Dieta raw food - na czym polega, jakie są jej zalety i wady?

Dieta raw food, czyli dieta surowa, to sposób odżywiania, w którym bazuje się na produktach niepoddawanych obróbce termicznej. W menu znajdują się przede wszystkim warzywa, owoce, a także nasiona oraz kiełki. Najczęściej dieta raw wiąże się z wegetarianizmem lub weganizmem, ale dieta surowa nie zawsze jest dietą wykluczającą produkty pochodzenia zwierzęcego. Na czym polega raw food i jakie są zalety takiej diety?

Dieta surowa – zalety

Zwolennicy diety raw food podają wiele argumentów przeciwko obróbce termicznej pokarmów. Najważniejsze są następujące powody, dla których powinno się unikać gotowania jedzenia to:

  • Obróbka termiczna prowadzi do niszczenia naturalnych enzymów, które występują w surowych produktach;
  • Podczas gotowania, smażenia i pieczenia wytwarzany jest szkodliwy i toksyczny akrylamid,
  • Podgrzewanie pokarmów prowadzi do utraty cennych witamin i składników mineralnych.

Osoby stosujące dietę surową uważają również, że dzięki niej można pozbyć się wszystkich toksyn, które zatruwają organizm, a ogólny stan zdrowia ulega znacznej poprawie. Decydując się na przejście na dietę raw food, nie należy od razu rezygnować z tradycyjnych posiłków. Dietę należy zmieniać stopniowo, wprowadzając do menu coraz więcej surowych produktów, a zmniejszając ilość jedzenia poddanego obróbce termicznej.

Dieta raw food – na czym polega?

Dieta raw food może wydawać się mało zróżnicowana, jednak dopuszcza spożywanie wielu produktów, z których można komponować pełnowartościowe posiłki. Dieta taka opiera się na wszelkiego rodzaju warzywach i owocach, które można jeść na surowo. Nie brakuje w niej źródeł zdrowych tłuszczów, do których należą nasiona, orzechy oraz oleje tłoczone na zimno. Osoby stosujące dietę surową jedzą również rośliny strączkowe, które są doskonałym źródłem białka. Większość osób jedzących “na surowo” rezygnuje z jedzenia mięsa, ryb, owoców morza, jaj, nabiału czy innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Nie oznacza to jednak, że dieta raw food jest jednoznaczna z dietą wegańską. Istnieją zwolennicy jedzenia niepoddanego obróbce termicznej, w których menu znajdują się nie tylko owoce i warzywa, ale również produkty odzwierzęce.

Wbrew pozorom, przestrzegając diety raw food nie trzeba jeść tylko surowych produktów, dopuszczane są różne rodzaje obróbki jedzenia, takie jak:

  • Suszenie – to podstawowa forma obróbki stosowana przez osoby na diecie raw food. Do suszenia można wykorzystywać specjalne urządzenia, które umożliwiają suszenie w niskich temperaturach. Z wykorzystaniem takich urządzeń można przygotowywać wiele półproduktów, które wykorzystuje się do przyrządzania różnych dań. W takiej suszarce można przygotować nawet chleb z surowych nasion;
  • Moczenie – ziarna, nasiona, orzechy oraz rośliny strączkowe należy przed zjedzeniem moczyć, dzięki czemu uwalniane są cenne składniki odżywcze. Wszystkie te produkty najlepiej zalać wodą w temperaturze pokojowej, zostawić na całą noc, a rano dokładnie przepłukać;
  • Kiełkowanie - wiele nasion można wykorzystać do uzyskania smacznych, zdrowych kiełków. Nasiona wystarczy namoczyć i umieścić w specjalnej kiełkownicy albo odpowiednio przygotowanym słoiku. Nasiona trzeba regularnie przepłukiwać, a po kilku dniach puszczą kiełki, które są doskonałym dodatkiem do sałatek i wielu innych potraw.

Oprócz tych metod, dopuszcza się oczywiście mieszanie, blendowanie, wyciskanie i wiele innych technik, dzięki którym można przygotować zdrowe i pyszne posiłki.

Dieta raw food – wady

Osoby na diecie raw food, które jedzą mięso, jaja oraz inne produkty pochodzenia zwierzęcego niepoddane obróbce termicznej są bardziej narażone na wystąpienie zatruć pokarmowych. Poza tym, niektóre rodzaje mięsa nie mogą być spożywane na surowo, a ich jedzenie może spowodować zakażenie pasożytami.

Wiele osób mieszkających w obszarach o chłodniejszym klimacie jako wadę jedzenia na surowo zaznacza brak ciepłych, rozgrzewających posiłków. Dla niektórych nie jest to problem, jednak niektórzy decydują się na dietę surową w lecie, natomiast w chłodniejsze miesiące pozwalają sobie na gotowane posiłki. Rozwiązaniem problemu może być również stosowanie rozgrzewających przypraw, takich jak imbir, kurkuma, goździki, czosnek czy cynamon oraz jedzenie sezonowych produktów, które według zwolenników diety raw food są dla nas najlepsze, dostarczają wystarczająco dużo energii i mogą nas ogrzać. Dietę surową należy stosować z rozwagą i dbać o to, aby w menu nie zabrakło żadnych składników odżywczych. Warto regularnie poddawać się badaniom i kontrolować wagę.

Zobacz wideo