POPROŚ SWOJEGO LEKARZA O E-RECEPTĘ

Ile razy nie mogłeś wykupić leków, bo farmaceuta nie był w stanie odczytać nazwy przepisanego leku? A ile godzin zmarnowałeś czekając w kolejce do lekarza, tylko po to, by dał Ci receptę na kontynuowanie leczenia? Teraz jest inaczej. Już dziś możesz poprosić lekarza o elektroniczną receptę, która ułatwi Ci życie.

W całej Polsce lekarze szkolą się do wystawiania e-recepty. Część z niej już korzysta, najwięcej w województwie mazowieckim, bo aż 4209 medyków. Inni - z przyzwyczajenia - wolą tradycyjne recepty papierowe, które jednak nie są tak wygodne i bezpieczne jak elektroniczne. E-recepta oszczędza czas lekarza i pacjenta oraz eliminuje błędy i sytuacje, w których np. farmaceuta nie może odczytać poprawnie nazwy leku. Ułatwia życie także pacjentom - mogą oni wykupić leki w różnych aptekach i w różnym czasie, nie tracąc przy tym refundacji. E-receptę doceniają szczególnie osoby przewlekle chore, dla których jest ona dużym ułatwieniem. Pozwala kontynuować leczenie bez kolejnej wizyty w gabinecie. Jeżeli pacjent zaloguje się na swoje Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl, może także sprawdzić, jak stosować przepisane leki.

E-recepta ułatwi Ci życie

E-recepta to elektroniczny odpowiednik papierowej recepty. Od 2020 roku będzie obowiązkowa dla wszystkich, tak samo jak obecnie elektroniczne zwolnienie lekarskie. Podstawowa różnica między starą a nową jest taka, że zamiast tradycyjnej recepty, dostaniemy jedynie wydruk informacyjny albo receptę otrzymamy sms-em lub e-mailem.

Jak to wygląda w praktyce?

Lekarz wypisuje leki. Następnie daje nam wydruk informacyjny albo e-mailem lub/i SMS-em otrzymujemy 4-cyfrowy kod, który wraz z numerem PESEL podajemy w aptece. Na tej podstawie farmaceuta wydaje nam leki. Jeżeli na e-recepcie zapisanych jest kilka leków, a w aptece dostępny jest tylko jeden z nich, możemy go kupić od razu, a pozostałe gdzie indziej. Sprawdziliśmy. Nie trzeba już szukać apteki, w której wszystkie lekarstwa będą dostępne w tym samym czasie.

System działa od początku roku w każdej aptece w naszym regionie i coraz więcej lekarzy zaczyna z niego już korzystać. – Nowe rozwiązanie miało za zadanie przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo pacjenta, usprawnić ścieżkę dostępu do przepisanego leku oraz zmniejszyć liczbę wizyt u lekarza. Wszystkie te założenia udało się zrealizować – mówi Pani Monika z NZOZ Medicus w Grajewie i opowiada o przypadku przywiezionego z obozu dziecka, które użądliła pszczoła. – Chłopiec zdołał nam powiedzieć, że choruje i przyjmuje leki na alergię ale nie pamiętał nazwy leku ani na co ma alergię. Rodzic szybko przesłał nam pdf z wydrukiem informacyjnym poprzedniej e-recepty, który pozwolił na podjęcie właściwej terapii, co w takich przypadkach jest kluczowe. Wiemy przecież, że użądlenie osoby, która jest alergikiem, może być szczególnie niebezpieczne. Dzieci nie znają nazw leków, które przyjmują ale zazwyczaj mogą się skontaktować z rodzicami i należy to z pożytkiem wykorzystywać.

Twoje zdrowie w jednym miejscu

Ministerstwo Zdrowia cyfryzuje system stopniowo w całej Polsce. Każdy pacjent, oprócz możliwości otrzymania e-recepty, e-skierowania czy e-zwolnienia, może również korzystać z Internetowego Konta Pacjenta - bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia, którą można porównać do „cyfrowej karty pacjenta”. Szybko i bezpiecznie znajdziemy w niej informacje o leczeniu: swoim, swoich dzieci lub osoby, która nas do tego upoważniła.

Na IKP sprawdzimy otrzymane e-recepty, e-skierowania i związane z nimi terminy zaplanowanych konsultacji, zabiegów lub pobytów w szpitalu i uzdrowisku, a także historię wizyt od 2008 r., za które zapłacił NFZ. Konto możemy udostępnić także lekarzowi oraz farmaceucie, by mogli się zapoznać z przebiegiem naszego leczenia oraz przyjmowanymi lekami. Pozwoli to uniknąć przepisywania preparatów medycznych wchodzących w niepożądane reakcje. Wejdź na swoje konto pacjenta Do Internetowego Konta Pacjenta mamy wygodny wgląd z każdego miejsca na świecie - wystarczy komputer lub telefon komórkowy z dostępem do internetu. Konto dostępne jest na stronie pacjent.gov.pl, po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego. Aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania SMS-em i/lub e-mailem, konieczne jest ustawienie powiadomień w zakładce „moje konto”.

Nie masz profilu zaufanego? Już teraz załóż go bezpłatnie.

Przez internet

1 Zaloguj się na swoje konto bankowe

2 Odszukaj opcję założenia profilu zaufanego

3 Bank potwierdzi Twoją tożsamość i gotowe!

W urzędzie

1 Zarejestruj się na stronie pz.gov.pl

2 Do 14 dni potwierdź rejestrację w jednym z punktów oznaczonym znakiem PZ (np. w urzędzie skarbowym lub oddziale NFZ)

Listę dostępnych banków oraz punktów potwierdzających znajdziesz na pz.gov.pl.

E-RECEPTA TO

• Wygoda

• Oszczędność czasu

• Bezpieczeństwo terapii