Przesilenie wiosenne: objawy. Jak sobie radzi z przesileniem wiosennym?

Przesilenie wiosenne zaczynamy odczuwa na przeomie zimy i wiosny, gdy dopada nas osabienie, chandra i stan oglnego rozbicia. Jakie s przyczyny zego samopoczucia na wiosn?

Przesilenie wiosenne - objawy

Przesilenie wiosenne dopada nas na przeomie zimy i wiosny, gdy nasz organizm jest l nadwerony zimowymi miesicami. Jak si objawia przesilenie wiosenne? Stopniowo, w miar zbliania si wiosny, zaczynamy odczuwa znuenie, pogarsza si samopoczucie i kondycja. Do tego miewamy, czciej ni zwykle, ble gowy lub koczyn. Jestemy zniechceni, tracimy motywacj do dziaania. W dodatku, co jaki czas, odczuwany rozdranienie, ktre nie ma racjonalnej przyczyny. Bywa, e mcz nas infekcje, przezibienia, anginy.

Takie symptomy to najczciej znak, e dopado nas tzw. przesilenie wiosenne. To efekt kilku miesicy spdzonych, w wikszoci, w zamknitych pomieszczeniach, braku soca i ciepego wiatru. Na szczcie s sposoby na radzenie sobie z oznakami przesilenia wiosennego.

Przesilenie wiosenne - przyczyny

rda pogorszonego samopoczucia najczciej tkwi w trybie ycia, jaki prowadzilimy zim. To miesice, gdy mniej si ruszamy, szczeglnie na wieym powietrzu, co odbija si na naszej kondycji. Dodalimy sobie zapewne par kilogramw, jedzc kaloryczne posiki. W dodatku zimowa dieta, si rzeczy, zawiera mniej wieych owocw czy warzyw, a wic i witamin, ktre daj nam witalno. Niedobr witamin wiosn jest powszechny i czciowo odpowiada za nasze ze samopoczucie.

Istotnym czynnikiem depresyjnym jest brak naturalnego wiata, czyli soca, ktre ma dobroczynny wpyw na poziom serotoniny - hormonu szczcia - w naszym organizmie. Nie pomaga take zmienna aura, z sipicym deszczem i przeszywajcym wiatrem.

Przesilenie wiosenne - co zrobi, aby zgra swj zegar biologiczny z rytmem przyrody?

Jeeli dopada nas przesilenie wiosenne to znak, e trzeba co zmieni w dotychczasowym stylu ycia i przestawi organizm na wiosn. Jak to zrobi?

Pierwsza zasada: wychodzimy z domu i wicej czasu spdzamy na wieym powietrzu. Kady spacer lub lekka przebieka zmieni nam nastrj na radoniejszy. Soce pobudzi mzg do produkcji endorfin, a one ju zrobi swoje - poprawi nam samopoczucie. Na zewntrz mona wiczy, spacerowa z kijkami, a najlepiej wybra si na rower. Dobrze robi poranny, zimny prysznic. Dlaczego? Zimny prysznic oywia krenie krwi, wzmacnia odporno, poprawia wygld skry i wosw. Dla odmiany mona te korzysta czciej z sauny, ktra take ma dobroczynny wpyw na skr, a take poprawia nastrj.

Wane jest zadbanie o dobry sen, czyli nieprzerwany, trwajcy 7-8 godzin. Zatem trzeba pamita, aby nie objada si przed snem, spa w dobrze wywietrzonym pokoju, nie naduywa alkoholu, nie pi kawy czy mocnej herbaty wieczorem.

Sprbujmy upora si ze stresem. Pomocne s wszelkie techniki relaksacyjne, poczwszy od jogi, poprzez aromaterapi, masae czy suchanie muzyki relaksacyjnej.

Wzmacniajmy odporno organizmu pijc herbatki zioowe i soki owocowo-warzywne. wietnie dziaa picie herbaty z dzikiej ry, pokrzywy, e-szenia, jewki, miorzbu japoskiego. Zaleca si take zioa o dziaaniu uspokajajcym, np. melis. 

Przesilenie wiosenne - pomocna jest dieta z du iloci witamin

I dochodzimy do jeszcze jednej wanej sprawy - do diety. Uzupenienie zimowych niedoborw witamin jest kluczowe.

Zacznijmy od witaminy A, ktra dba o nasz wzrok, a take o wygld skry i wosw. Do najbogatszych w witamin A (a waciwie w beta-karoten), nale roliny o pomaraczowym i czerwonym zabarwieniu, a wic marchewka, dynia, papryka, pomidory, a ponadto ryby, wtrbka, sery, jajka.

Witaminy z grupy B - a szczeglnie witamina B5, ktra wzmacnia odporno, znajduje si m.in. w rolinach liciastych, w penoziarnistych wyrobach piekarniczych, w drodach. Witamin B6 natomiast znajdziemy w duych ilociach w rybach, drobiu, awokado, w bananach, w szpinaku i w brzowym ryu.

Witamina C pobudza nasz organizm do dziaania, wspierajc odporno. Duo witaminy C maj zielone warzywa liciaste, natka pietruszki, kapusta kiszona, pomidory, papryka, owoce cytrusowe, kiwi, porzeczka, czarny bez, dzika ra i wiele jeszcze innych produktw.

Zobacz wideo

Witamina D - wana dla koci i staww, a take dla naszej odpornoci. Znajdziemy j w tustych rybach morskich. Jest take syntetyzowana przez nasz organizm pod wpywem soca.

Reasumujc, do przesilenia wiosennego naley podej ze zdrowym rozsdkiem i ze zrozumieniem prawidowoci rzdzcych przyrod, w tym i naszym organizmem. I wybierzmy si na wiosenny spacer!