Jak będą się do nas zwracać w poczekalni u lekarza, skoro nie wolno już wymieniać nazwisk? Powstała lista wytycznych

Kwestie związane z RODO budzą spore zainteresowanie od kilku miesięcy. Jak przepisy wpłyną na pracę przychodni lekarskich? To tam często dochodziło do naruszenia ochrony danych osobowych.

Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało niedawno nowy poradnik skierowany do pacjentów i pracowników przychodni i szpitali "RODO w służbie zdrowia". Został on przygotowany dzięki współpracy dwóch resortów - zdrowia i cyfryzacji. 

Odpowiedź na błędy

W tym celu utworzona została specjalna Grupa Robocza ds. Ochrony Danych Osobowych. Jak dowiadujemy się ze strony Ministerstwa Zdrowia:

Utworzenie grupy było odpowiedzią na liczne przykłady błędnego zrozumienia przepisów RODO, a jej celem stało się opracowanie klucza postępowania w przypadkach nadinterpretacji przepisów oraz udzielenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Czy woda może się zepsuć? [NaZdrowie]

Pytania i odpowiedzi

Jak twierdzą twórcy, poradnik jest prosty i przejrzysty. Znalazły się w nim najczęściej zadawane pytania wraz ze zwięzłymi odpowiedziami. Pacjenci nie powinni mieć więc większych problemów ze zrozumieniem zamieszczonych tam treści. Poruszone w publikacji kwestie dotyczą m.in. metod rejestracji, opisywania leków danymi pacjentów oraz tabliczek informacyjnych ze specjalnościami lekarzy przy gabinetach.

Najbardziej interesującą kwestią są zalecane sposoby rejestracji pacjentów. W poradniku znalazło się wiele wskazówek dla pracowników służby zdrowia. Oto kilka z nich:

  • strefa rejestracji pacjentów może znajdować się w oddzielnym pomieszczeniu;
  • powinno stwarzać się więcej możliwości rejestracji online;
  • strefy rejestracji mogą być oddzielone barierkami;
  • pracownik, który rejestruje pacjenta, prosi tylko o dokument tożsamości lub numer PESEL;
  • pacjenci mogą wpisywać swoje dane na kratkach lub formularzach; muszą być one jednak szybko niszczone zaraz po wykorzystaniu

Duże zainteresowanie budzi także kwestia wywoływania pacjentów. Poradnik mówi, że może się to odbywać m.in. przez wezwanie po numerze nadanym w trakcie rejestracji, po godzinie wizyty lub po imieniu, gdy jest to wystarczające.

Cały poradnik znajdziesz TUTAJ >>

Więcej o: