Mąka migdałowa - wartości odżywcze oraz zastosowanie

Mąka migdałowa powstaje w wyniku zmielenia migdałów, czyli pestek owoców migdałowca pospolitego. Mąka migdałowa uważana jest za jeden z najzdrowszych produktów mącznych, chociaż jest bardzo kaloryczna. Przede wszystkim nie zawiera glutenu, posiada za to sporo białka, minerałów i witamin. Jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Zalety mąki migdałowej odkryli wegetarianie, weganie oraz zwolennicy diety bezglutenowej, a także diety paleo i kilku innych. Ponadto, mąka migdałowa jest polecana osobom z nadciśnieniem tętniczym, ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz diabetykom.

Mąka migdałowa - skąd się bierze?

Mąka migdałowa to po prostu drobno zmielone migdały. Można ją kupić gotową lub zrobić samemu. Wystarczy migdały (w całości lub w formie płatków) zmielić w zwykłym młynku do kawy lub w blenderze. Należy przy tym pamiętać, aby miksować w trybie pulsacyjnym, w przeciwnym wypadku wydzieli się nam olej migdałowy i uzyskamy, zamiast mąki, masło migdałowe. Powstała w wyniku mielenia mąka ma biały kolor i lekko słodkawy smak. Można ją dodatkowo przesiać przez sitko. Przed mieleniem dobrze jest migdały zblanszować i podsuszyć, np. w piekarniku.

Gotowe produkty kupimy w sklepach ze zdrową żywnością w internecie lub w sklepach stacjonarnych. Mają dość wysoką cenę i różnią się składem. Najlepiej szukać takiej, która powstała w całości z pestek migdałowca.

Dietą bezglutenową można leczyć autyzm? [NaZdrowie]

 

Mąka migdałowa - właściwości

Od razu należy zaznaczyć, że mąka migdałowa wyróżnia się na tle innych produktów mącznych, czyli wyrobów z pszenicy, jęczmienia czy żyta, brakiem glutenu, dzięki temu może być spożywana bez obaw przez osoby z nietolerancją pokarmową. Jednocześnie jednak duża zawartość kwasów tłuszczowych omega-6 powoduje, że nie powinnyśmy jeść migdałów zbyt wiele. Niektórzy są zdania, że zawarte w mące migdałowej tłuszcze wielonasycone, ze względu na swoją niestabilność w wysokiej temperaturze, dyskwalifikują ją jako produkt do pieczenia, czy smażenia.

Migdały mają też w sobie kwasy fitynowe, które wiążąc się ze składnikami mineralnymi, utrudniają ich wchłanianie przez organizm. Jednak, z drugiej strony, niewielkie ilości kwasu są dla nas korzystne, ponieważ mają działanie antynowotworowe.

Podsumowując, mąka migdałowa powinna być traktowana raczej jako produkt uzupełniający dietę, niż jej podstawa.

Co zawiera mąką migdałowa:

Mąka jest produktem wysokokalorycznym, bo na 100 g produktu może mieć aż 600 kcal, co powinny wziąć pod uwagę osoby z nadwagą. Ale, jak zawsze, liczy się ilość, więc niewielki dodatek nie powinien nas stresować. Ma ponadto niski indeks glikemiczny.

Mące migdałowej przypisuje się następujące właściwości:

Mąka migdałowa - zastosowanie

Z mąki migdałowej piecze się ciasta, ciasteczka, torty. Ale dobrze smakuje także w wypiekach na słono. Można ją dodawać do ciasta chlebowego oraz do ciasta pod pizzę. Zrobimy z niej w naleśniki czy racuchy. Mąkę migdałową najlepiej łączyć z innymi mąkami, na przykład z kokosową lub z kasztanów jadalnych. Niektórzy polecają mąkę migdałową do panierki przy przyrządzaniu potraw z mięsa i ryb oraz jako zagęszczacz do zup i sosów.

Mąkę zjemy także na surowo, dodając do deseru, koktajlu, płatków śniadaniowych itp.