W 2013 roku mieliśmy jeść masło. Teraz - jak twierdzą naukowcy - zdrowsza jest margaryna. Ale nie każda [NOWE BADANIA]

Temat masła i margaryny drążony jest od lat. Tym razem amerykańscy naukowcy przechylają szalę na korzyść... margaryny. Jednak warto wspomnieć - nie każdej.

Naukowcy przez 13 lat monitorowali ponad 70 tys. amerykańskich kobiet. Celem badań było określenie wpływu produktów wykorzystywanych do smarowania pieczywa na ryzyko wystąpienia chorób krążenia, w tym m.in. zawału serca, choroby wieńcowej oraz udaru niedokrwiennego. 

Badania wykazały, że zastąpienie jednej stołowej łyżki masła lub twardej margaryny - margaryną miękką wiązało się z 6-proc. obniżeniem ryzyka wystąpienia zawału serca.

Co ciekawe, wyniki oceniające zastąpienie masła niskotłuszczowymi margarynami nie wykazywały takich rezultatów. Na razie nie mamy wielu danych, jednak nie ma wątpliwości, że badanie jest wstępem do dalszych obserwacji. 

Roślinne nie zawsze znaczy zdrowe

W Polsce wyniki badań zostały przedstawione podczas konferencji zorganizowanej w związku z inauguracją programu edukacyjnego "Zdrowe tłuszcze", któremu patronuje Ogólnopolskie Centrum Dietetyki Instytutu Żywności i Żywienia. Na spotkaniu podkreślano ważną rolę spożywania tłuszczów roślinnych.

W naszym kraju 50 proc. zgonów jest spowodowana chorobami układu krążenia. Ta informacja powinna nas skłaniać do bardziej wyważonych wyborów. Jednak, jak wynika z danych przedstawionych na konferencji przez dr Lucynę Pachocką z Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia, 80 proc. Polaków wybiera na co dzień tłuszcze zwierzęce, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Jednak roślinne nie zawsze znaczy dobre. Prof. dr hab. Marek Naruszewicz, Honorowy Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą, przekonuje, że również zachwalany olej kokosowy może stanowić dla nas zagrożenie:

Wskazane jest ograniczanie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w większości produktów bazujących na tłuszczach zwierzęcych. Występują one w maśle, smalcu, nabiale oraz tłustym mięsie, ale także modnym ostatnio - oleju kokosowym.

Zdecydowanie warto zatem przyjrzeć się nie tylko tłuszczom pochodzenia zwierzęcego, ale również roślinnego. Należy unikać tłuszczów utwardzonych: palmowego, wcześniej wspomnianego kokosowego, twardej margaryny.

Co zatem jeść?

Według opinii ekspertów powinniśmy odwrócić proporcje i zamiast dużej ilości mięsa jeść tłuste ryby, a także więcej produktów roślinnych zawierających zdrowe tłuszcze, np. orzechy, awokado, wysokiej jakości margarynę, oleje (rzepakowy, lniany, oliwę), ziarna. 

 

 

Więcej o: