Osabienie odpornoci - dlaczego odporno spada i co zrobi, aby j wzmocni?

Osabienie odpornoci dopada nas zazwyczaj jesieni i wiosn i, jeli nie zadziaamy od razu, moe skoczy si infekcj. Przed gronymi dla zdrowia patogenami chroni nas ukad immunologiczny. To wanie od jego pracy zaley czy zachorujemy, czy te organizm poradzi sobie z zagroeniem i nawet nie zorientujemy si, e co nam zagraao. Jednak ten system nie zawsze dziaa niezawodnie. Dlaczego nasza odporno spada i co zrobi, aby j wzmocni?

Kiedy do organizmu przedostanie si patogen uruchamia si ukad immunologiczny, ktrego zadaniem jest zwalczenie zagroenia i niedopuszczenie do rozwoju choroby. Jak to robi? Przede wszystkim aktywuje produkcj przeciwcia, ktre niszcz grone bakterie, wirusy i grzyby. Jednak to jaka i jak szybka bdzie reakcja ukadu odpornociowego w duej mierze zaley od nas samych.

Osabienie odpornoci - co powoduje spadek odpornoci?

Na to, e kto cigle apie infekcje, a kto praktycznie wcale nie choruje, wpyw ma kilka czynnikw. W duej mierze nasza odporno i skonno do "apania" choroby. Ale geny to nie wszystko. Ogromne znaczenie ma take styl ycia. O odpornoci decyduj przede wszystkim:

  • pora roku,
  • dieta,
  • skonno do uywek.

Dlaczego pora roku?  Zmiana pr roku przede wszystkim lata na jesie i zimy na wiosn to doskonae warunki dla rozwoju wirusw. Nie bez powodu to wanie w tym okresie przypada szczyt zachorowa, choby na gryp czy przezibienie, a take zapalenie puc czy oskrzeli. Dlaczego tak si dzieje?

Po pierwsze dua rnica temperatury sprawia, e wiele osb ma problem z dobraniem waciwej garderoby. Wikszo z nas albo si przegrzewa, albo wyzibia. Takie wahania sprawiaj, e stajemy si bardziej podatni na infekcje i czciej chorujemy.

W tych okresach przejciowych rzadziej sigamy po warzywa i owoce, ktre stanowi rdo niezbdnych, take dla odpornoci, witamin i substancji odywczych. W tym szczeglnym okresie sigamy raczej po cisze i tuste potrawy, ktre pozwalaj zachowa ciepo.  

Niska temperatura sprawia, e krenie zwalnia. Mniej "ruchliwe" s take rzski, ktre znajduj si w nosie. Ich spowolnienie sprawia, e nie wyapuj one wszystkich patogenw i czci z nich udaje si przenikn w gb organizmu i wywoa chorob.

Zobacz wideo

Dieta

To, co jemy ma ogromny wpyw na dziaanie caego organizmu, take ukadu immunologicznego. Kluczowe dla lepszej odpornoci jest dieta bogata w warzywa i owoce. Zawieraj one witaminy i zwizki mineralne, ktre ktre korzystnie wpywaj na odporno. Na co zwrci uwag? Przede wszystkim warto zadba o witamin C oraz rutyn, witamin A, ktra wspomaga produkcj przeciwcia, witamin E, ktra silnym przeciwutleniaczem. Zwalcza wolne rodniki oraz inne zwizki, ktre mog przyczyni si do rozwoju problemw ze zdrowiem.

Nie mona take zapomina o elazie, ktre uczestniczy w procesach krwiotwrczych. Im sprawniej dziaa ukad krenia, tym szybciej organizm szybciej wytwarza przeciwciaa i zwalcza infekcje. Niezwykle wane s take witaminy z grupy B, ktre maj korzystny wpyw zarwno na ukad nerwowy (agodz stres, ktry - zwaszcza przewleky - moe przyczyni si do spadku odpornoci), krwiotwrczy (witamina B6 wspomaga "produkcj" krwinek) oraz pokarmowy.

Co ma do odpornoci ten ostatni?  Zapominamy, e nasza odporno w duej mierze zaley od jelit. Bytujce w nich bakterie s kluczowe dla budowania odpornoci, dlatego, aby zadba o ich rwnowag warto zadba wanie o witaminy z grupy B, oraz o  bonnik, ktry poprawia perystaltyk jelit, a tym samym odporno organizmu. Najlepszym rdem witamin z tej grupy oraz bonnika pokarmowego bd m.in. zielone warzywa oraz produkty z penego ziarna.

Uywki

Bardziej podatne na infekcje s osoby, ktre pal papierosy oraz nie stroni od alkoholu. Zawarte w nich zwizki sprawiaj, e organizm jest osabiony i nie potrafi poradzi sobie z infekcj. Szczeglnie niebezpieczny jest dym papierosowy. Okazuje si, e moe ona osabia odporno nie tylko samego palacza, ale osb z jego otoczenia, ktre naraone s na kontakt z dymem. 

Jak wzmocni odporno?

Poza zmian nawykw ywieniowych i wprowadzeniu do diety wikszej iloci warzyw i owocw, warto pomyle o aktywnoci fizycznej. Regularna aktywno fizyczna, najlepiej na wieym powietrzu, jest nieoceniona dla naszego zdrowia. Wzmacnia minie, w tym serce, dziki czemu wkada mniej wysiku w wykonanie tej samej pracy, zwiksza pojemno puc, czyli podczas jednego wdechu pobieraj wicej tlenu, a wicej tego pierwiastka to lepiej odywione komrki.  Dziki aktywnoci fizycznej organizm wytwarza wicej przeciwcia, a tym samym lepiej radzi sobie z infekcjami, a w razie choroby szybciej zwalcza infekcj i wraca do formy.