Badania prowadzono z udziałem setek rodzin mieszkających w aglomeracji Chicago. Autorami tej pracy są pediatra Dana Suskind z University of Chicago Medicine oraz ekonomiści John List i Julie Pernaudet z University of Chicago.
- Wiedza i przekonania rodziców różnią się w zależności od statusu społeczno-ekonomicznego. Ale te przekonania można zmienić dzięki odpowiednim działaniom. Co więcej, te zmiany mogą mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci - przekonują naukowcy. Wnioski ze swoich obserwacji opublikowali na łamach czasopisma "Nature Communications".
Wczesny rozwój dziecka opiera się na interakcji między dorosłymi opiekunami a niemowlęciem. Jak podkreśla prof. Dana Suskind, różnice w zaangażowaniu rodziców czy opiekunów dziecka mogą prowadzić do różnic w rozwoju jego mózgu, a co za tym idzie, jego późniejszych zdolności i możliwości.
Do takiego wniosku doszli badacze po przeprowadzeniu serii eksperymentów w latach 2016-2019. Rodzicom odwiedzającym poradnie pediatryczne prezentowano dwa rodzaje filmów edukacyjnych. Jedna grupa była instruowana, jak opiekować się dzieckiem i jak zapewnić mu bezpieczeństwo, podczas gdy druga słuchała o tym, jaka jest rola rodziców w pierwszych miesiącach życia dziecka, o plastyczności mózgu noworodka i etapach jego rozwoju. Dawano też rodzicom praktyczne wskazówki, czego i jak uczyć małe dzieci.
Podczas drugiego eksperymentu natomiast rodziny były odwiedzane przez instruktorów już w domu. I znowu, jedna grupa rodziców dowiadywała się podczas rozmów, jak właściwie żywić dzieci, a druga grupa była szkolona jak rozwijać mózg i umiejętności intelektualne dziecka.
Zadaniem obserwatorów było dokumentowanie wiedzy i przekonań rodziców na temat ich wpływu na rozwój swojego dziecka, nagrywano więc rozmowy i przebieg spotkań. I jak się ostatecznie przekonano, praca z rodzicami przyniosła efekty.
- Możemy zmienić to, co wiedzą i w co wierzą rodzice jeśli chodzi o ich wpływ na rozwój i możliwości ich dziecka. Dzięki temu mogą się zmienić ich zachowania wobec niemowlęcia - piszą naukowcy w podsumowaniu. Jak zauważyli badacze, gdy tylko rodzice zaczęli wierzyć, że ich starania mają znaczenie, zaczęli bardziej "inwestować" w rozwój swoich dzieci. A za tym poszły takie pozytywne zmiany, jak bogatsze słownictwo u maluchów, lepsze umiejętności matematyczne i poprawa kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci.
Źródła: Nature Communications, MedicalXpress.com