Witaminy w ciąży. Które składniki należy suplementować w czasie ciąży?

Witaminy w ciąży to temat kontrowersyjny. Wiele osób uważa bowiem, że zbyt wielką wagę przywiązujemy do gotowych suplementów, podczas gdy inni twierdzą, że jest to dobry sposób na wsparcie organizmu w okresie wzmożonego zapotrzebowania na składniki odżywcze i mineralne, z jakim mamy do czynienia w trakcie ciąży. Czy i jakie witaminy powinna przyjmować przyszła mama?

Witaminy dla ciężarnych. Gotowe preparaty dostępne w aptece

Witaminy w ciąży to niezwykle istotny temat. Każda mama chce dla swojego dziecka jak najlepiej. Na etapie ciąży sposobem na wyrażenie tego jest odpowiednie dbanie o siebie i dostarczanie organizmowi wszelkich potrzebnych witamin i składników mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu. Najlepszym sposobem na zapewnienie tego jest zbilansowana, urozmaicona dieta. Nie od dziś wiadomo, że najlepszym źródłem łatwo przyswajalnych przez organizm witamin są dobrej jakości produkty spożywcze. Witaminy dla ciężarnych nie zastąpią nigdy zbilansowanego jadłospisu, bogatego w warzywa i owoce, w którym podstawą są produkty pełnoziarniste, a także nabiał, chude mięso i ryby. Gotowe preparaty stanowią mieszankę niezbędnych substancji, jednak zazwyczaj są one gorzej przyswajane przez organizm niż te pochodzące wprost z pokarmów. 

daktyle - ile mają kaloriiDaktyle - słodkie źródło energii. Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne daktyli

Żelazo w ciąży. Jak je suplementować?

Zdarzają się sytuacje, kiedy nawet zdrowa dieta nie jest w stanie zapewnić wystarczającej ilości pierwiastków, na które w okresie ciąży jest zwiększone zapotrzebowanie. Bardzo często kobiety w ciąży cierpią z powodu niedoboru żelaza, co momentalnie odbija się na wynikach ich badań. Najlepszym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza są:

  • czerwone mięso, 
  • ryby, 
  • produkty pełnoziarniste,
  • płatki owsiane, 
  • szpinak i jarmuż,
  • suszone morele i figi, 
  • soczewica,
  • ciecierzyca,
  • fasola,
  • orzechy
  • żółtko jaja,
  • kakao. 

W przypadku, gdy podaż żelaza w diecie jest niewystarczająca, wówczas konieczna jest suplementacja. Ta jednak powinna odbywać się w pełni pod kontrolą lekarza - to on ustali dawkę i częstotliowość, a także rodzaj przyjmowanego preparatu.

Pamiętajmy, że w przypadku kobiet w ciąży suplementacja preparatami z żelazem może prowadzić do kłopotów z wypróżnianiem, zaparć i bólu brzucha.

Zobacz wideo Kwas foliowy i co jeszcze? Pięć składników, które trzeba suplementować od I trymestru ciąży

Jakie witaminy w ciąży? Skonsultuj się z lekarzem

To, jakie witaminy w ciąży warto przyjmować należy skonsultować z lekarzem. Każdy przypadek jest inny i co za tym idzie potrzeby kobiet są zróżnicowane. Dlatego jeśli myślisz o rozpoczęciu przyjmowania preparatu wieloskładnikowego, w pierwszej kolejności skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym, który będzie w stanie odpowiedzieć czy jest to konieczne, a w przypadku gdy tak, wówczas wskazać preparat odpowiedni dla ciebie. W trakcie ciąży nie wolno na własną rękę przyjmować żadnych leków ani suplementów diety, gdyż można w ten sposób doprowadzić do poważnych problemów, które odbiją się nie tylko na zdrowiu matki, ale również dziecka. 

Witamina D3 w ciąży. Czy należy ją przyjmować?

W naszym klimacie miesięcy, kiedy możemy łapać promienie słoneczne jest stosunkowo niewiele. Dlatego zmuszeni jesteśmy do suplementowania witaminy D3, której zapotrzebowania dziennego nie jesteśmy w stanie wypełnić samą dietą. Zasada ta dotyczy wszystkich ludzi, także kobiet w ciąży. Witaminę D3 w ciąży należy jednak przyjmować pod kontrolą lekarza i - co ważne - regularnie badać jej poziom, gdyż hiperwitaminoza bywa równie niebezpieczna co niedobór witamin.

Zobacz wideo Czy cytrusy to najlepsze źródło witaminy C?

Najlepsze witaminy dla kobiet w ciąży. Co powinny zawierać?

W aptekach mamy teraz mnóstwo preparatów bez recepty przeznaczonych dla ciężarnych. Najlepsze witaminy dla kobiet w ciąży zawierają w sobie kompilację składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu z uwzględnieniem odmiennego stanu, w jakim znajduje się kobieta. Nim jednak zdecydujemy się na konkretny preparat, warto sprawdzić jego skład i ilość poszczególnych substancji. W dobrych produktach wieloskładnikowych znajdziemy m.in.: 

  • żelazo
  • kwas foliowy
  • witamina D
  • jod
  • selen
  • witamina B6
  • witamina B12.

KiszonkiKiszonki dobre nie tylko zimą. Dlaczego warto po nie sięgać

Kwas foliowy. Zacznij przyjmować już na etapie planowania ciąży

Kwas foliowy w ciąży to absolutna konieczność. Przyjmowanie go zaleca się kobietom już na etapie planowania ciąży. Dlaczego? Gdyż jest on niezwykle ważny dla procesu kształtowania się cewy nerwowej płodu, co ma miejsce w pierwszych tygodniach ciąży. Niestety, podobnie jak w przypadku witaminy D, nawet stosując zróżnicowaną dietę nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi potrzebnej ilości kwasu foliowego. Produkty, które zawierają go najwięcej to: szpinak, sałata, kapusta, brokuł, groszek zielony, buraki, orzechy i ziarna zbóż.

Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy wynosi 0,4 mg na dobę. Większość preparatów dostępnych na rynku dokładnie taką ilość zawiera w jednej tabletce, którą należy przyjmować raz dziennie. Jeśli jednak zdecydujesz się na przyjmowanie preparatu wieloskładnikowego dla kobiet w ciąży koniecznie sprawdź czy zawiera on kwas foliowy tak, aby nie dublować przyjmowanych substancji. 

Zobacz też: Bezpieczna suplementacja. O czym pamiętać przy wyborze zestawu witamin?

Więcej o: