Wraz z wiekiem przybywa nam kilogramów. Naukowcy mają dowody, że nie musi tak być

Za przybieranie na wadze wraz z wiekiem odpowiada spowolnienie metabolizmu, związane z utratą masy mięśniowej, a także mniejsza aktywność fizyczna, zmiany w gospodarowaniu lipidami w komórkach ciała i zmiany hormonalne. Możemy jednak z tym skutecznie walczyć intensywniej ćwicząc i zmniejszając kaloryczność potraw - przypominają badacze.

Wraz z wiekiem przybywa nam dodatkowych kilogramów. To banalne stwierdzenie, które jednak w większości przypadków odpowiada rzeczywistości, nie musi jednakże oznaczać, że nie możemy nic na to poradzić. Wręcz przeciwnie - mówią naukowcy z Mayo Clinic College of Medicine.

Profesor medycyny zapobiegawczej i odżywiania Donald D. Hensrud zauważa, że za przyrostem wagi w starszym wieku stoi utrata masy mięśniowej. Jak obliczyli badacze, co roku tracimy około 1-go procenta mięśni. Oznacza to, że spowalnia także proces przemiany materii w czasie spoczynku. A przecież im niższe tempo metabolizmu, tym mniej kalorii spalamy i powoli tyjemy - przypomina prof. Hensrud. Możemy tego procesu nie zauważać z roku na rok, ale w dłuższym okresie staje się to już widoczne. Wszystko opiera się na mechanizmie powodującym, że im większa masa mięśniowa, tym większa spoczynkowa przemiana materii. Zatem należy zadbać, aby naturalny spadek masy mięśniowej wraz z wiekiem postępował powoli. Najlepiej jest zapobiegać utracie mięśni poprzez odpowiednią aktywność fizyczną. "Niestety, spontaniczna aktywność fizyczna odpływa wraz z wiekiem" - ubolewa prof. Hensrud. Jak zatem walczyć ze stale rosnącą wagą w starszym wieku?

Zobacz wideo

Ćwiczenia siłowe spowalniają utratę masy mięśniowej

Należy zrobić wszystko, aby spowolnić utratę masy mięśniowej - mówi trenerka Jessica Murgueytio w rozmowie z "Washington Post". Dodanie do zwykłej aktywności fizycznej treningu siłowego dwa-trzy razy w tygodniu powinno znacznie pomóc w utrzymaniu masy mięśniowej na odpowiednim poziomie. Walka z sarkopenią, czyli z utratą masy mięśniowej spowodowaną wiekiem, to priorytet. Wraz z ćwiczeniami sercowo-naczyniowymi trenerka proponuje więc trening na siłowni oraz długie i intensywne spacery.

Otyłość po przekwitaniu grozi zarówno kobietom, jak i mężczyznom

To nieprawda, że otyłość po menopauzie dotyczy tylko kobiet - zastrzega prof. Hensrud. W okresie przekwitania przybierają na wadze zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Spadek poziomu testosteronu u mężczyzn, estrogenów oraz progesteronu u kobiet powodują, że metabolizm zwalnia, a nadmiar komórek tłuszczowych zaczyna gromadzić się na brzuchu. U kobiet jednak proces ten przebiega nieco szybciej zwiększając rozmiary brzucha, stąd błędne mniemanie, że tylko kobiety tyją. Przybieranie na wadze kumuluje się i wraz z upływem lat jesteśmy coraz grubsi. Wystarczy 20-30 lat po menopauzie lub andropauzie, aby urósł nam całkiem spory brzuch. 

Im jesteśmy starsi tym wolniej organizm nie tylko spala kalorie, ale i wolniej usuwa tłuszcz z komórek

Wraz z upływem lat organizm inaczej gospodaruje lipidami - pokazały badania przeprowadzone w Szwecji na Uniwersytecie w Uppsali oraz we Francji na Uniwersytecie w Lyonie. Naukowcy obserwowali 54 osoby przez 13 lat, aby dojść do wniosku, że usuwanie tłuszczu z komórek tłuszczowych stopniowo zwalnia wraz z wiekiem i dodatkowo przyczynia się do wzrostu masy ciała. Ten proces zachodzi w ciele niezależnie od innych czynników - podkreślają badacze.

Wszystkie rodzaje aktywności fizycznej spalają kalorie i są ważne

Naukowcy zachęcają starsze osoby do intensywniejszych ćwiczeń. Tkankę tłuszczową brzucha najlepiej likwiduje trening interwałowy, w którym naprzemiennie stosuje się intensywne ćwiczenia fizyczne i krótkie okresy wypoczynku. Ale także zwykłe poruszanie się w ciągu dnia, zamiast siedzenia, pomaga spalić kalorie - przypomina prof. Hensrud.

Wraz ze zmniejszaniem się aktywności fizycznej oraz zanikiem masy mięśniowej należy zmniejszać także kaloryczność potraw. Najlepiej zmienić nasze nawyki żywieniowe i zjadać przede wszystkim warzywa i owoce. To pomoże nam w zachowaniu zdrowia, doda witalności i spowolni proces starzenia.

Dobra wiadomość jest taka, że przyrost wagi zdaje się wyhamowywać około 65-tego roku życia. Głównie dlatego, że starsi ludzie jedzą po prostu mniej

- podsumowuje rozważania prof. Hensrud. Otyłość wśród osób powyżej 60-tego toku życia wynosi około 41 procent, podczas gdy w przedziale 40-59 lat więcej, bo aż 43 procent. Natomiast wśród osób w wieku od 20 do 39 lat wskaźnik otyłości wynosi 36 procent.

Źródło: ScienceAlert

Więcej o: