Dieta niskowęglowodanowa stosowana przez dłuższy czas jest szkodliwa dla zdrowia

Dieta niskowęglowodanowa, bardzo popularna wśród odchudzających się, jest szkodliwa dla zdrowia, jeśli jest stosowana przez dłuższy czas. W skrajnych przypadkach może spowodować wcześniejszy zgon.

Diety niskowęglowodanowe opierają się na przekonaniu, że najczęstszym powodem tycia jest nadmierne spożycie węglowodanów. Dlatego osobom chcącym zrzucić wagę zaleca się  ograniczenie do minimum spożycia produktów, które je zawierają. Dzienna dawka węglowodanów zazwyczaj jest zmniejszana do 130 g. Zamiast węglowodanów zaleca się natomiast większe spożycie białka.

Dieta niskowęglowodanowa – na czym polega?

Diety niskowęglowodanowe nie wykluczają całkowicie węglowodanów z jadłospisu. Byłoby to zabójcze, ponieważ węglowodany są najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu. W uproszczeniu - jeśli ich nie dostarczamy, nasze mięśnie zaczynają same się spalać. Twórcy tego rodzaju diet wiedzą jednak, że naszym organizmom wystarczy minimalna porcja węglowodanów, by mógł prawidłowo funkcjonować, a przy tym, by spadała waga.

Dieta niskowęglowodanowa ogranicza spożywanie cukrów. Wyklucza więc z naszego jadłospisu przede wszystkim produkty zbożowe, warzywa, owoce i oczywiście słodycze. Jako główne źródło energii zalecane jest białko, przede wszystkim pochodzenia zwierzęcego.

Sabotażyści odchudzania. Dlaczego diety często nie działają? 6 głównych przyczyn

Dieta niskowęglowodanowa – czy jest szkodliwa?

Istnieje wiele przypadków potwierdzających skuteczność diety niskowęglowodanowej w odchudzeniu. Jednak od jakiegoś czasu pojawiają się informacje o tym, że jej stosowanie może być szkodliwe dla organizmu. Potwierdził je prof. Maciej Banach z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, który przeprowadził badania dotyczące wpływu diety niskowęglowodanowej na zdrowie.

Na podstawie danych z lat 1999-2010 zebranych w w USA w National Health and Nutrition Examination Survey, które dotyczyły 25 tys. osób, wysnuto wniosek, że dieta niskowęglowodanowa stosowana przez dłuższy czas (więcej niż 6 lat) jest niekorzystna dla zdrowia – o 32 proc. zwiększa ryzyko śmierci, a o 36 proc. ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Prof. Banach dodatkowo przeprowadził badanie na grupie 450 tys. osób, które pokazało, że długotrwałe stosowanie tego rodzaju diety zwiększa ryzyko zgonu o 5 proc. Chorób układu sercowo-naczyniowego o 13 proc., a wystąpienia nowotworów o 8 proc.

Nie można przesadzić przesadzić z dietą niskowęglowodanową

Prof. Maciej Banach przyznaje, że dieta niskowęglowodanowa pomaga w chudnięciu, zmniejsza poziom cukrów i lipidów we krwi oraz redukuje otłuszczenie wątroby, jednak nie należy jej stosować dłużej niż 6-12 miesięcy. 

Zobacz też:

Diety odchudzające

Ocet jabłkowy - eliksir z kuchennej półki? Naturalny sposób na trądzik, blizny i łupież

Więcej o: