Dlaczego tyjemy zimą? Najczęściej popełniamy te błędy! To one prowadzą do wzrostu masy ciała

Jesień i zima to czas, kiedy wielu z zauważa przyrost naszej masy ciała. Panuje powszechna opinia, że to normalne zjawisko, a organizm potrzebuje dodatkowej tkanki tłuszczowej, aby chronić się przed zimnem. Niestety okazuje się, że dodatkowe kilogramy narażają nas na osłabienie odporności. Dlaczego tyjemy, kiedy za oknem jest coraz chłodniej?
Zobacz wideo Ewa Chodakowska rusza z nową misją. Będzie odchudzać dzieci. "Jest problem"

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy na domowej wadze dostrzegamy dodatkowe kilogramy. Często pojawiają się jakby znienacka i uważamy, że organizm sam przybiera na masie, by chronić się przed zimą. Czy na pewno?

Dodatkowe kilogramy zimą. Skąd się biorą?

Jedną z kluczowych przyczyn wzrostu masy ciała jesienią i zimą jest ograniczenie aktywności fizycznej. Dzień jest zdecydowanie krótszy. Za oknami szybko robi się ciemno, a mroźna aura nie zachęca do długich spacerów czy joggingu. Najchętniej spędzamy wolne chwile pod kocem, oglądając ulubione programy w telewizji.

Powtarzanie tych czynności sprawia, że zaczynamy tyć. Aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi masy ciała, wystarczy 30-minutowa aktywność w domu. Mogą to być spacery lub bieg na bieżni albo wykonywanie dowolnych ćwiczeń na macie.

Syrop z pędów sosny. Na co pomaga ten wyjątkowo smaczny eliksir?Syrop z pędów sosny. Na co pomaga ten wyjątkowo smaczny eliksir?

Jak nie przytyć zimą? Kluczem jest odpowiednia dieta

Kluczową rolą w kwestii niechcianego wzrostu masy ciała w okresie jesienno-zimowym jest dostarczenie organizmowi niezbędnych wartości odżywczych. Dieta bogata w warzywa i owoce, nabiał, czy mięso a co za tym idzie bogata w kwasy omega 3, witaminę C, A, E, wapń, magnez czy potas wzmocni naszą odporność.

Aby pozbyć się zbędnych kilogramów, ważna jest stopniowa eliminacja nadmiernego spożywania węglowodanów. Dzięki temu rzadziej będziemy odczuwać senność i rozleniwienie, co pozwoli na minimalną aktywność fizyczną. Warto zmniejszyć ilość jedzonego jasnego pieczywa, bułek, ziemniaków.

Jeśli spędzamy wieczory przed telewizorem, ograniczajmy zjadanie przekąsek typu chipsy, paluszki, ciastka, czekolada. Relaks mogą uprzyjemnić takie owoce jak mrożone borówki, czy jabłko lub świeżo wyciskany sok z owoców i warzyw. Aby nie przytyć zimą, warto także wykluczyć z codziennej diety spożywanie przetworzonej żywności.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Serce miasta - centrum pomocy dla bezdomnych na warszawskiej Pradze.Tak łatwo zostać bezdomnym. Siedem sprawdzonych przepisów

Dlaczego tyjemy zimą? Brak słońca to jedna z przyczyn

Poza odpowiednią dawką codziennej aktywności fizycznej oraz dobrze zbilansowanej diety, ważne jest także dostarczanie do organizmu witaminy D. To właśnie w okresie jesienno-zimowym zmniejszona ilość słońca może wpływać niekorzystnie na naszą wagę. Witamina D jest jedną z kluczowych witamin koniecznych do prawidłowego funkcjonowania.

Wraz z jej niedoborem, wzrasta apetyt oraz pokusa, by sięgnąć po przekąskę pomiędzy posiłkami. Według badań przeprowadzonych przez doktor Luisellę Vigny, na Uniwersytecie Mediolańskim, odpowiedni poziom witaminy D przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Grupa badanych, którzy borykali się z otyłością i nie przyjmowali witaminy D, znacznie wolniej traciła zbędne kilogramy.

Nadwaga a odporność. Czy dodatkowe kilogramy zimą to problem?

Od lat panuje opinia, że wzrost masy ciała zimą to normalna kolej rzeczy i że właśnie tego potrzebuje nasz ogranizm, by chronić się przed chorobami. Prawda jest jednak inna. Tkanka tłuszczowa odgrywa istotną wolę w kwestii odporności.

Naukowcy z Garvan Institute of Medical Research w Sydney wykazali, że nadmiar tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicach brzucha prowadzi do wzrostu ilości komórek pobudzających stany zapalne. Tego rodzaju komórki przyczyniają się do rozwoju wielu poważnych schorzeń takich jak cukrzyca, choroba wieńcowa, czy choroby układu krwionośnego.

Jednak to nie wszystko, naukowcy, analizując poszczególne przypadki, uważają, że zmniejszenie ilości zjadanych kalorii wpływa pozytywnie na układ immunologiczny. Stąd wniosek, że zarówno otyłość, jak i nadwaga są wyjątkowo niekorzystne dla zdrowia, a dodatkowe kilogramy jesienią i zimą, nie wzmocnią odporności, lecz mogą ją osłabić.

Więcej o: