Sposoby na zaparcia: naturalne metody radzenia sobie z nieprzyjemnym problemem

Sposoby na zaparcia stosowane w domu nie powinny zastępować wizyty u lekrza, zwłaszcza gdy problem jest nawracający. Zaparcia dotyczą osób w każdym wieku. Najczęściej wywołują je błędy dietetyczne, choć warto podkreślić, że w wielu przypadkach, trudności z wydalaniem treści pokarmowej są następstwem stresującego stylu życia lub stanowią objaw choroby.

Domowe sposoby na zaparcia

Sposoby na zaparcia mają w łagodny sposób doprowadzić do przeczyszczenia jelit. Mówiąc o zaparciach, na myśli trzeba mieć bowiem przedłużone zaleganie treści jelitowej w przewodzie pokarmowym i trudności z wydalaniem kału z jego końcowego odcinka. Często towarzyszą temu nieprzyjemne wzdęcia i uporczywy ból brzucha. To jeden z tych problemów, o których nie lubimy mówić. Jeżeli jednak zaparcia występują często lub przedłużają się, nie należy zwlekać z wizytą u lekarza. W łagodniejszych przypadkach, pomogą naturalne sposoby na zaparcia. 

Jedna szklanka wody z sodą oczyszczoną jest w stanie przywrócić w organizmie równowagę kwasowo-zasadową i zlikwidować przykre uczucie pieczenia w przełyku.Soda oczyszczona: na zaparcia, zapalenie pęcherza i infekcje bakteryjne

Najlepszy sposób na zaparcia to zmiana nawyków żywieniowych. Należy sobie zdać sprawę z faktu, że wiele produktów, które pojawiają się w naszym jadłospisie, ma działanie zapierające. Krowie mleko i przetwory mleczne, białe pieczywo, dojrzałe banany, marchew, herbata - jeżeli uskarżasz się na problemy z zaparciami, ogranicz ich spożywanie. W diecie nie może natomiast zabraknąć tych produktów, które wywierają korzystny wpływ na perystaltykę jelit. W tym miejscu należy wskazać na żywność z dużą zawartością błonnika:

  • produkty pełnoziarniste, 
  • kasze,
  • migdały,
  • nasiona lnu,
  • świeże owoce (gruszki, truskawki, jabłka, śliwki),
  • świeże warzywa (fasola, groch, karczochy, ziemniaki).

W diecie nie może zabraknąć też kiszonek i zdrowych tłuszczów.

Bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie nawadnianie organizmu. Należy przyjąć, że absolutne minimum wypijanych płynów to 2 litry niegazowanej wody dziennie.

Problemom z zaparciami sprzyja bierny tryb życia. Zamiast odpoczywać przed telewizyjnym ekranem, wybierz się na spacer. Zacznij uprawiać sport. Nie musi być to żadna forsująca dyscyplina, zbawienny wpływ na układ trawienny ma każda forma aktywności.

Zobacz wideo Zaparcia podczas ciąży to częsty problem. Jak sobie z nimi radzić?

Szybki sposób na zaparcia

Odpowiednio zbilansowana dieta przyniesie korzystny efekt, ale tylko pod warunkiem, że będzie stosowana regularnie. Co jednak zrobić w sytuacji, w której szybko chcemy rozwiązać uporczywy problem?

W takim przypadku, doskonale sprawdzą się suszone śliwki i morele. Te owoce, poddane procesowi suszenia, zawierają więcej błonnika niż ich świeże odpowiedniki. Chcąc spotęgować ich działanie, warto dodać je do jogurtu i wymieszać z płatkami owsianymi. 

Zaparcia w ciąży mogą pojawić się na jej każdym etapie, ale najczęściej występują w II i III trymestrze.Zaparcia w ciąży. Jak poradzić sobie z uporczywym problemem?

Domowe sposoby na zaparcia u osób starszych

Osoby starsze są szczególnie narażone na występowanie problemów z wypróżnianiem. Wynika to z faktu, że wraz z postępującym wiekiem, wydłuża się czas pasażu treści jelitowych, a mięśnie odpowiedzialne za proces wypróżniania ulegają osłabieniu. Dodatkowo, osoby starsze zwykle są mniej aktywne fizycznie i często nie stosują zrównoważonej diety.

Podobnie jak osoby młodsze, seniorzy powinni przykładać większą uwagę do swojego jadłospisu i zadbać o codzienną porcję zdrowego ruchu. Jak jednak rozwiązać problem z zaparciami w sposób doraźny?

Dobrym sposobem jest picie ziołowych herbatek (z tego sposobu mogą też skorzystać osoby młodsze), które wykazują łagodne działanie przeczyszczające. Bardzo dobrze sprawdzi się kora kruszyny i senes. Pożądany efekt przyniesie też wypicie naparu z siemienia lnianego.

Zobacz też: Siemię lniane na żołądek. Jak przygotować leczniczy wywar?

Więcej o: