Senność w ciągu dnia - jakie mogą być jej przyczyny, jakie badania należy zrobić?

Senność w ciągu dnia to problem, z którym zmaga się wiele osób. Taki stan rzeczy może wynikać z nieregularnego snu, ciągłego stresu czy nadmiaru obowiązków. Czasem jednak wzmożona senność może być sygnałem alarmującym o problemach ze zdrowiem czy niedoborach witamin. Co może oznaczać senność po jedzeniu, a co senność po alkoholu? Poznaj przyczyny i przekonaj się, co można zrobić, by uporać się z tym problemem.

Senność w ciągu dnia - najczęstsze przyczyny

Senność w ciągu dnia nie tylko utrudnia normalne funkcjonowanie, ale może być również objawem niedoborów witamin czy chorób. Dlaczego tak wiele osób zmaga się z tym problemem? Wśród najczęstszych przyczyn nadmiernej senności w ciągu dnia (określanej również jako hipersomnia), wymienia się:

  • pracę do późnych godzin,
  • spożywanie przed snem alkoholu bądź napojów kofeinowych,
  • intensywny wysiłek fizyczny,
  • jedzenie ciężkostrawnych posiłków,
  • korzystanie z urządzeń elektronicznych przed snem.

Wzmożona senność może wynikać także z przyczyn zdrowotnych, problemów psychicznych czy konieczności przyjmowania niektórych leków. Gdy senności towarzyszą również inne objawy, takie jak: drażliwość, złe samopoczucie, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem czy powracające bóle głowy, lepiej przyjrzeć się problemowi bliżej.

Stałe zmęczenieCzujesz się stale zmęczony? To może być objaw poważnej choroby

Senność po jedzeniu     

Senność po jedzeniu występująca sporadycznie, nie jest jeszcze powodem do niepokoju. Po spożyciu posiłku krew krążąca w ludzkim organizmie dostarczana jest do jelit, co wiąże się z jej spadkiem w ośrodkowym układzie nerwowym. To z kolei sprawia, że człowiek staje się bardziej senny. Kiedy jednak pragnienie snu po posiłku bierze górę nad innymi czynnościami, warto zastanowić się nad konsultacją z lekarzem. Senność po jedzeniu może bowiem wiązać się z chorobami. O jakich problemach zdrowotnych najczęściej świadczy?

  • Cukrzyca – uczucie senności po spożyciu posiłku występuje również przy insulinooporności czy cukrzycy. Inne objawy, które nie powinny być ignorowane przy podejrzeniu takiego problemu, to: kłopoty z koncentracją, poczucie nadmiernego pragnienia, wzmożone oddawanie moczu i ogólne osłabienie.
  • Niedoczynność tarczycy – senność po posiłku może wiązać się również z niedoczynnością tarczycy. Dodatkowymi objawami, mogącymi wskazywać na taką przyczynę wzmożonego uczucia senności po jedzeniu są: zaburzenia koncentracji, problemy z pamięcią, spowolnienie akcji serca, sucha skóra, intensywne wypadanie włosów, wysuszona skóra czy odczuwanie chłodu.
  • Zaburzenia pracy trzustki – senność po jedzeniu może oznaczać problemy z pracą trzustki. Gdy narząd produkuje zbyt duże ilości insuliny, dochodzi wówczas do nagłego spadku poziomu cukru we krwi, a wraz z tym pojawia się poczucie senności. Przy zaburzeniach pracy trzustki pacjenci prócz senności mogą również odczuwać wzmożony apetyt, drżenie rąk i uczucie osłabienia.
  • Niskie ciśnienie krwi – hipotensja, czyli niskie ciśnienie krwi, również może wiązać się z odczuwaniem senności po jedzeniu. Przy niskim ciśnieniu krwi pojawiają się ponadto zawroty głowy, znużenie, osłabienie, mroczki przed oczami, a czasem i omdlenia. Pacjenci z hipotonią uskarżają się również na nocne poty, zimne dłonie i stopy, miewają również problemy z koncentracją.   

Zobacz też: Insulinooporność: przyczyny, objawy, leczenie. Jak wygląda diagnostyka insulinooporności?

