Sucha skóra na łokciach: przyczyny. Jak pozbyć się suchej skóry na łokciach?

Sucha skóra na łokciach to częsta przypadłość, zdarzająca się chyba każdemu z nas od czasu do czasu. Sucha skóra, nie dość że nie wygląda najlepiej, szczególnie, gdy zaczynamy chodzić w ubraniach z krótkim rękawem, to jeszcze czasem doskwiera nam dodatkowo. Łokcie bowiem mogą pokryć się czerwonym, łuszczącym się, pękającym naskórkiem. Jakie mogą być przyczyny suchej skóry na łokciach?

Sucha skóra na łokciach - to może być objaw choroby

Zacznijmy od stwierdzenia, że sucha skóra na łokciach, która ma czerwony kolor, jest zgrubiała, łuszczy się  i swędzi, a nawet boli to objaw grzybicy łokci, wymagający leczenia u dermatologa. Suche łokcie towarzyszą także schorzeniom tarczycy. Jest to związane z niedoborem łoju i potu, wydzielanego przez skórę, co skutkuje nadmierną suchością, szczególnie na łokciach i kolanach. Suchość łokci występuje także w chorobach skóry, takich jak łuszczyca, atopowe zapalenie skóry, egzemy, a także cukrzyca.

Sucha skóra na łokciach - niewłaściwa pielęgnacja skóry i dieta

Używając niewłaściwych, wysuszających kosmetyków do mycia i pielęgnacji skóry możemy spowodować, że łokcie stracą swoją gładkość. Na przykład mydło i kosmetyki na bazie alkoholu szczególnie mocno przesuszają skórę. Zapominamy także o regularnym natłuszczaniu skóry, szczególnie zimą. Łokcie są niemal pozbawione gruczołów łojowych, trzeba zatem je nawilżać i natłuszczać, aby utrzymać w dobrej kondycji. Powodem suchości skóry może być także mocny, agresywny peeling, który sobie zaaplikowałyśmy. Niektóre kosmetyki, zawierające silne środki chemiczne, podrażniają też dodatkowo naszą skórę.

Przesuszone powietrze w pomieszczeniach, w których przebywamy cały dzień, a także niewłaściwa dieta mogą być przyczynkiem do pojawiającej się suchości skóry. Równie ważne jak kosmetyki nawilżające jest bowiem nawilżanie wewnętrzne, dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów oraz witamin, soli mineralnych, kwasów omega-3 i innych składników odżywczych.

Sucha skóra na łokciach - jak się jej pozbyć?

Sucha skóra na łokciach wymaga regularnego nawilżania. Najpierw jednak spróbujmy pozbyć się łuszczącego się, szorstkiego naskórka. Możemy to zrobić peelingiem, najlepiej gruboziarnistym, a następnie nawilżyć skórę. Peeling trzeba powtarzać co kilka dni, bo prawdopodobnie nie uda nam się za jednym razem odzyskać gładkiej skóry. Pamiętajmy, aby peeling wykonywać przy wyprostowanej ręce, aby dodatkowo nie podrażnić skóry. Peelingiem masujemy łokcie około minuty.

Do nawilżania wybierajmy kosmetyki mocno nawilżające i regenerujące, na przykład te z dodatkiem mocznika, który ma właściwości zmiękczające skórę, a ponadto działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie. Kremy z kwasem hialuronowym i ceramidami, z gliceryną, czy lanoliną z pewnością pomogą też nawilżyć skórę łokcia. Znakomite są dermokosmetyki, dostosowane do pielęgnacji trudnej skóry, wśród których można znaleźć takie, które zawierają mocznik, skwalan, czy witaminy i cynk.

Nie używajmy do kąpieli wysuszających kosmetyków z dodatkami zapachowymi, bo najpewniej zawierają sporo związków chemicznych, które nie służą suchej skórze. Temperatura kąpieli także nie powinna być zbyt wysoka, a po myciu pamiętajmy o nasmarowaniu łokci.

Wśród domowych sposobów na suchą skórę na łokciach polecić można: smarowanie łokci oliwą z oliwek, smarowanie mieszaniną soku z cytryny i sody oczyszczonej (rozjaśnia ściemniałą skórę łokci), maseczki z awokado, jogurtu i odrobiny oliwy, siemienia lnianego.

A na koniec wspomnijmy o jeszcze o jednym elemencie: podpieranie się łokciami. Jeżeli robimy to zbyt często z pewnością nie służy stwardniałej już skórze.

Zobacz wideo

Sucha skóra łokci - możemy sobie pomóc odpowiednią dietą

Wśród składników mineralnych, które decydują o wyglądzie naszej skóry, znajduje się cynk. Znakomite źródła cynku to kasze, warzywa strączkowe, owoce morze, jaja, drób oraz wołowina.

Kolej na witaminy. Dla skóry najcenniejsze są witamina A i witamina E. Witamina A, znajdująca się, m.in. w mleku, serze, żółtkach jajek, maśle, tranie, wątrobie, a także w warzywach i owoce bogatych w karoteny (marchew, pomidory, papryka, dynia, brokuły), zapewnia dobry wygląd skóry i zapobiega rogowaceniu.
Witamina E - walczy z wolnymi rodnikami, odnawia skórę, nazywana bywa witaminą młodości, a znajdziemy ją w: olejach roślinnych (najwięcej jest jej w rzepakowym, sojowym i słonecznikowym), orzechach laskowych, migdałach, żółtkach jajek, kapuście białej, kiełkach, nasionach zbóż, w szpinaku.