Czerwona fasola - rdo biaka. Dlaczego jeszcze warto je czerwon fasol?

Czerwona fasola ceniona jest przede wszystkim jako rdo biaka rolinnego. Moe zastpi w diecie wegetariaskiej miso zwierzce. Ma te wiele innych zwizkw odywczych, w tym witaminy z grupy B i sole mineralne.

Czerwona fasola - pochodzenie

Fasola przybya do Europy wraz z odkryciem Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Niezliczone gatunki fasoli od ponad 7 tysicy lat uprawiane byy w prekolumbijskiej Ameryce, najwczeniej na terenach dzisiejszego Peru i Meksyku. Po przywiezieniu nasion fasoli do Europy, potraktowano j jak rolin ozdobn, podobnie zreszt, jak i ziemniaki. Dopiero pniej odkryto jej walory smakowe i nauczono si j przyrzdza. Od tej chwili fasola rozprzestrzenia si po caym wiecie i staje si popularnych rdem biaka, zastpujc drosze biako zwierzce. Fasola szczeglnie cenna jest w krajach tropikalnych, gdzie stanowi jedn z gwnych upraw. W tej chwili najwikszymi producentami fasoli s Indie, Mjanma, Chiny. Sporo fasoli uprawiaj te kraje afrykaskie.

Czerwona fasola naley do rodziny rolin bobowatych, ktre obejmuj kilkadziesit gatunkw. Na wiecie uprawia si okoo 20 gatunkw fasoli, przy czym w naszej strefie klimatycznej najwaniejsze strczkowe roliny uprawne to fasola zwyka i wielokwiatowa. Jadamy zarwno dojrzae nasiona, jak zielone lub te strki.

Surowa fasola zawiera zwizek o nazwie fazyna. To biako powodujce sklejanie si erytrocytw. Fazyna ulega rozkadowi w czasie gotowania.

Czerwona fasola - skad i waciwoci

Czerwona fasola zawiera biako rolinne, witaminy B1 i B12, witaminy C oraz E, a wrd mineraw - wap, magnez, elazo, potas i fosfor, sd i cynk. W jej skadzie znajdziemy ponadto bonnik oraz skrobi.

W skad czerwonej fasoli wchodzi przede wszystkim biako, ktre stanowi nawet 22 proc. zawartoci nasiona. Biako rolinne jest znakomitym zamiennikiem biaka zwierzcego. Rni go od biaka zwierzcego tylko mniejsz ilo aminokwasw.

Biako to podstawowy budulec organizmu. Jest rdem energii, bierze udzia w przemianach metabolicznych, w produkcji enzymw i hormonw, w pracy systemu nerwowego. Niedobr biaka oznacza zmniejszenie masy ciaa i mini, zaburzenia w dziaaniu wielu systemw, w tym oddechowego, pokarmowego i ukadu krenia.

Ponadto w nasionach czerwonej fasoli znajdziemy witaminy z grupy B, w tym witamin B1 i B2.

Witamina B1, inaczej tiamina, bierze udzia w metabolizowaniu wglowodanw, tuszczw i aminokwasw. Ma wpyw na waciwe funkcjonowanie ukadu nerwowego, ukadu krenia oraz pokarmowego. Niedobr witaminy B1 skutkuje zaburzeniami w pracy systemu nerwowego, kopotami z koncentracj, osabieniem serca i mini, dreniem ng, a take blami staww i ng.

Witamina B2, czyli ryboflawina, wpywa na funkcjonowanie narzdu wzroku, a take ukadu nerwowego, uczestniczy w syntezie hemoglobiny oraz w metabolizowaniu aminokwasw i lipidw. Skutkiem niedoboru witaminy B2 jest sabszy wzrok, wiatowstrt, a take kopoty z koncentracj, zawroty gowy i zapalenia skry oraz bon luzowych.

Witamina C uczestniczy w metabolizmie tuszczw, cholesterolu i kwasw ciowych. Chroni organizm przed procesami utleniania, a take odtruwa, uczestniczy w produkcji kolagenu i biaek budujcych koci. Ma dziaanie wzmacniajce i stabilizujce dziaanie ukadu odpornociowego.

Zobacz wideo

Czerwona fasola - waciwoci zdrowotne oraz przeciwwskazania

Czerwona fasola to wartociowy pokarm, rdo wielu wanych skadnikw, w tym biaka. Zawarta w naszej diecie z pewnoci bdzie dobrze suy organizmowi.

  • jest przeciwutleniaczem, zwalcza wolne rodniki, spowalniajc proces starzenia
  • chroni wtrob, wspierajc powstawanie kwasw ciowych
  • przeciwdziaa cukrzycy, regulujc poziom insuliny we krwi
  • dziaa moczopdne, pomagajc w ten sposb oczyci organizm ze szkodliwych zwizkw przemiany materii
  • obnia poziom cholesterolu LDL, podwysza natomiast stenie dobrego cholesterolu (HDL)
  • obnia cinienie krwi
  • za spraw bonnika wpywa na prac ukadu pokarmowego, poprawiajc perystaltyk jelit i przemian materii
  • wspiera odchudzanie, dajc dugotrwae uczucie sytoci

Czerwona fasola nie jest jednak zalecana przy chorobach przewodu pokarmowego, poniewa moe powodowa wzdcia i gazy. Niektre jej skadniki, zawarte np. w skrce, utrudniaj trawienie. Mona temu przeciwdziaa dodajc do potraw przyprawy trawienne i odpowiednio dugo moczy przez gotowaniem.