Aktywne życie bez bólu? To możliwe w każdym wieku - poznaj nasze sposoby!

Sport to zdrowie! Aktywność fizyczna znacznie wpływa na kondycję i przyczynia się do poprawy samopoczucia. Niestety częstotliwość uprawiania sportu spada wraz z wiekiem i dlatego dziś przedstawiamy kilka sposobów na przełamanie barier i zwiększenie aktywności fizycznej niezależnie od daty urodzenia.

Dlaczego warto uprawiać sport niezależnie od wieku?

Ograniczenie aktywności fizycznej dotyczy niestety nie tylko wielu seniorów, ale również osób po pięćdziesiątym, nawet czterdziestym roku życia. Wbrew pozorom nie wyrządzamy jednak w ten sposób swojemu organizmowi przysługi, wręcz przeciwnie - rezygnujemy z dobrodziejstw, jakie oferuje rekreacyjne uprawianie sportu.

Pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na ciało jest wieloaspektowy. Chodzi między innymi o poprawę krążenia i lepsze dotlenienie komórek tworzących tkanki. Regularnie uprawiając sport, zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, stanowiących częstą przyczynę przedwczesnej śmierci. Aktywność fizyczna zmniejsza zachorowalność na wiele nowotworów. Na co dzień poprawia również jakość snu. Jednak sport wspiera nas nie tylko fizycznie. Podczas wysiłku wydzielają się endorfiny zwane hormonami szczęścia. Przekłada się to na poprawę samopoczucia i bywa przydatne nawet w walce z depresją.

Mniej obciążające i kontuzjogenne dyscypliny

Wytłumaczeniem wielu osób, które wraz z upływem czasu przestają uprawiać sport, jest obawa przed odniesieniem kontuzji lub przeciążeniem. To prawda, że organizm seniora i osoby w średnim wieku nie jest tak świetnie przystosowany do wysiłku jak w młodości. Istnieją jednak dyscypliny i aktywności, które można podejmować praktycznie niezależnie od wieku, a nawet przy ograniczonej sprawności ruchowej.

Klasyczny przykład stanowi nordic walking, czyli coraz bardziej popularne w naszym kraju maszerowanie z kijami. Jakie są główne zalety tej formy aktywności? Przede wszystkim w odróżnieniu od wielu dyscyplin nie obciąża ona stawów. W dodatku zakres obciążeń można dobrać indywidualnie do wieku i aktualnych możliwości poprzez regulację tempa i dystansu. Podobny wpływ na stawy ma również joga, która wpływa na polepszenie ich sprawności i jest zalecana jako element rehabilitacji po przebytych kontuzjach. Dodatkową zaletą obu form aktywności jest fakt, że mają charakter międzypokoleniowy. Młodsze osoby mogą zabrać na zajęcia lub spacer swoich rodziców, by wspólnie spędzić więcej czasu, a także przekonać ich do bardziej aktywnego trybu życia.

Bóle związane z wiekiem - nie muszą oznaczać końca aktywności

Wraz z wiekiem na znaczeniu zyskuje kolejna bariera, z którą trudno dyskutować. Bóle stawów w rzeczywistości stanowią źródło ogromnego dyskomfortu i potrafią nasilać się w trakcie wysiłku fizycznego. Jakie jest ich źródło? Bardzo często mają podłoże reumatologiczne lub zwyrodnieniowe. Szczególnie niebezpieczne jest reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) objawiające się silnym bólem i stanem podgorączkowym, a także sztywnieniem i obrzękiem.

Tego typu dolegliwości wymagają wsparcia lekarza. Wiele zależy jednak od postawy samego chorego - w końcu aktywności takie jak joga potrafią redukować objawy związane z problematami stawowymi. Aby pokonać ból i rozpocząć uprawianie sportu lub do niego wrócić, można zastosować preparaty z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Do tej grupy zalicza się między deksketoprofen stanowiący substancję czynną leków Dexak? i Dexak? SL dostępnych w aptece od niedawna bez recepty. Preparaty oparte o deksketoprofen można stosować nawet 15 lub 30 minut przed pierwszym posiłkiem. Substancja charakteryzuje się szybkim działaniem i dobrą tolerancją.