Nie rezygnujemy z przykrycia podczas snu nawet w upał. Eksperci tłumaczą, dlaczego

Zasypianie podczas letnich nocy może być utrudnione przez wysoką temperaturę powietrza. Moglibyśmy zrezygnować z kołdry lub koca, jednak większość z nas tego nie robi. Specjaliści tłumaczą, dlaczego wiele osób nie może zasnąć, jeśli nie są przykryte.

Nie potrafimy zasnąć bez kołdry lub koca. Okazuje się, że mało kto wytrzymuje bez okrywania swojego ciała. Otulamy się tym, co w pobliżu, nawet podczas upałów. Spanie pod kołdrą stało się czymś w rodzaju rytuału. 

Temperatura ciała spada w nocy

Nasz rytm dobowy jest uzależniony od temperatury, która obniża się na chwilę przed zaśnięciem

- tłumaczy Ellen Wermter, certyfikowana pielęgniarka z Virginii portalowi Huffington Post

Temperatura naszego ciała stopniowo obniża się podczas snu. Dzięki temu organizm magazynuje energię, którą może przekierować do ważnych ośrodków, np. układu trawiennego. Pościel i koc sprawiają, że temperatura ciała nie obniża się za bardzo. Ale im dłużej ciało zachowuje wysoką temperaturę, tym trudniej jest zasnąć. Dlatego latem trudno nam spać pod kołdrą, ale bez okrycia wcale nie jest łatwiej. 

To część naszej rutyny, bez kołdry odnosimy wrażenie, że czegoś brakuje i utrudnia nam to sen

- tłumaczy Ellen Wermter. Jesteśmy przyzwyczajeni do spania pod kołdrą. Otulenie się nią sprawia, że mamy lepszy nastrój. 

Zastąp ciężką kołdrę innym przykryciem

Kołdra może zarówno zaszkodzić, jak i pomóc w zasypianiu. Zbyt ciężkie kołdry i koce wybudzają nas i zakłócają wypoczynek. Najlepiej zatem zastąpić je innymi, np. bambusowym kocem, który nie sprawi, że nasze ciało będzie się przegrzewać. Są także zaprojektowane specjalnie na upalne dni koce chłodzące. Można także przy okazji zainwestować w poduszkę chłodzącą. Poza tym warto zrezygnować z piżamy i spać nago lub w przewiewnej bieliźnie. Neurolożka Chelsie Rohrscheib radzi, aby wziąć przed snem gorący prysznic. 

Gwałtowne podniesienie temperatury ciała automatycznie uruchomi proces termoregulacji

 - przekonuje. Z badań wynika, że na sen pozytywnie wpływa także odsłonięcie stóp (pomoże ono obniżyć ogólną temperaturę ciała).

Śpisz w łóżku obok partnera? Dajcie sobie trochę przestrzeni 

Chociaż spanie przytulonym do bliskiej osoby jest przyjemne, szczególnie zimą, sprzyja utrzymaniu wyższej temperatury ciała. To z kolei może zakłócić sen. Dlatego warto dać sobie więcej przestrzeni. 

Wiele osób może zastanawiać się też, czy w zaśnięciu pomoże alkohol. Niektórzy uważają, że to dobry środek nasenny. Ale czy rzeczywiście tak jest? Dowiecie się z naszego wideo:

Zobacz wideo
Więcej o: