Polacy widzą coraz gorzej. Rośnie popularność soczewek kontaktowych.

Statystyki na temat wzroku Polaków są niepokojące. W 2018 r. przeprowadzono badanie, z którego wynika, że 7 na 10 ankietowanych odczuwa pewne dolegliwości związane z oczami [1]. Natomiast wadę wzroku posiada aż co druga dorosła osoba [2]. Zdecydowana większość z nich do korekcji używa okularów, jednak od kilku lat rośnie liczba zwolenników soczewek kontaktowych.

Coraz częściej mamy problemy ze wzrokiem

Dane statystyczne na temat naszego wzroku są nieubłagane – nieustannie rośnie liczba osób z wadami refrakcji, a problemy z widzeniem pojawiają się w coraz wcześniejszym wieku. Według sondażu instytutu badawczego IQS 26 proc. Polaków negatywnie określa stan swojego wzroku, natomiast aż 70 proc. narzeka na dolegliwości, spośród których najczęściej wymieniane jest zaczerwienienie i uczucie piasku w oczach. Szacuje się, że wadę wzroku posiada już połowa mieszkańców naszego kraju po 18. roku życia. Pogarszanie się wzroku jest tendencją globalną – Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że problemy z poprawnym widzeniem ma już 1,3 miliarda ludzi.

Prawdziwą epidemią XXI wieku jest krótkowzroczność. Pod tym względem jeszcze bardziej niepokojąco wyglądają prognozy dotyczące przyszłości. WHO alarmuje, że do 2050 r. aż połowa populacji naszego regionu będzie krótkowidzami. Oprócz krótkowzroczności najczęściej występującą wadą refrakcji jest nadwzroczność (dalekowzroczność), sprawiająca problem np. przy czytaniu z bliskiej odległości. Pozostałe wady to astygmatyzm (związany z nieprawidłowym kształtem rogówki) oraz prezbiopia (starczowzroczność), pojawiająca się po ok. 40. roku życia.

Jakie są przyczyny złego widzenia?

Przyczyny pogarszającego się wzroku mogą być różne. Do jednych z najczęściej wymienianych zalicza się się wielogodzinne patrzenie na ekrany komputerowe, smartfony i telewizję. W przypadku osób, które z racji wykonywanego zawodu nie mogą ograniczyć patrzenia na monitor, specjaliści rekomendują systematyczne, krótkie przerwy. Mówią o tym nawet przepisy BHP – po każdej godzinie spędzonej przed monitorem pracownikowi przysługuje 5-minutowa przerwa.

Czasami wady wzroku mogą mieć związek z innymi dolegliwościami lub schorzeniami. Szczególnie dotyczy to tzw. chorób cywilizacyjnych, czyli globalnie szerzących się chorób towarzyszących rozwojowi ludzkości, takich jak chociażby nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Przykładowo, u osób cierpiących na cukrzycę zmieniające się stężenie glukozy może powodować przejściowe wahania wady refrakcji – podczas hiperglikemii w kierunku krótkowzroczności, a w czasie hipoglikemii w kierunku nadwzroczności. Choroba ta może powodować również zaburzenia akomodacji i przyspieszenie prezbiopii.

Problemem jest również to, że za rzadko kontrolujemy swój wzrok. Z badań wynika, że ponad 65 proc. Polaków od ponad roku nie odwiedziło okulisty, a 16 proc. nie było u niego nigdy. Należy pamiętać, że bagatelizowanie kłopotów z prawidłowym widzeniem prowadzi najczęściej do ich pogłębienia. Wady wzroku koniecznie muszą być skorygowane za pomocą dobranych przez okulistę lub optometrystę szkieł okularowych bądź soczewek kontaktowych. Wybór pacjentów najczęściej pada na okulary, jednak dodatkowe benefity płynące z użytkowania soczewek są także opcją wartą do rozważenia.

Rynek soczewek kontaktowych w liczbach

Polski rynek soczewek kontaktowych jest bardzo perspektywiczny. Szacuje się, że w 2014 r. korzystało z nich ok. 800 tysięcy mieszkańców naszego kraju, co stanowi około 2 proc. społeczeństwa. Jest to niewielka liczba w porównaniu do takich państw, jak chociażby USA, gdzie wynosi ona aż 45 milionów, co przekłada się na ponad 13 proc. ludności. Jednak w ostatnich latach także u nas da się zauważyć stopniowy wzrost popularności soczewek.

Na rynku zdecydowanie dominują soczewki sferyczne, czyli takie, którymi można skorygować krótkowzroczność bądź nadwzroczność. Według danych instytutu GfK stanowią one aż 81% udziału całkowitej sprzedaży soczewek kontaktowych. Na drugim miejscu z wynikiem 15% znajdują się soczewki toryczne przeznaczone dla osób zmagających się z astygmatyzmem. Natomiast najrzadziej kupowane są soczewki kosmetyczne (kolorowe) i wieloogniskowe (do korekcji prezbiopii, czyli tzw. starczowzroczności) – ich udział to odpowiednio 3% i 1%8. Przytoczone liczby nie odzwierciedlają jednak procenta osób cierpiących na astygmatyzm i prezbiopię. Jest on dużo większy, dlatego prognozuje się rozwój tego segmentu – już można zauważyć wzrost udziału soczewek dla osób z tymi wadami o kilkanaście procent.

