F1m7GtuKY&feature=emb_title, Angelini Pharma Polska Sp. z o.o., 13.10.20
  3. Bioavailability and Pharmacokinetics of Magnesium after administration of magnesium salts to Humans; Ranade V.V., Somberg J.C.; Am J Ther 2001, 8: 345–357.
  4. Preparaty magnezu; Jabłecka A., Korzeniowska K., Skołuda A.; Farmacja Współczesna 2011; 4: 29- 32
  5. Więcej na ten temat: https://www.youtube.com/watch?v=6MtcfYVdldg

*************************************

MAGVIT B6, (48 mg + 5 mg), tabletki dojelitowe. SKŁAD JAKOŚCIOWY I ILOŚCIOWY: Jedna tabletka zawiera: 48 mg jonów magnezu w postaci magnezu mleczanu dwuwodnego (Magnesii lactas) i 5 mg pirydoksyny chlorowodorku (Pyridoxini hydrochloridum). POSTAĆ FARMACEUTYCZNA: tabletki dojelitowe. WSKAZANIA TERAPEUTYCZNE: Wskazaniem do podawania preparatu Magvit B6 jest profilaktyka powikłań związanych z niedoborem magnezu i/lub witaminy B6 oraz uzupełnienie stwierdzonych niedoborów tych związków w organizmie. PRZECIWWSKAZANIA: Nadwrażliwość na którykolwiek składnik preparatu, ciężka niewydolność nerek, hipermagnezemia, hiperwitaminoza B?, blok przedsionkowo-komorowy, myasthenia gravis, parkinsonizm leczony L-dopą bez stosowania inhibitora obwodowej dekarboksylazy lewodopy, znaczne niedociśnienie tętnicze, zaburzenia wchłaniania z przewodu pokarmowego, biegunka. PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Angelini Pharma Polska Sp. z o.o. ul Podleśna 83; 05-552 Łazy. Produkt leczniczy wydawany bez przepisu lekarza - OTC.

MAGVIT

Więcej o: