Neuronaukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Georgetown (Waszyngton) dowiedli, że mózgi niemowląt i małych dzieci wykazują supermoc, której pozbawione są starsze dzieci i dorośli. Niezwykła umiejętność polega na tym, że do wykonywania tego samego zadania, w tym do rozumienia mowy, używają obu półkul mózgowych, a nie określonych obszarów, tylko jednej półkuli, jak to się dzieje u dorosłych osób.
To bardzo dobra wiadomość dla małych dzieci, które doświadczyły urazów nerwowych. Użycie obu półkul zapewnia mechanizm kompensacji po urazie. Na przykład, jeżeli lewa półkula ulegnie uszkodzeniu w wyniku udaru okołoporodowego, dziecko nauczy się języka, używając prawej półkuli
- tłumaczy autorka badania Elissa L. Newport. - Nasze badanie pokazuje, że jeżeli dziecko urodzi się z porażeniem mózgowym, które uszkodziło jedną półkulę i tak rozwinie swoje zdolności poznawcze dzięki drugiej.
Naukowcy sprawdzili to na przykładzie języka. Zaobserwowali, że małe dzieci w celu przetworzenia wypowiedzi, czyli zrozumienia co się mówi, używają jednocześnie obu półkul. Badanie prowadzono przy użyciu funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Wzięło w nim udział 39 zdrowych dzieci w wieku od 4 do 13 lat oraz 14 osób dorosłych w wieku od 18 do 29 lat.
Na potrzeby eksperymentu opracowano specjalne zdania, których miały wysłuchać dzieci i dorośli. Podczas badania śledzono aktywność mózgu przy pomocy fMRI. Naukowcy porównali potem miejsca aktywacji ośrodków językowych w mózgu w różnych grupach wiekowych. Przeanalizowano też pracę całego mózgu, aby znaleźć te obszary, w których aktywność językowa skorelowana jest z wiekiem.
Starsze dzieci, podobnie jak dorośli, wykazywały aktywność tylko lewej półkuli mózgu w czasie rozwiązywania zadań językowych. Natomiast u najmłodszych dzieci uaktywniał się także odpowiedni fragment w prawej półkuli mózgu. W tym samym miejscu u dorosłych jest ośrodek służący do przetwarzania emocji wyrażanych głosem.
Badacze doszli do wniosku, że sieci mózgowe służące do lokalizacji określonych zadań w jednej lub drugiej półkuli zaczynają się tworzyć w dzieciństwie, ale ostatecznie kształtują się dopiero około 10-11 roku życia.
Teraz kolej na podobne badanie u nastolatków i u dorosłych, ale będących jeszcze w młodym wieku, którzy doświadczyli po urodzeniu udaru lewej półkuli. Naukowcy chcą zbadać, jak ich mózgi poradziły sobie z takim urazem.
Wyniki badanie ukazały się na łamach czasopisma PNAS.
Źródła: MedicalXPress.com, PNAS, Georgetown University Medical Center