Pokolenie Z - generacja nastoletnich milionerów?

S± m³odsi ni¿ Google, maj± nowe technologie w ma³ym palcu i s± gotowi do podboju ¶wiata - pisze "The Daily Mail". Nastoletni przedsiêbiorcy z pokolenia Z ju¿ dorabiaj± siê takich fortun, o jakich w ich wieku nawet nie marzyli przedstawiciele poprzednich generacji. "Rób to, czego wydaje ci siê, ¿e nigdy nie odwa¿y³by¶ siê zrobiæ" - to jedna z maksym przedsiêbiorczych Z-etów.
By³o pokolenie X, Y, nadszed³ czas na pokolenie Z. Nie ukoñczyli jeszcze nawet szko³y ¶redniej, a ju¿ z impetem wchodz± na salony. Zmotywowani, kreatywni. To pierwsze pokolenie, które wychowa³o siê ju¿ w epoce cyfrowej, a nowe technologie wyssa³o niemal z mlekiem matki. Wiêkszo¶æ jego przedstawicieli, urodzona po 1996 r., jest m³odsza ni¿ Google. Obserwuj±c zmagania rodziców w ¿yciu zawodowym, postanowili przekuæ swoj± wiedzê w praktykê tak szybko jak to tylko by³o mo¿liwe. Czyli sporo wcze¶niej ni¿ ich poprzednicy.

Nie ma czasu do stracenia, czyli 15-letni milioner

Obecnie na ¶wiecie ¿yje 2 miliardy nastolatków poni¿ej 17. roku ¿ycia. To oni, wed³ug wielu, uka¿± nowy wymiar przedsiêbiorczo¶ci. Nick D'Aloisio, 18- latek nauczy³ siê kodowaæ ju¿ w wieku 12 lat, w zesz³ym roku za 30 milionów dolarów sprzeda³ Yahoo stworzon± przez siebie w wieku 15 lat aplikacjê. Jego rówie¶niczka, Beth Reekles po sukcesie w internecie swojej pierwszej ksi±¿ki "Kissing Booth" zdoby³a kontrakt na trzy ksi±¿ki w wydawnictwie Random House. Natomiast Dream Works w³a¶nie wrêczy³ wielomilionow± ofertê 15-letniej Mayi Van Wagenen za prawa do ekranizacji jej dziennika wspomnieñ szkolnych niedawno wydanego w formie ksi±¿ki.

- Wyj¶cie ze sfery komfortu i robienie rzeczy, o których bym nigdy nie pomy¶la³a, ¿e mam odwagê - to, jak twierdzi Maya w "teenvogue.com" , pomog³o jej osi±gn±æ to, co osi±gnê³a. "Nauczy³am siê bardzo du¿o o sobie, któr± by³am i któr± chcê siê staæ. Zrozumia³am, ¿e rodzaj popularno¶ci opieraj±cy siê na hierarchii, który obowi±zywa³ w mojej szkole, nie jest prawdziwy. ¯e to otworzenie siê na innych oraz znalezienie w sobie odwagi, aby g³osiæ prawdê o sobie jest bardziej warto¶ciowym rodzajem popularno¶ci. Dopiero taka postawa mo¿e zmieniæ ¶wiat" - przekonuje. "Pisanie zawsze by³o moj± pierwsz± mi³o¶ci±" - wyznaje m³oda autorka.

Biznes w zasiêgu rêki to biznes, po który siê siêga

Pokolenie Z wziê³o sobie do serca przykazanie "zrób co¶ ze sob±". A ¿e mo¿liwo¶ci ku temu m³odzi maj± wiêksze ni¿ kiedykolwiek wcze¶niej, nie wahaj± siê z nich korzystaæ. "Dzi¶ nawet osoby poni¿ej 10 roku ¿ycia mog± zapisaæ siê na specjalistyczny kurs online czy skontaktowaæ siê z wybranym ekspertem" - zaznacza Dan Schawbel, za³o¿yciel firmy badawczej "Millennial Branding".

Ina Miskavets, analityk firmy Mintel zajmuj±cej siê badaniem rynku i opinii wskazuje, ¿e w dobie rosn±cego samozatrudnienia, postêpu technologicznego m³odzie¿ zaczyna d±¿yæ do zak³adania w³asnych biznesów. Wiêkszo¶æ z nich bêdzie raczej przedsiêbiorcami ni¿ pracownikami zatrudnionymi u kogo¶ - sugeruj± eksperci.

