Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), rak piersi jest najczęstszym rodzajem nowotworu u kobiet. Rocznie dotyka 2,1 mln spośród nich. Ponadto to właśnie on powoduje największą liczbę zgonów, które wynikają z chorób nowotworowych u kobiet. Szacuje się, że w 2018 roku 627 000 przedstawicielek płci żeńskiej zmarło na raka piersi. Stanowi to około 15 procent wszystkich zgonów u kobiet z powodu nowotworów. WHO zaznacza, że wskaźniki zachorowalności na raka piersi są wyższe w bardziej rozwiniętych krajach, jednak rosną one praktycznie w każdym regionie świata.
Najbardziej skutecznymi narzędziami w walce z nowotworami piersi są profilaktyka i ich wczesne wykrycie. To drugie pozwala na bardziej skuteczne leczenie i tym samym zmniejszenie ryzyka zgonu z powodu choroby. Dlatego też powstała kampania Know Your Lemons (Poznaj swoje cytryny), która w bardzo prosty sposób pokazuje, jakie mogą być objawy raka piersi i na co zwracać szczególną uwagę.
Autorem kampanii jest Worldwide Breast Cancer. Jest to międzynarodowa organizacja pozarządowa, która powstała, aby zwiększać ogólną świadomość na temat nowotworów piersi. Za pośrednictwem kampanii zwraca uwagę na to, jak niezwykle ważne jest codzienne oglądanie piersi.
Głównym narzędziem kampanii jest zdjęcie 12 cytryn umieszczonych w zwykłym pudełku po jajkach. Każda z nich przedstawia jeden z objawów raka. Są to:
Rozpoznałaś jeden z nich? Nie wpadaj w panikę, niektóre zmiany są normalne. Jeśli jednak będą się utrzymywać, pokaż je lekarzowi.
- zaznaczają autorzy kampanii.