Senność po alkoholu    

Senność po alkoholu jest całkiem naturalnym zjawiskiem. Alkohol działa na ośrodkowy układ nerwowy, obniżając w znaczący sposób płynność i sprawność jego funkcjonowania. Jako że organizm ulega znaczącemu uspokojeniu, jednocześnie wzmaga się także uczucie senności. Alkohol wykazuje podobny mechanizm działania do leków nasennych, dlatego też w żadnym wypadku nie należy łączyć ze sobą tych dwóch rzeczy. Senność po alkoholu spożywanym okazjonalnie nie jest dla naszego organizmu zjawiskiem szczególnie niebezpiecznym. 

Senność – jakie badania?

Senność – jakie badania mogą pomóc ustalić Ci przyczynę tego problemu? Ciągłego zmęczenia i towarzyszących mu innych objawów lepiej nie lekceważyć. Jeśli często odczuwasz wzmożoną senność, lepiej skonsultuj się z lekarzem i wykonaj niezbędne badania krwi. Podstawowymi badaniami są:

  • morfologia,
  • jonogram,
  • biochemia (podstawowe parametry nerkowe i wątrobowe),
  • badanie poziomu cukru we krwi,
  • TSH.

W diagnostyce problemów ze wzmożoną sennością czasem wykonuje się również dokładniejsze badania. Należą do nich:

  • test wielokrotnego pomiaru latencji snu (MSLT),
  • test utrzymania czuwania (MWT),
  • badanie polisomnograficzne,
  • tomografia głowy.
Zobacz wideo Dowiedz się więcej:

Senność – jakie witaminy?         

Niedobory w diecie prowadzą niekiedy do ciągłego poczucia zmęczenia czy powodują senność. Jakie witaminy, makroelementy i mikroelementy mogą pomóc Ci uporać się z takim problemem? Czasem wystarczy lepiej zadbać o to, co się je, by poradzić sobie z poczuciem senności w ciągu dnia i zyskać więcej sił do działania. Przekonaj się, które produkty spożywcze okażą się sojusznikiem w walce ze zmęczeniem i sprawdź, jakie niedobory często powodują senność.

  • Witamina C (kwas askorbinowy) – ten ważny antyoksydant ma ogromne znaczenie w walce z sennością i zmęczeniem. Witaminę C odnajdziesz w owocach cytrusowych, truskawkach, owocach dzikiej róży, jabłkach, czarnych porzeczkach, śliwkach, szpinaku, natce pietruszki, brukselce, pomidorach czy papryce.
  • Witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B12, kwas foliowy) – niedobór witamin z tej grupy powoduje spadek koncentracji, przyczynia się do osłabienia, rozdrażnienia i wahań nastroju. Witaminy z tej grupy odnajdziesz głównie w orzechach, otrębach pszennych, pestkach (pestki dyni, słonecznika), fasoli, drobiu, nabiale i jajkach, rybach morskich, mleku sojowym, szpinaku czy wątróbce. 
  • Witamina D – zbyt małe ilości tej witaminy w organizmie mogą przyczyniać się nie tylko do pogorszenia odporności, ale i wpływać na zmęczenie. Najważniejszym źródłem witaminy D jest światło słoneczne. Można jednak odnaleźć ją również w produktach spożywczych, takich jak: tran, tłuste ryby, żółtka jaj i mleko krowie.

niedobór magnezuNiedobór magnezu może być źródłem poważnych problemów. Uważaj na pierwsze objawy

  • Magnez – zbyt mała ilość magnezu w diecie również może przyczyniać się do wzmożonego zmęczenia i senności. Na zbyt niski poziom tego pierwiastka w organizmie duży wpływ ma ciągły stres, picie dużych ilości herbaty, kawy czy alkoholu. Magnez możesz odnaleźć w kaszy gryczanej, brązowym ryżu, płatkach owsianych, warzywach strączkowych, warzywach liściastych, natce pietruszki, szpinaku, bananach, kapuście włoskiej, migdałach, orzechach laskowych, nasionach słonecznika, pistacjach, gorzkiej czekoladzie i kakao.
  • Żelazo – senność mogą powodować także braki żelaza. Głównym źródłem tego pierwiastka są produkty zwierzęce – czerwone mięso, wątroba oraz ryby. Żelazo można odnaleźć także w suszonych owocach (śliwki, czarna porzeczka, morele), nasionach, pestkach, płatkach owsianych, kakao, orzechach i warzywach (buraki, szpinak, brokuł czy natka pietruszki).
Więcej o: