Rezygnujesz z nauki matematyki, hamujesz rozwój mózgu

Zaniechanie nauki matematyki we wczesnej młodości hamuje rozwój mózgu i zdolności poznawczych (a to ma wpływ na późniejsze osiągnięcia). Skąd to wiemy? Naukowcy właśnie znaleźli "chemiczne" dowody: stężenie kwasu GABA, czyli kwasu gamma-aminomasłowego w mózgu nastolatków.

- Umiejętności matematyczne wiążą się z szeregiem korzyści, w tym z zatrudnieniem, statusem społeczno-ekonomicznym oraz zdrowiem psychicznym i fizycznym. Okres dojrzewania to ważny okres w życiu. To wtedy dochodzi do istotnych zmian w mózgu i w funkcjach poznawczych - mówi Roi Cohen Kadosh, profesor neurologii poznawczej na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Zespół naukowców z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej, pod kierunkiem prof. Kadosha, przeprowadził badania nad związkiem pomiędzy nauką matematyki a rozwojem mózgu we wczesnej młodości. Wzięło w nich udział 133 uczniów w wieku od 14 do 18 lat.

Wielka Brytania pozwala 16-latkom na podjęcie decyzji o dalszej edukacji matematycznej, w związku z czym część uczniów rezygnuje z nauki tego przedmiotu. W efekcie naukowcom łatwo było porównać pracę mózgu i poziom funkcji poznawczych dwóch grup młodzieży, pochodzącej z tego samego środowiska, ale kończącej, lub nie, edukację matematyczną na wczesnym etapie życia.

Zobacz wideo 2-7 tydzień ciąży: tworzy się zalążek mózgu i rdzenia kręgowego

Brak jednego tylko elementu edukacji może wykopać przepaść między młodymi ludźmi

Eksperyment pokazał, że pomiędzy młodzieżą uczącą się matematyki, a tymi, którzy przerwali wcześniej naukę tego przedmiotu, istnieje przepaść. U uczniów, którzy po 16. roku życia już nie uczyli się  matematyki, stwierdzono mniejsze ilości substancji chemicznej o kluczowym znaczeniu dla plastyczności mózgu, czyli kwasu gamma-aminomasłowego.

Kwas gamma-aminomasłowy (GABA) jest to organiczny związek chemiczny, należący do grupy aminokwasów. W naszym organizmie pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika. Naukowcy sprawdzali poziom GABA u młodzieży w takich rejonach mózgu, które są zaangażowane w rozumowanie, rozwiązywanie problemów, matematykę, pamięć oraz uczenie się.

Dopóki ścieżki edukacyjne młodzieży nie rozeszły się, naukowcy nie widzieli żadnych różnic w składzie chemicznym ich mózgów. Dopiero zmiany w programie nauczania i odrzucenie matematyki zmieniło ten obraz.

- Nasze odkrycie pokazuje, że istnieje wzajemna zależność pomiędzy rozwojem mózgu a edukacją i pokazuje negatywne konsekwencje braku edukacji w okresie dojrzewania dla plastyczności mózgu i funkcji poznawczych - piszą badacze na łamach czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS).

Źródła: PNAS.org, MedicalXPress.com

Więcej o: