Żujesz gumę dłużej niż przez 5-10 minut albo częściej niż dwa razy dziennie? Ekspertka: to bardzo źle

Nie brakuje osób, które uważają, że żując gumę po każdym posiłku dbają o swoje zdrowie. Tymczasem ta - z pozoru - niewinna czynność może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wielu stomatologów zaleca żucie gumy bez cukru po jedzeniu. Nie chodzi tylko o świeższy oddech, ale fakt, że ta czynność wzmaga produkcję śliny. To z kolei wyrównuje poziom pH w ustach do obojętnego. Dzięki temu szkliwo nie niszczy się tak szybko (np. od kwasu węglowego i cukru zawartego w prosecco), a ryzyko wystąpienia próchnicy jest mniejsze.

Istnieją również teorie, zgodnie z którymi żucie gumy uspokaja i pomaga się skupić, a nawet nieco poprawić pamięć (np. na chwilę przed egzaminem). Niektórzy wierzą również, że obniża apetyt.

Czy guma do żucia zostaje w organizmie? [NaZdrowie]

Bolesne skutki uboczne

Nie oznacza to jednak, że guma do żucia ma same zalety. Wręcz przeciwnie, jej nadużywanie może się negatywnie odbić na naszym zdrowiu. Jak? Wyjaśnia profesor Ewa Iwanicka-Grzegorek z Katedry Stomatologii Zachowawczej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w rozmowie z serwisem PAP Life.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Według ekspertki, zbyt częste i zbyt intensywne żucie gumy powoduje rozbudowanie mięśni żwaczy i przeciążenie stawów skroniowo-żuchwowych. To zaś bezpośrednio prowadzi m.in. do silnych bóli głowy i samych stawów, a nawet innych części ciała (np. karku).

Mocno rozbudowane takim "treningiem" mięśnie mogą z kolei zmienić wygląd twarzy (optycznie ją poszerzyć), ale także doprowadzić do tego, że zaczniemy ścierać szkliwo z zębów - podobnie, jak w przypadku bruksizmu.

Złoty środek

Kiedy, w opinii specjalistki, można więc mówić o przesadzaniu z żuciem gumy? Jeśli sięgamy po nią częściej niż dwa razy dziennie po posiłkach i żujemy dłużej niż 5-10 minut. Ograniczenie się do takiej częstotliwości w zupełności wystarczy, by pozytywnie wpłynęła na higienę jamy ustnej i nie zaszkodziła na stawy czy mięśnie.

Zobacz też:


 

Więcej o: