Sok z buraków: jakie ma właściwości, na co pomaga

Sok z buraków to zdrowy, pełen witamin i soli mineralnych napój, świetnie uzupełniający codzienną dietę. Ma korzystne działanie na organizm, pomaga obniżyć ciśnienie i zadbać o zdrowie naczyń krwionośnych. Jest pełen przeciwutleniaczy, zatem pijąc sok z buraka zachowamy zdrowie na dłużej.

Sok z buraków - co w nim takiego znajdziemy?

Sok z buraków uważany jest za napój wyjątkowo korzystny dla naszego zdrowia. Robi się go ze świeżego buraka, rośliny doskonale znanej w polskiej kuchni. Samo warzywo pochodzi jednak ze Wschodu. O dzikim buraku wspominali starożytni Grecy i Rzymianie, a po rozpadzie Imperium Rzymskiego burakiem zajadała się już niemal cała Europa. W naszym kraju ma obecnie miano pospolitej rośliny uprawnej. Jest doceniane jako smaczny składnik potraw oraz źródło wielu ważnych składników odżywczych.

W burakach znajdziemy zatem białko, tłuszcze i węglowodany, w tym cukry proste i całkiem sporo błonnika (ok. 2,8 g na 100 g). Buraki są bogate w składniki mineralne. Zawierają dużo potasu, a także wapń, magnez, żelazo, fosfor, sód oraz cynk. Czerwony kolor jest zasługą związków o nazwie antocyjany, które nadają warzywu czerwono-fioletowe zabarwienie. Są ponadto silnymi przeciwutleniaczami, szczególnie betaina, wykazująca także właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Azotany znajdujące się w buraku pomagają obniżać ciśnienie, a ponadto silne działanie zasadotwórcze buraka powoduje, że łatwiej zwalczyć uciążliwą zgagę.

Witaminy obecne w buraku to przede wszystkim grupa B (B1, B2, B3 i B6), witamina A oraz kwas askorbinowy, czyli witamina C. Ponadto buraki zawierają fitosterole, związki roślinne wykorzystywane przez organizm jak cholesterol.

Buraki uważane są za korzystne dla układu krwiotwórczego ze względu na zawartość kwasu foliowego, czyli witaminy B9, a także kwasu szczawiowego, nikotynowego, cytrynowego oraz winnego. Zatem dobrze jest spożywać buraki wspierając organizm przy zwalczaniu anemii albo stanów zapalnych organizmu.

Zobacz wideo

Sok z buraków - właściwości

Najwięcej cennych składników będzie zawierał sok ze świeżych buraków. Zapewnia organizmowi wiele substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania, w tym witaminy i fitosterole, czy też sole mineralne. Sok z buraków obniża ciśnienie, a to za sprawą sporej dawki potasu. Jak już wspomnieliśmy, gra także pozytywną rolę w procesie krwiotwórczym mając sporo kwasu foliowego. To ponadto składnik niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Zatem kobiety w ciąży powinny uwzględniać buraka w swojej diecie.

Podkreśla się także antyoksydacyjne działanie soku z buraków. Betanina, obficie występująca w warzywie, zwalcza wolne rodniki i zapobiega procesom zapalnym w komórkach. To oznacza, że spożywanie buraka będzie nas w pewnym stopniu chroniło przed rozwojem chorób serca czy niektórych nowotworów. Bioakhtywne składniki, takie jak fitosterole pomagają utrzymać zrównoważony poziom cholesterolu i homocysteiny we krwi. Wysoki poziom homocysteiny może być, podobnie jak cholesterol, przyczyną rozwoju miażdżycy naczyń krwionośnych. Ponadto picie soku z buraka wspiera układ odpornościowy, dostarczając wartościowych składników.

Sok z buraków - kiedy może zaszkodzić?

Nie poleca się picia dużej ilości soku z buraka osobom cierpiącym z powodu cukrzycy. Burak zawiera sporo cukrów prostych, na surowo ma stosunkowo niski indeks glikemiczny (IG=30), ale po ugotowaniu jego wartość wzrasta (IG=65), dlatego pijąc sok z buraków należy zachować umiar, mając na uwadze pilnowanie poziomu glukozy we krwi. Buraki zawierają także sporo szczawianów, zatem nadmiar soku z buraka nie będzie służył osobom z dną moczanową, reumatyzmem i kamicą nerkową.

Należy ponadto strzec się wszelkich nadmiernie entuzjastycznych doniesień, które przekonują że sok z buraka jest lekiem na nowotwory i panaceum na niedokrwistość. Owszem, jest to cenne warzywo, nasz lokalny superfoods, który sprawdzi się przede wszystkim w sałatce lub w formie napoju, spożywany jako element zrównoważonej diety. 

Sok z buraków - jak go zrobić?

Sok z buraków zrobimy łatwo przy użyciu sokowirówki. Do tego celu szukajmy zdrowych, jędrnych warzyw o jednolitym i jak najciemniejszym zabarwieniu. Dla polepszenia smaku można dodać jabłko, sok z pomarańczy, sok z cytryny, miód. Sok pijemy na surowo. Alternatywą jest sok buraczany na zakwasie, zwierający dodatkowo bakterie kwasu mlekowego. Przygotowuje się go podobnie jak ogórki kiszone, a więc do wody i pokrojonych buraków dodajemy czosnek i zioła i odstawiamy na kilka dni w ciemne miejsce.

Więcej o: