Mleka roślinne: rodzaje, właściwości. Dla kogo mleko roślinne?

W ostatnich latach, gdy weganizm oraz zdrowy styl życia zyskują coraz więcej zwolenników, na popularności zyskały również mleka roślinne. Sa pozyskiwane ze zbóż, nasion, orzechów, roślin strączkowych. Każdy z tych napojów cechuje się innym smakiem oraz innymi właściwościami, które w przeważającej większości niosą dobroczynne skutki dla zdrowia.

Mleka roślinne - rodzaje

Aktualnie rynek proponuje wiele rodzajów mleka roślinnego. Produkt ten pozyskiwany jest z nasion lub orzechów różnorodnych roślin, poprzez ich namoczenie lub zmielenie, a następnie odsączenie powstałego napoju. Wytworzenie niektórych rodzajów mleka roślinnego nie jest trudne i wiele osób praktykuje to w domu.

Istnieją następujące rodzaje mleka roślinnego:

  • z roślin strączkowych - mleko sojowe,
  • ze zbóż - mleko jaglane, owsiane, orkiszowe, ryżowe,
  • z pseudozbóż - mleko gryczane, z komosy ryżowej
  • z nasion - mleko sezamowe, z nasion konopi,
  • z orzechów lub pestek - mleko kokosowe, z orzechów laskowych lub włoskich, z orzechów nerkowca, migdałowe, z orzechów makadamia, z orzechów piniowych, z pestek dyni, z ziarna słonecznika.

Właściwości mleka roślinnego

Lista rodzajów mleka roślinnego jest bardzo długa i jeżeli ktoś zdecyduje się na przejście na weganizm, nie będzie mógł spożywać mleka krowiego ze względów zdrowotnych lub po prostu chce wprowadzić różnorodność do swojej diety, będzie miał w czym wybierać. W zależności od produktu, z którego wytwarzane jest mleko roślinne, napój różni się smakiem, właściwościami oraz wartościami odżywczymi. Poniżej właściwości najpopularniejszych rodzajów mleka roślinnego.

  • Mleko kokosowe - cechuje się słodkim, kokosowym smakiem oraz kremową konsystencją. Sprzedawane w puszkach jest bardziej gęste, zawiera mniej wody w porównaniu z mlekiem kokosowym z kartonu, które często wzbogacane jest w wapń. To produkt bogaty w tłuszcze (przez co jest bardziej kaloryczne) oraz witaminy z grupy B. Zaletą mleka kokosowego jest to, że nie zawiera cholesterolu. W skład mleka kokosowego wchodzą cenne mikro oraz makroelementy, takie jak: żelazo, magnez, selen, fosfor oraz wapń, miedź, cynk i potas. Ze względu na swój słodki smak, mleko kokosowe wykorzystywane jest często w przemyśle cukierniczym jako dodatek do ciast i innych wypieków.
  • Mleko sojowe - chyba najbardziej popularne mleko roślinne. Cechuje się kremową konsystencją oraz lekko brązową barwą. Jest to napój nieco słodszy od mleka krowiego. Ze względu na pochodzenie, mleko sojowe bogate jest pełnowartościowe białko roślinne. Bardzo popularne wśród sportowców oraz osób, które są aktywne fizycznie. Mleko sojowe zawiera również potas, żelazo, wapń oraz witaminy z grupy B. Jego negatywną właściwością jest silna alergenność oraz hamowanie produkcji hormonów tarczycy.
  • Mleko ryżowe - to popularny zamiennik mleka krowiego, ponieważ smakiem zbliżone jest do tego zwierzęcego napoju. Ma lekko wodnistą konsystencję. Nie zawiera glutenu oraz wspomaga obniżanie poziomu cholesterolu w organizmie. Mleko ryżowe charakteryzuje się niską alergennością i wybierane jest przez osoby uczulone na soję czy mleko krowie. Właściwościami tego napoju są: niska kaloryczność, ale też brak wapnia i błonnika w składzie.
  • Mleko migdałowe - napój roślinny cechujący się szeregiem pozytywnych właściwości, dobrze oddziałujących na zdrowie. To alternatywa mleka krowiego, bogata w wapń, magnez oraz potas i cynk. Oprócz tego, mleko migdałowe zawiera w składzie nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę B2, a przede wszystkim - witaminę E, która stanowi silny przeciwutleniacz oraz nazywana jest witaminą młodości. Spożywanie mleka migdałowego poprawia odporność organizmu, a także działa pozytywnie na poziom cholesterolu we krwi.

Mleko sojowe, ryżowe, migdałowe. Porównujemy produkty własne sieci sklepów i markowe napoje

Dla kogo mleko roślinne?

Mleko roślinne to napój, który przeznaczony jest dla wszystkich i wprowadzenie go do diety skutkuje wzbogaceniem jej o liczne mikro- i makroelementy. Ta roślinna alternatywa mleka krowiego sprawdza się szczególnie u osób, które nie tolerują laktozy (a jak się okazuje grupa takich osób jest bardzo duża, ponieważ aż 80% społeczeństwa ma problemy z trawieniem produktów mlecznych pochodzenia krowiego). Oprócz tego, mleko roślinne stanowi doskonały zamiennik tradycyjnego mleka dla osób, które zdecydowały się na weganizm. Jest to również produkt przeznaczony dla osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi, a także sportowców i osób aktywnych fizycznie, ponieważ nie obciąża tak mięśni oraz organizmu jak mleko krowie.