Sok z burakw: jakie ma waciwoci, na co pomaga

Sok z burakw to zdrowy, peen witamin i soli mineralnych napj, wietnie uzupeniajcy codzienn diet. Ma korzystne dziaanie na organizm, pomaga obniy cinienie i zadba o zdrowie naczy krwiononych. Jest peen przeciwutleniaczy, zatem pijc sok z buraka zachowamy zdrowie na duej.

Sok z burakw - co w nim takiego znajdziemy?

Sok z burakw uwaany jest za napj wyjtkowo korzystny dla naszego zdrowia. Robi si go ze wieego buraka, roliny doskonale znanej w polskiej kuchni. Samo warzywo pochodzi jednak ze Wschodu. O dzikim buraku wspominali staroytni Grecy i Rzymianie, a po rozpadzie Imperium Rzymskiego burakiem zajadaa si ju niemal caa Europa. W naszym kraju ma obecnie miano pospolitej roliny uprawnej. Jest doceniane jako smaczny skadnik potraw oraz rdo wielu wanych skadnikw odywczych.

W burakach znajdziemy zatem biako, tuszcze i wglowodany, w tym cukry proste i cakiem sporo bonnika (ok. 2,8 g na 100 g). Buraki s bogate w skadniki mineralne. Zawieraj duo potasu, a take wap, magnez, elazo, fosfor, sd oraz cynk. Czerwony kolor jest zasug zwizkw o nazwie antocyjany, ktre nadaj warzywu czerwono-fioletowe zabarwienie. S ponadto silnymi przeciwutleniaczami, szczeglnie betaina, wykazujca take waciwoci przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Azotany znajdujce si w buraku pomagaj obnia cinienie, a ponadto silne dziaanie zasadotwrcze buraka powoduje, e atwiej zwalczy uciliw zgag.

Witaminy obecne w buraku to przede wszystkim grupa B (B1, B2, B3 i B6), witamina A oraz kwas askorbinowy, czyli witamina C. Ponadto buraki zawieraj fitosterole, zwizki rolinne wykorzystywane przez organizm jak cholesterol.

Buraki uwaane s za korzystne dla ukadu krwiotwrczego ze wzgldu na zawarto kwasu foliowego, czyli witaminy B9, a take kwasu szczawiowego, nikotynowego, cytrynowego oraz winnego. Zatem dobrze jest spoywa buraki wspierajc organizm przy zwalczaniu anemii albo stanw zapalnych organizmu.

Zobacz wideo

Sok z burakw - waciwoci

Najwicej cennych skadnikw bdzie zawiera sok ze wieych burakw. Zapewnia organizmowi wiele substancji niezbdnych do prawidowego funkcjonowania, w tym witaminy i fitosterole, czy te sole mineralne. Sok z burakw obnia cinienie, a to za spraw sporej dawki potasu. Jak ju wspomnielimy, gra take pozytywn rol w procesie krwiotwrczym majc sporo kwasu foliowego. To ponadto skadnik niezbdny do prawidowego rozwoju ukadu nerwowego podu. Zatem kobiety w ciy powinny uwzgldnia buraka w swojej diecie.

Podkrela si take antyoksydacyjne dziaanie soku z burakw. Betanina, obficie wystpujca w warzywie, zwalcza wolne rodniki i zapobiega procesom zapalnym w komrkach. To oznacza, e spoywanie buraka bdzie nas w pewnym stopniu chronio przed rozwojem chorb serca czy niektrych nowotworw. Bioakhtywne skadniki, takie jak fitosterole pomagaj utrzyma zrwnowaony poziom cholesterolu i homocysteiny we krwi. Wysoki poziom homocysteiny moe by, podobnie jak cholesterol, przyczyn rozwoju miadycy naczy krwiononych. Ponadto picie soku z buraka wspiera ukad odpornociowy, dostarczajc wartociowych skadnikw.

Sok z burakw - kiedy moe zaszkodzi?

Nie poleca si picia duej iloci soku z buraka osobom cierpicym z powodu cukrzycy. Burak zawiera sporo cukrw prostych, na surowo ma stosunkowo niski indeks glikemiczny (IG=30), ale po ugotowaniu jego warto wzrasta (IG=65), dlatego pijc sok z burakw naley zachowa umiar, majc na uwadze pilnowanie poziomu glukozy we krwi. Buraki zawieraj take sporo szczawianw, zatem nadmiar soku z buraka nie bdzie suy osobom z dn moczanow, reumatyzmem i kamic nerkow.

Naley ponadto strzec si wszelkich nadmiernie entuzjastycznych doniesie, ktre przekonuj e sok z buraka jest lekiem na nowotwory i panaceum na niedokrwisto. Owszem, jest to cenne warzywo, nasz lokalny superfoods, ktry sprawdzi si przede wszystkim w saatce lub w formie napoju, spoywany jako element zrwnowaonej diety. 

Sok z burakw - jak go zrobi?

Sok z burakw zrobimy atwo przy uyciu sokowirwki. Do tego celu szukajmy zdrowych, jdrnych warzyw o jednolitym i jak najciemniejszym zabarwieniu. Dla polepszenia smaku mona doda jabko, sok z pomaraczy, sok z cytryny, mid. Sok pijemy na surowo. Alternatyw jest sok buraczany na zakwasie, zwierajcy dodatkowo bakterie kwasu mlekowego. Przygotowuje si go podobnie jak ogrki kiszone, a wic do wody i pokrojonych burakw dodajemy czosnek i zioa i odstawiamy na kilka dni w ciemne miejsce.