Ponad 75 proc. przedstawicieli generacji Z chce przekuæ swoje hobby w pe³noetatow± pracê zarobkow± - pokazuje sonda¿ przeprowadzony przez agencjê po¶rednictwa pracy Intern Sushi. To o jedn± czwart± wiêcej ni¿ w poprzednim pokoleniu. Nastolatkom nie brak pewno¶ci siebie. Czterech na piêciu uczniów szko³y ¶redniej uwa¿a siê za lepszych od rówie¶ników. Chc± zmieniæ ¶wiat.

M³odzi inspiruj±, czyli nastoletnie idee warte rozpowszechnienia

Wspó³czesne nastolatki zosta³y dopuszczone jako prelegenci w znanych na ca³ym ¶wiecie konferencjach TED Talks, których mottto g³osi "ideas worth spreading", czyli "idee warte rozpowszechnienia". Pocz±tkowo w 20-minutowych wyst±pieniach wiedz± i inspiracjami dzielili siê specjali¶ci z nierzadko kilkudziesiêcioletnim do¶wiadczeniem, popieraj±c wnioski poczynionymi na przestrzeni ¿ycia obserwacjami i badaniami. Jak widaæ jednak, ¶wiat uzna³, ¿e m³odzi, mimo braku takiego rodzaju d³ugoterminowych przemy¶leñ, maj± co¶ wa¿nego do powiedzenia i warto pos³uchaæ ich przekazu.

Wybrane wyst±pienia m³odych prelegentów mo¿na zobaczyæ chocia¿by tutaj.

Walcz±cy o prawa cz³owieka i wolno¶æ

Na popularno¶ci w grupie wiekowej 16-19 zyskuje tak¿e wolontariat. Z danych przytaczanych przez "The Daily Mail" wynika, ¿e jedna czwarta tej grupy siê nim para. Za przyk³ad podaje siê m.in. Malalê Yousafzai, 17-letni± pakistañsk± aktywistkê dzia³aj±c± na rzecz praw kobiet i dostêpu do edukacji. Malala na swoim za³o¿onym w 2009 r. blogu podjê³a temat tego, jak talibowie uniemo¿liwiaj± edukacjê dziewczêtom. W 2012 r. zosta³a postrzelona przez talibów w g³owê i szyjê podczas zamachu, co wcale nie popchnê³o dziewczyny do rezygnacji z wcze¶niej prowadzonych dzia³añ. W 2013 zdoby³a nagrodê m. in. Nagrodê Sachorowa, wyró¿nienie ustanowione przez Parlament Europejski, które przyznaje siê zas³u¿onym w walce o prawa cz³owieka i wolno¶æ.

Popkultura tak¿e promuje sylwetki m³odych. Nastoletnie gwiazdy: piosenkarze, aktorzy, modele czy blogerzy u¶miechaj± siê z ok³adek magazynów.

Era mo¿liwo¶ci bez ograniczeñ?

"Czy muszê koñczyæ szko³ê, ¿eby zacz±æ rozkrêcaæ swój biznes?" - to pytanie, które zadaje b±d¼ zada³o sobie wielu m³odych. Coraz czê¶ciej odpowied¼ na nie brzmi "nic nie muszê, wszystko mogê". Z jednej strony mo¿e to pokazywaæ niedostosowanie systemu edukacji do wspó³czesnych potrzeb, z drugiej pojawia siê inna kwestia. Dzieci i m³odzie¿ maj± wiêksze przyzwolenie na zadawanie pytañ, mno¿enie pomys³ów, na które niegdysiejsi rodzice po prostu i bez mrugniêcia okiem odpowiadali "nie, bo nie". Nie chcemy t³umiæ ciekawo¶ci dzieci, gasiæ zapa³u, pozbawiaæ szans na samorealizacjê. St±d mniej ograniczeñ, znaków "stop". Taka sytuacja ma i dobre i ryzykowne strony. Im bardziej liczba ograniczeñ spada do zera, tym bardziej ryzyko wzrasta. Dojrzewaj±ce osoby bardziej ni¿ doro¶li potrzebuj± granic wyznaczanych przez s³owo "nie". Bez nich ¶wiat mo¿liwo¶ci rozlewa siê do przera¿aj±cych rozmiarów. Nierealistyczna wielko¶ciowo¶æ w którym¶ momencie zawodzi. Bywa, ¿e z mia¿d¿±c± si³±, pozostawiaj±c po sobie pustkê.

