wiczenia przy biurku: jak zadba o zdrowie w pracy?

wiczenia przy biurku z pewnoci bd pomocne, jeeli - z powodu charakteru naszej pracy - spdzamy duo czasu przed komputerem. Oderwanie si na kilka minut pomoe z pewnoci zmczonym oczom, miniom krgosupa i bardzo zazwyczaj obcionym miniom szyi i barku.

wiczenia przy biurku - dlaczego warto wiczy nawet w pracy?

Dugie godziny spdzane za biurkiem to cikie chwile dla mini krgosupa, wiemy o tym wszyscy. Warto wic zrobi co dla siebie i powici par minut na wiczenia przy biurku.

Na pocztek kilka pomysw, jak wykorzysta do wicze fizycznych kady niemal moment. Po pierwsze, nie musimy podjeda autem niemal pod same drzwi biura. Samochd zaparkowany nieco dalej, to okazja, aby przej si kilka krokw, najlepiej marszem, aby nieco rozrusza nogi. Jazd wind moemy zastpi chodzeniem po schodach. Przejcie si schodami to naturalny i atwo dostpny sposb na wiczenie mini ng i poladkw. Ideaem byoby dojedanie do pracy rowerem, ale nie zawsze jest to moliwe, ponadto trzeba mie miejsce do przebrania si w pracy.

Z pewnoci wstanie od biurka co 2-3 godziny, aby si porozciga i zrobi kilka skonw, dobrze nam zrobi. Ponadto, nawet siedzc przy biurku, warto wykonywa co jaki czas wiczenia stp czy rk, zakrelajc nimi koliste ruchy czy napinajc i rozluniajc minie na przemian.

I jeszcze sowo o siedzeniu na krzele. Aby utrzymywa prawidow postaw krgosupa naley siada wsuwajc si jak najgbiej w siedzisko. Wtedy opieramy si o krzeso na tzw. guzach kulszowych, a nie na koci krzyowej. To zreszt dotyczy te pozycji zajmowanej w samochodzie w trakcie prowadzenia. Jeli prawidowo usidziesz, kilka godzin prowadzenia samochodu przebiegnie w miar komfortowo.

Zobacz wideo

wiczenia przy biurku - do robienia w kadej chwili

Siedzc przy biurku i pracujc na komputerze mamy tendencj do pochylania si do przodu i wysuwania gowy w stron ekranu. Przebywanie duej w takiej pozycji to gwarancja pniejszych kopotw z krgosupem, nie wspominajc ju o blu karku. Przeciwdziaa temu moemy robic kilka prostych wicze. Siedzc, pamitajmy o zachowywaniu prawidowej pozycji na krzele. Krgosup powinien by prosty, nogi oparte stopami o podog. Nie zakadamy nogi na nog, to powoduje kopoty z kreniem krwi i sprzyja powstawaniu ylakw.

wiczymy minie brzucha: to proste wiczenie wykonujemy siedzc prosto na krzele i naprzemiennie napinajc i rozluniajc minie brzucha. Warto, nadal siedzc na krzele, kilka razy napi i rozluni minie barku, co zreszt uwiadomi nam, jak bardzo mamy je usztywnione, gdy siedzimy przed komputerem. Dobrze robi proste "wzruszanie" ramionami. Aby utrzyma krgosup w pozycji wyprostowanej trzeba pamita o jednej prostej sprawie: o wciganiu mini brzucha.

Inne atwe wiczenie do wykonania przy biurku, to ciganie opatek do tyu. W takiej pozycji wytrzymujemy kilka sekund i rozluniamy minie. Teraz, siedzc prosto, patrzymy przed siebie, rozluniamy minie, a nastpnie cofamy szyj, tak aby poczu prac mini karku, wytrzymujemy chwil i rozluniamy. Proste wiczenie do robienia przy biurku to krenie barkami do tyu. Na cikie nogi, obrzki i ble koczyn dobrze robi proste wiczenie stp, polegajce na naprzemiennym ponoszeniu palcw i pit. Kade wiczenie trzeba powtrzy par razy, dokadnie i powoli.

wiczenia oczu, bardzo istotne dla pracujcych przy komputerze, to nic innego, jak oderwanie wzroku od komputera i spojrzenie gdzie daleko, najlepiej za okno. Tak mona si "zagapi" na minut lub dwie.

wiczenia przy biurku - wiczenia izometryczne

Do wiczenia w biurze wietnie nadaj si take wiczenia izometryczne, czyli takie, ktre polegaj na napinaniu mini bez zmiany ich dugoci. Napinajc misie naley wytrzyma kilka sekund w takiej pozycji, a nastpnie rozluni. Przy wiczeniach trzeba pamita o prawidowym oddychaniu. wiczenia izometryczne nie wymagaj dodatkowego sprztu. Trzeba je wykonywa rwnomiernie, to znaczy - nie zmniejsza siy napicia w miniach w trakcie jednego wiczenia. Odpoczynek midzy jednym a drogim napiciem mini powinien by dwa razy duszy ni wiczenie.

Przykady wicze izometrycznych:

  • Stojc przy cianie rozstawiamy stopy na szeroko barkw. Nastpnie zjedamy plecami, tak by uda byy rwnolege do podogi i wraz z plecami tworzyy kt prosty.
  • Siadamy na krzele i prostujemy plecy, a nogi opieramy od wewntrz o nogi krzesa i prbujemy rozepcha je na zewntrz.
  • Stojc unosimy i prostujemy rce nad gow, najwyej jak to tylko moliwe. Wytrzymujemy kilka sekund. Teraz chwytamy domi za nadgarstki, przenosimy rce nad gow i przecigamy raz lew i raz w praw stron.