Wiwat dieta śródziemnomorska!

Jedzenie zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej chroni przed otyłością brzuszną, wysokim poziomem cholesterolu, nadciśnieniem, a nawet polepsza metabolizm glukozy - dowodzi artykuł w najnowszym wydaniu ?Journal of the American College of Cardiology?
Praca analizuje zbiorczo wyniki ponad 50 badań nad dietą śródziemnomorską, uwzględniając dane zebrane od około pół miliona osób.

- Dieta śródziemnomorska to jeden z najlepiej zbadanych sposobów żywienia o udowodnionej skuteczności w przedłużaniu życia. Zmniejsza ryzyko śmierci w wyniku choroby wieńcowej, cukrzycy typu 2 czy niektórych rodzajów raka. Dodatkowo korzystnie wpływa na jakość życia, zapobiegając otyłości brzusznej, nadciśnieniu, a także reguluje metabolizm glukozy i poziom tłuszczów w organizmie - mówi dr Panagiotakos, główny autor badania - nasze badanie to pierwszy tak kompletny zbiór badań na temat zbawiennych skutków diety śródziemnomorskiej - dodaje.

Dieta śródziemnomorska zakłada:
- Codzienne jedzenie warzyw, owoców, pieczywa pełnoziarnistego i niskotłuszczowych produktów mlecznych
- Konsumowanie dużej ilości kwasów tłuszczowych nienasyconych (głównie w postaci oliwy z oliwek)
- Częste spożywanie ryb, drobiu i orzechów
- Unikanie czerwonego mięsa (wołowina, mięso gęsie lub kacze)
- Picie umiarkowanej ilości alkoholu (najczęściej do posiłku)