Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Mimo, e dieta bezmisna chroni przed niektrymi chorobami cywilizacyjnymi, moe szkodzi. Komponujc wegetariaskie posiki, zwr uwag. czy twj organizm otrzymuje odpowiedni ilo biaka, witamin i mineraw.
Prawidowe skomponowanie menu, gdy rezygnujesz z biaka zwierzcego, jest bardziej skomplikowane, ni zaplanowanie obiadu ze schabowym. Konieczne jest wczenie do jadospisu bogatych rde elaza, pomagajcych je przyswaja witamin z grupy B, a take "zastpczych" biaek. Im bardziej restrykcyjna jest twoja dieta, tym uwaniej trzeba przyglda si temu, co jesz. Jeli bowiem rezygnujesz nie tylko z misa, ale i jajek, czy mleka (wegetarianizm ma kilka odmian), z pewnoci w wikszym stopniu jeste zagroona niedoborami i ich konsekwencjami: anemi, czy osteoporoz.

Zarazem jednak udowodniono, e wegetarianie rzadziej ni misoercy cierpi z powodu choroby niedokrwiennej serca, nadcinienia, otyoci, cukrzycy, raka rnych narzdw, zaburze jelitowych, kamicy ciowej i nerkowej. Poziom cholesterolu jest rednio o 10% niszy u wegetarian, ni u osb jedzcych miso, a prawdopodobiestwo zachorowania na raka jelita grubego nisze prawie o 50%.

Co je, by nie straci formy?

Jak zatem skorzysta z dobrodziejstw, nie ponoszc przykrych konsekwencji wegetarianizmu? Bogatym rdem biaka s wszystkie roliny strczkowe, czyli: groch, fasola, bb, soczewica, soja. Nie bez powodu na pkach ze zdrow ywnoci krluj kotlety, pasztety i mleko sojowe. Nie moesz o nich zapomnie, jeli chcesz odnosi sukcesy w pracy i na randkach. Biako ma istotny wpyw na prac mzgu i rozwj mini. Gwarantuje rwnie zdrowy wygld wosw, paznokci i skry.

Wbrew powszechnym opiniom elazo nie musi by pochodzenia zwierzcego. Jego doskonaym rdem s take orzechy, roliny strczkowe, brokuy, szpinak, wszystkie zielone warzywa, saata, natka pietruszki, kasze czy patki owsiane. Niestety, takie elazo znacznie trudniejsze do przyswojenia. Proces ten znacznie uatwia witamina C (obecna w cytrusach, porzeczkach, truskawkach, ziemniakach), a dodatkowo utrudnia kofeina i teina. Zatem szalone kawoszki i herbaciary nie s najlepszymi kandydatkami na wegetarianki.

Niedobr witaminy B12, typowy w diecie wegetariaskiej, utrudnia wchanianie kwasu foliowego (inaczej witamina B9), ktry ma ogromny wpyw niemal na cay metabolizm. Od niego zaley po czci, jak poradzisz sobie z krzywk w ulubionym czasopimie, ale i na parkiecie z ukochanym, a take, czy unikniesz dolegliwoci odkowych. Kwasu foliowego szukaj w warzywach liciastych i strczkowych, kapucie, brokuach, szparagach, kalafiorach, pomidorach, burakach, drodach, jajach. Witamina B12 znajduje si w przetworach mlecznych, produktach zboowych, a take w drodach i kiszonej kapucie.

Wymienione produkty zapewne pozwol ci take unikn innych typowych niedoborw wegetarian: cynku, wapnia, witaminy A (nie ma jej w rolinach, ale zawarty w nich karoten pozwala organizmowi na produkcj tej substancji).

Uwaga: wikszo lekarzy nie poleca wegetarianizmu dzieciom i kobietom w ciy, chyba, e pod staym nadzorem lekarskim.

Wegetarianin wegetarianinowi nierwny

Typy wegetarianizmu:

  • Laktoowowegetarianie, najliczniejsza grupa wegetarian to ci, ktrzy rezygnuj jedynie z jedzenia misa. Laktoowowegetarianie mog spoywa jaja i mleko.

  • Laktowegetarianie nie jedz misa i jaj, ale dopuszczaj spoywanie mleka i jego przetworw.

  • Owowegetarianie poza misem rezygnuj te z mleka, ale spoywaj jajka.

  • Weganie wykluczaj spoywanie misa, ale i jakichkolwiek produktw pochodzenia zwierzcego.

  • Witarianie wykluczaj nie tylko pokarmy pochodzenia zwierzcego, ale i wszystkie pokarmy gotowane.

  • Frutarianie spoywaj wycznie owoce i orzechy.


  • Uwaga: czasem za wegetarian uwaa si osoby, ktre rezygnuj z jedzenia misa ssakw, a np. dopuszczaj jedzenie drobiu, czy ryb. Tzw. semiwegetarianie przez "prawdziwych" wegetarian nie s jednak uwaani za jedn z grup, a jedynie wyznawcw alternatywnej, zdrowej diety.