Biorąc pod uwagę częstotliwość wymiany, najchętniej kupowane są soczewki dwutygodniowe i miesięczne (71 proc.). Przemawia za nimi głównie argument ekonomiczny – w przeliczeniu na dzienny koszt użytkowania są bardziej opłacalne od jednodniowych. Jednak to udział soczewek jednodniowych (jednorazowych) charakteryzuje się dynamicznym, kilkunastoprocentowym wzrostem. W 2016 r. ich sprzedaż wyniosła 27 proc. ogólnej sprzedaży soczewek. Ich największą zaletą jest wygoda i oszczędność czasu – każdego dnia zakłada się nową parę, co nie wymaga od użytkownika codziennych czynności pielęgnacyjnych.

Wraz z postępem technologii produkcji soczewek powstają coraz to lepsze rozwiązania, które są odpowiedzią na nowo pojawiające się schorzenia. Liderem w produkcji nowoczesnych soczewek od wielu lat jest firma Johnson & Johnson. Ten rozpoznawalny na całym świecie amerykański koncern farmaceutyczny i kosmetyczny stworzył markę ACUVUE®, której produkty od ponad 30 lat wpływają na poprawę jakości widzenia wielu ludzi. Soczewki ACUVUE® cieszą się największym zaufaniem wśród specjalistów, czego dowodzą badania przeprowadzone w latach 2016-2017 w krajach o najwyższym poziomie sprzedaży soczewek kontaktowych.

Co wpływa na wzrost popularności soczewek?

Soczewki kontaktowe zdobywają coraz więcej zwolenników z różnych powodów. Niektórzy chcą ukryć przed otoczeniem swoje problemy ze wzrokiem lub obawiają się, że okulary po prostu nie będą do nich pasować. Jednak jedną z najważniejszych zalet soczewek kontaktowych jest zapewne wygoda. Okulary często sprawiają problemy – zapominamy o nich, kiedy idziemy do pracy lub zostawiamy w różnych miejscach. Ponadto łatwo się brudzą i są podatne na zaparowanie, szczególnie kiedy zimą przychodzimy z zewnątrz do ciepłego pomieszczenia. Natomiast po założeniu soczewek właściwie nie musimy o nich myśleć przez cały dzień. Są one świetnym rozwiązaniem także dla miłośników aktywnego spędzania czasu – trudno przecież wyobrazić sobie bieganie czy grę w tenisa w okularach korekcyjnych.

Wygoda dotyczy także samego zakupu. W przypadku okularów najczęściej udajemy się do salonu optycznego w celu przymierzenia oprawek i dopasowania ich do naszej twarzy. Soczewki eliminują ten problem, stąd bardzo popularne jest ich kupowanie za pośrednictwem internetu, a więc bez konieczności wychodzenia z domu. Należy jednak pamiętać, że kupowanie soczewek za pośrednictwem internetu, zawsze musi być poprzedzone badaniem i dobraniem ich przez stosownego specjalistę. Duży wybór soczewek kontaktowych w atrakcyjnych cenach można znaleźć m. in. w sklepie internetowym kontaktowe.pl.

Duży wpływ na wzrost popularności soczewek kontaktowych ma również odpowiednia edukacja pacjenta. Pozwala ona wyeliminować obawy w posługiwaniu się soczewkami, które niekiedy wpływały na rezygnację z ich użytkowania. Trudności te związane są zazwyczaj z dyskomfortem podczas dotykania gałki ocznej (według badań jest to bariera dla 50 proc. osób, które nie stosują szkieł kontaktowych)9. Producenci starają się też ułatwić czynność aplikacji soczewki, wykorzystując do tego specjalne znaczniki lub lekkie zabarwienie.

Dzięki nowoczesnym technologiom soczewki posiadają coraz lepsze właściwości, dzięki którym oprócz skutecznej korekcji wzroku potrafią zapewnić maksymalny poziom komfortu. Nie tak dawno rynek kontaktologiczny zrewolucjonizowały soczewki silikonowo-hydrożelowe, które zapewniają wysoką przepuszczalność tlenu. Popularność zdobywają także soczewki o przedłużonym trybie noszenia, których nie trzeba zdejmować na noc. Oprócz tego nowoczesne soczewki takich marek jak np. ACUVUE® wyposażone są filtr UV wspomagający ochronę przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym.
______________________
1. https://www.hellozdrowie.pl/co-drugi-dorosly-polak-nosi-okulary-a-co-czwarty-ma-problem-z-przeczytaniem-gazety/
2. http://www.krio.org.pl/polak-z-wada-wzroku/
3. http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
4. http://www.rynekzdrowia.pl/Uslugi-medyczne/Polacy-maja-coraz-czesciej-problemy-ze-wzrokiem-a-bedzie-jeszcze-gorzej,182270,8.html
5. http://wyborcza.pl/TylkoZdrowie/7,137474,23224455,jak-cukrzyca-niszczy-wzrok.html
6. https://www.pb.pl/optycy-widza-przyszlosc-wyraznie-i-kolorowo-754887
7. https://www.cdc.gov/contactlenses/fast-facts.html
8. https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/rynek-soczewek-kontaktowych-w-polsce/
9. Czy Twoi pacjenci to potrafią? (art. sponsorowany J&J), “Optyka” nr 5/2018, s. 53.