Cyfrowi wyjadacze: niecierpliwi wyznawcy zmienno¶ci

- Obeznane z cyfrowym ¶wiatem pokolenie ma bardziej przerzutn± uwagê ni¿ poprzednie pokolenia. Jego przedstawiciele s± przyzwyczajeni do ci±g³ej zmiany kana³ów przekazu b±d¼ do operowania na kilku jednocze¶nie - zauwa¿a Ika Erwina z Mintela. - Obserwujemy, ¿e wi±¿e siê to z przejawianiem wiêkszej niecierpliwo¶ci w zachowaniach i oczekiwaniem natychmiastowej gratyfikacji - dodaje. Te cechy za¶ mog± przek³adaæ siê na ich mniejsz± lojalno¶æ, ³atwo¶æ w zmienianiu czy to miejsca pracy czy sposobu ¿ycia.

M³odzi omnipotentni?

Mo¿liwo¶æ realizowania siebie, swojego potencja³u i pasji to ogromny skarb niezale¿nie od wieku. Warto jednak pamiêtaæ, ¿e nastolatki to nie doro¶li, a rozwojowo osoby, u których dopiero kszta³tuje siê to¿samo¶æ. Oznacza to, ¿e nawet je¶li maj± ju¿ na koncie spore sukcesy prawdopodobnie nie maj± jeszcze wykszta³conego stabilnego oparcia w sobie. Takiego które pozwoli przetrwaæ burze i zawieje towarzysz±ce drodze na szczyt.

Nastoletni entuzjazm i energia, którego czêsto brakuje starszym, daje moc i zasilanie umo¿liwiaj±ce prê¿ne dzia³anie. Jest jak silnik sportowego samochodu. Dobrze jednak, by znalaz³o siê co¶ lub kto¶ w otoczeniu takiego rozpêdzonego m³odego, kto bêdzie chroni³ jego "silnik" przed przegrzaniem i spaleniem. B±d¼ rozpêdzeniem siê do takiej prêdko¶ci, która zamiast do zwyciêstwa, poprowadzi do rozbicia siê na bardziej ostrym zakrêcie. Nie chodzi o nadopiekuñczo¶æ czy wyrêczanie. Cennym zasobem jest ju¿ sama obecno¶æ m±drego doros³ego i jego gotowo¶æ udzielenia wsparcia, je¶li bêdzie potrzebne.

Raczkuj±cy w ¶wiecie doros³ych

Zgodnie z koncepcj± rozwoju psychospo³ecznego Erika Eriksona okres dojrzewania, a wed³ug wielu psychologów równie¿ pó¼niejszy okres wczesnej doros³o¶ci, od 23. do nawet 34. roku ¿ycia, to czas, kiedy wyodrêbniamy siê jako jednostki i jako te jednostki testujemy doros³± rzeczywisto¶æ. Jak dzieci ucz±ce siê chodziæ: radujemy siê z ka¿dego samodzielnego kroku, nape³nia nas poczucie dumy i wszechmocy, po czym przewracamy siê, konfrontujemy z rzeczywisto¶ci± i wypatrujemy podpory w rêkach rodzica lub choæby pocieszenia. Podobnie nastolatki s± jak m³oda jab³onka, która kwitnie i chce wydaæ owoce, ale podatny na z³amanie cienki pieniek mo¿e wymagaæ dodatkowego zabezpieczenia.

"Nie wiadomo, czego mo¿na siê spodziewaæ po tym pokoleniu. Wiele wskazuje, ¿e dopiero poka¿± na co ich staæ" - mówi Schwabel.. Jak to zazwyczaj wiêc na aktualno¶ci nie trac± s³owa, ¿e mo¿emy siê spodziewaæ niespodziewanego.

Autorka artyku³u: Ma³gorzata Skorupa - psycholog, psychoterapeutka, redaktorka serwisu Zdrowie.gazeta.pl, konsultantka Telefonu Zaufania dla Osób Doros³ych w Kryzysie Emocjonalnym przy Instytucie Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie. Autorka wielu publikacji z zakresu psychologii oraz rozwoju osobistego.

Chcesz mieæ sta³y dostêp do naszych tre¶ci? Do³±cz do Zdrowia na Facebooku!