Prze這mowe badania: 1300 naukowc闚 opisa這 szczeg馧owo genomy niemal wszystkich typ闚 raka

Rozszyfrowanie genomu niemal wszystkich typ闚 raka pozwoli w przysz這軼i dostosowa leczenie do indywidualnego przypadku, a tak瞠 wykry zal捫ki raka, zanim ten zaatakuje na dobre. To pierwsze w historii nauki tak wszechstronne badania genetyczne nad rakiem.

Czasopismo naukowe "Nature" donosi o rozszyfrowaniu genom闚 niemal wszystkich nowotwor闚 z這郵iwych, jakie obecnie n瘯aj ludzko嗆. Prace trwa造 oko這 10 lat. Zadania podj窸o si ponad 1300 naukowc闚 z instytucji naukowych w 37 krajach w ramach projektu Pan-Cancer Analysis of Whole Genomes Consortium (Pan-Cancer Project). Analizie poddano 2658 pr鏏ek. Pr鏏ki pochodzi造 od r騜nych dawc闚, u kt鏎ych stwierdzono, w sumie, 38 typ闚 nowotwor闚, a kt鏎ych 鈔edni wiek to 56 lat. Kontrolnie analizowano tak瞠 genomy pr鏏ek pobranych ze zdrowych tkanek. Po stworzeniu banku genom闚 raka 16 grup roboczych zaj窸o si badaniem r騜nych aspekt闚 raka, szukaniem przyczyn, progresji i podobie雟tw.

Wyniki bada zosta造 opublikowane 6 lutego 2020 roku w "Nature" i w innych czasopismach naukowych w postaci 23 obszernych artyku堯w i stanowi najwi瘯sze i najbardziej wszechstronne badanie genomu raka w historii.

Do tej pory - m闚i autorzy bada - nasza wiedza o budowie genetycznej nowotwor闚 opiera豉 si g堯wnie na znajomo軼i gen闚 koduj帷ych bia趾a. "Ale jest to zaledwie jeden procent ca貫go genomu raka" - wyja郾ia dr Linkoln Stein z Ontario Institute for Cancer Research. Po publikacji prac w "Nature" uzyskali鄉y pozosta貫 99 procent wielkiej uk豉danki sk豉daj帷ej si ze 100 000 element闚 - podkre郵aj badacze.

Zobacz wideo

Nareszcie poznali鄉y dok豉dnie wroga

Rak zabija co roku ponad 8 mln ludzi i jest drug najcz瘰tsz przyczyn 鄉ierci na 鈍iecie. Szacuje si, 瞠 zapadalno嗆 na raka wzro郾ie o 50 procent w ci庵u nast瘼nych kilkudziesi璚iu lat. Dlatego naukowcy tak wiele spodziewaj si po zsekwencjonowaniu genom闚 niemal wszystkich typ闚 nowotwor闚 z這郵iwych, kt鏎e atakuj cz這wieka.

Genom raka jest niezwykle skomplikowany i dlatego prace zaj窸y naukowcom tyle czasu. W trakcie bada najpierw sekwencjonowali ca造 genom raka, a nast瘼nie starali si scharakteryzowa ka盥 wykryt zmian genetyczn, wszystkie procesy, kt鏎e wygenerowa造 te mutacje, a nawet kolejno嗆 kluczowych zdarze w historii 篡cia raka. W tej chwili s o krok od skatalogowania wszystkich 軼ie瞠k biologicznych zwi您anych z rakiem.

Tym, co najbardziej zadziwi這 naukowc闚, jest odkrycie, 瞠 genom raka jednej osoby r騜ni si od genomu raka drugiej, mimo 瞠 jest tego samego typu. W miar up造wu lat dochodzi bowiem w naszych genach do uszkodze i tysi璚y mutacji, z kt鏎ych jedne nie maj wi瘯szego znaczenia, za to inne s zal捫kiem choroby. To tzw. mutacje kieruj帷e. Nowotwory z這郵iwe maj 鈔ednio od czterech do pi璚iu mutacji kieruj帷ych, czyli takich, kt鏎e nap璠zaj rozw鎩 choroby. Dzi瘯i zrozumieniu, kt鏎e konkretnie mutacje s niebezpieczne przy danym typie raka, mo積a rozpocz望 odpowiedni terapi i zablokowa post瘼y choroby. A to tylko jedna z mo磧iwo軼i otwieraj帷ych si przed medycyn po szczeg馧owym rozpoznaniu genomu raka.

Przeci皻nie genomy raka mia造 zatem po cztery-pi耩 mutacji kieruj帷ych i tylko w pi璚iu procentach przypadk闚 naukowcy nie zidentyfikowali 瘸dnych, co oznacza, 瞠 jeszcze b璠 musieli popracowa nad tym problemem.

Personalizacja leczenia raka wydaje si przysz這軼i ca趾iem nieodleg陰 dzi瘯i - mi璠zy innymi - takim badaniom, jak te zaprezentowane w "Nature". Kolejna korzy嗆 z tych bada to mo磧iwo嗆 wczesnego wykrycia zagro瞠nia. Naukowcom uda這 si wykaza, 瞠 wi璚ej ni jedna pi徠a nowotwor闚 z這郵iwych zaczyna si lata, a nawet dekady wcze郾iej, nim pojawi si typowe symptomy choroby.

"To odkrycie oznacza, 瞠 mo磧iwe jest opracowanie nowych test闚 diagnostycznych, kt鏎e wykryj wczesne oznaki choroby" - powiedzia dr Peter Van Loo z Francis Crick Institute. Ponadto mo積a teraz b璠zie zidentyfikowa, z jakim rodzajem nowotworu mamy do czynienia, dzi瘯i istnieniu wzorc闚 zmian genetycznych, kt鏎e obserwowane s w ca造m genomie. A zatem b璠zie to istotna pomoc w przypadkach, w kt鏎ych trudno jest zdiagnozowa pacjenta, stosuj帷 konwencjonalne testy kliniczne.

毒鏚豉: Nature, BBCOntario Institute for Cancer Research