Badania neurologiczne to metody diagnostyczne stosowane w neurologii, obejmującej schorzenia obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego. Neurologia dzieli choroby układu nerwowego na dwie główne kategorie: choroby organiczne, wywołane przez uszkodzenia tkanki nerwowej o różnej etiologii (np. procesy zapalne, zwyrodnienia, guzy) oraz choroby czynnościowe, czyli takie, w których do zaburzeń dochodzi bez uprzedniego uszkodzenia tkanki nerwowej.
Badanie neurologiczne składa się z trzech elementów: zaczyna się od wywiadu z pacjentem, przeprowadzanego przez lekarza, potem następuje badanie fizykalne, a na koniec etap badań pomocniczych, takich jak badania laboratoryjne, elektroencefalografia (EEG), tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny.
Na początek lekarz przeprowadza wstępną ocenę stanu chorego. Obserwuje stopień samodzielności, sylwetkę, sposób poruszania się, mimikę. Sprawdza, czy ruchy chorego nie są spowolnione i czy nie widać, na przykład, drżenia mięśni. To jest także moment na ocenę, że chory nie ma zaburzeń świadomości, a także problemów z oddychaniem i krążeniem. Następnie lekarz pyta chorego o przebieg choroby, inne schorzenia, zażywane leki i używki. Pyta szczegółowo o objawy, takie jak: bóle głowy i kończyn, zawroty głowy, ewentualne zaburzenia świadomości, podwójne widzenie i zaburzenia wzroku, drgawki, niedowład kończyn, kłopoty z chodzeniem, brak kontroli nad zwieraczami odbytu, kłopoty z oddawaniem moczu, a także zaburzenia snu. Lekarz musi poznać także historię przebytych chorób, ewentualnych urazów czaszki oraz aktualny stan zdrowia.
Następnie neurolog przeprowadza badanie neurologiczne przedmiotowe. Zaczyna się od badania ogólnego, w czasie którego ocenia się stan fizyczny pacjenta, bada tętno, temperaturę, stan węzłów chłonnych i narządów wewnętrznych (osłuchanie).
Następnie lekarz przechodzi do badania stanu psychicznego i czynności wyższych. Musi sprawdzić, czy chory jest świadomy kim jest, gdzie się znajduje. Bada się mowę, aby stwierdzić, czy nie wystąpiła afazja, dyzartria lub dysfonia, a także ocenia stan umysłowy, szukając objawów zaburzeń poznawczych. I na koniec lekarz sprawdza, czy nie doszło do agnozji, czyli utraty zdolności do rozpoznawania przedmiotów i zdarzeń.
Do badania stopnia zaburzeń poznawczych u pacjenta wykonuje się tzw. test MMSE oraz test zegara. Test MMSE (Mini-Mental State Examination) polega za zadawaniu pacjentowi pytań oraz prostych zadań i ocenianiu stopnia ich wykonania. Na przykład pacjent ma powtarzać zdania, wykonać działanie matematyczne, skopiować rysunek, wykonać trzystopniowe polecenie. W teście zegara chory wykonuje rysunek zegara według wskazówek lekarza.
Kolejny punkt to badanie głowy, gdzie oceniany jest kształt i symetria czaszki, ubytki kostne, bolesność przy opukiwaniu, a także osłuchiwanie czaszki. Lekarz bada także objawy oponowe, w tym sztywność karku oraz tzw. objaw Kerniga (szczególny rodzaj oporu mięśniowego, symptom zapalenia opon mózgowych). Podobnie - objaw Brudzińskiego.
Teraz lekarz przystępuje do badania czy prawidłowo funkcjonuje 12 par nerwów czaszkowych. Bada zatem:
Badanie kończyn górnych natomiast to ocena m.in. ułożenia kończyn, ruchów czynnych i biernych, siły i napięcia mięśniowego. Badanie polega na wykonywaniu poleceń typu zginanie, prostowanie ręki itp. Po zbadaniu odruchów powierzchniowych ocenia się odruchy głębokie, które bada się przy pomocy młotka neurologicznego. Lekarz ocenia nasilenie i symetrię odruchów w obu kończynach.
Kolejny etap badania to badanie odruchów powierzchniowych (podeszwowe, brzuszne), gdy lekarz drażni odpowiednio podeszwę oraz skórę brzucha. A następnie dochodzi dokładna obserwacja kończyn dolnych, ruchy, napięcie mięśniowe, ruchy bierne i mimowolne. Bardzo ważnym elementem jest badanie tzw. odruchów piramidowych, w tym objaw Babińskiego, Chaddocka i Oppenheima. Lekarz w odpowiedni sposób drażni podeszwę i obserwuje reakcję mięśni. Ponadto wykonuje się próby zbornościowe i czuciowe kończyn oraz badanie kręgosłupa, ocenę chodu i postawy ciała.
Dzięki badaniu neurologicznemu lekarz może stwierdzić, czy choroba ma charakter organiczny czy czynnościowy i w jakim miejscu znajduje się źródło choroby. Może to być mózg, pień mózgu, móżdżek, rdzeń kręgowy, nerwy obwodowe oraz mięśnie. Czy jest to uszkodzenie lewostronne, prawostronne, dwustronne, a także jaka może być przyczyna tego uszkodzenia. Czy ma charakter zapalny, naczyniowy, toksyczny, urazowy, zwyrodnieniowy lub metaboliczny. Badanie neurologiczne może także pomóc w rozpoznaniu guza lub nowotworu. I wreszcie, czy nie mamy do czynienia z wadą wrodzoną lub rozwojową.