Coaching - sposób na poprawê jako¶ci ¿ycia?
Co chcia³by¶ w swoim ¿yciu poprawiæ? Co utrudnia Ci osi±gniêcie celu? Czego ju¿ próbowa³e¶? Jakie dzia³ania s± w tej sytuacji mo¿liwe? To niektóre z pytañ, które móg³by¶ us³yszeæ od coacha - osoby, która ma pomagaæ wprowadziæ w ¿ycie oczekiwane zmiany. Na czym polega coaching, czym ró¿ni siê od psychoterapii i jak odró¿niæ profesjonalistê od oszusta?
Chcesz pogodziæ ¿ycie zawodowe z rodzinnym, a w tym wszystkim znale¼æ trochê czasu dla siebie? Znale¼æ inn± pracê, choæ nie do koñca wiesz, jaka bran¿a jest ci najbli¿sza? A mo¿e masz obszern± wiedzê na temat zdrowego trybu ¿ycia, ale nie potrafisz zastosowaæ jej w praktyce? Có¿, ilu ludzi, tyle celów, do których d±¿±. Czêsto jednak z ró¿nych przyczyn sami nie s± w stanie ich osi±gn±æ. Coaching z za³o¿enia zosta³ stworzony, aby im w tym pomóc: dokonaæ odpowiedniej oceny sytuacji, odnale¼æ rozwi±zania, zaplanowaæ, jakie dzia³ania i w jakiej kolejno¶ci warto podj±æ i towarzyszyæ przy ich realizacji. Od czego siê zaczê³o?
Coachingowy boom - od biznesu do ¿ycia prywatnego
Obszarem, w którym rozpocz±³ siê "coachingowy boom", by³ szeroko pojêty biznes i kariera zawodowa. Zauwa¿ono, i¿ mened¿erowie ni¿szego szczebla szkoleni przez starszych i bardziej do¶wiadczonych kolegów osi±gaj± w pracy rezultaty lepsze ni¿ te, które uzyskiwali bez pomocy. Choæ taki rodzaj wsparcia nie uwa¿a siê obecnie za coaching, a raczej tak zwany mentoring, to jednak sam pomys³ przyj±³ siê i ewoluowa³ tworz±c dziedzinê zajmuj±c± siê bardzo ró¿norodnymi zagadnieniami.
Obecnie na popularno¶ci zyskuje tzw. "life coaching", w Polsce zwany "osobistym". Zajmuje siê on m. in. zagadnieniami zwi±zanymi z ogóln± popraw± funkcjonowania jednostki w ¿yciu, np. lepsz± organizacj± w³asnego czasu czy osi±gniêciem równowagi pomiêdzy ¿yciem zawodowym i osobistym oraz wzmocnieniem pewnych jej w³a¶ciwo¶ci jak akceptacja siebie czy poczucie w³asnej warto¶ci. W jego obrêbie mog± mie¶ciæ siê równie¿ problemy z zakresu radzenia sobie ze stresem czy zmiany stylu ¿ycia na zdrowszy.
W obszarze biznesu, coachowie najczê¶ciej wspomagaj± swoich klientów w d±¿eniu do osi±gniêcia wiêkszej efektywno¶ci funkcjonowania firmy czy organizacji, w tym tak¿e poprawy komunikacji miêdzy cz³onkami zespo³u pracowników oraz ich umiejêtno¶ci. Coaching kariery z kolei skupia siê na wspomaganiu klientów w osi±ganiu okre¶lonych celów zawodowych (na przyk³ad znalezienie satysfakcjonuj±cej pracy lub te¿ za³o¿enie w³asnej dzia³alno¶ci gospodarczej czy uzyskanie dodatkowych kwalifikacji). W Polsce mo¿emy siê spotkaæ równie¿ z coachingiem finansowym obejmuj±cym inwestycje i doradztwo finansowe. Spore kontrowersje, zw³aszcza w USA, budzi tzw. "dating coaching" zajmuj±cy siê prac± z klientem nad osi±gniêciem sukcesu "randkowego".
Coach, czyli kto?
Pojêcia coaching i coach wywodz± siê z jêzyka angielskiego i terminologii sportu - oznaczaj± dos³ownie "trenowanie" i "trener'. Nazw tych nie t³umaczy siê jednak z dwóch powodów. Po pierwsze, przyjê³y siê w praktyce i s± ju¿ - tak¿e w Polsce - rozpoznawalne. Po drugie, t³umaczenie to nie w pe³ni oddaje to, czym rzeczywi¶cie zajmuje siê coach w pracy ze swoim klientem. Coaching nie jest bowiem treningiem, choæ jest do niego podobny. Zarówno coach, jak i trener sportowy, zajmuj± siê rozwojem, doskonaleniem umiejêtno¶ci oraz wspomaganiem motywacji swojego "podopiecznego". Obydwaj tak¿e w pewien sposób sprawuj± nadzór nad jego procesem rozwoju. Na czym wiêc polega ró¿nica?
W przypadku coachingu, to wy³±cznie na kliencie spoczywa odpowiedzialno¶æ za zmianê, w nim równie¿ le¿± wszelkie zasoby i umiejêtno¶ci. Coach nie pokazuje klientowi ,jak ten ma ¿yæ, a jedynie wspomaga klienta w trakcie tej zmiany, sprawia, i¿ mo¿e on poznaæ swoje mocne strony, rozwin±æ umiejêtno¶ci czy nauczyæ siê korzystaæ z w³asnych zasobów. Jak pisze Jenny Rogers w ksi±¿ce "Coaching": "Coach pracuje z klientami, aby dziêki ukierunkowanemu szkoleniu szybko, znacz±co i trwale, poprawili swoj± efektywno¶æ w ¿yciu osobistym i zawodowym. Jedynym celem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwin±³ ca³y swój potencja³ - tak, jak go sam zdefiniuje."
Czym ró¿ni siê coaching od psychoterapii?
Warto tak¿e odró¿niæ coaching od psychoterapii. Choæ granica ta mo¿e siê niejednokrotnie zacieraæ, obydwie te dziedziny ró¿ni± siê od siebie. Przede wszystkim, choæ zarówno klient psychoterapeuty jak i klient coacha zg³asza jak±¶ trudno¶æ, to jednak w przypadku pierwszego z nich osoba zg³asza znaczne cierpienie, które jest trudne do zniesienia, d³ugotrwa³e, zwi±zane z pewnymi istotnymi zaburzeniami funkcjonowania. Tymczasem trudno¶æ klienta coacha nie jest zazwyczaj tak z³o¿ona, nie ³±czy siê ze znacznym cierpieniem. Jest to osoba, która funkcjonuje normalnie, choæ chcia³aby trochê lepiej. Przychodzi, bo nie tyle chcia³aby co¶ w swoim ¿yciu naprawiæ, a chcia³aby to poprawiæ.
Na co zwracaæ uwagê przy wyborze coacha?
Wybieraj±c coacha warto przede wszystkim zwróciæ uwagê na jego kompetencje zawodowe: czy i z jakiego stowarzyszenia posiada on akredytacjê, gdzie siê szkoli³ lub czy jest w trakcie szkolenia i superwizji (lub ewentualnie - jakiej organizacji jest cz³onkiem). Dziêki temu bêdziemy w stanie okre¶liæ, jakimi standardami i kodeksem etycznym kieruje siê w swojej pracy, w jaki sposób pracuje. Zaleca siê uwa¿no¶æ, dlatego ¿e niektóre praktykuj±ce osoby nazywaj±ce siebie coachami mog± nie mieæ profesjonalnych kompetencji do pracy z osob±. Warto dopytywaæ o udokumentowane wykszta³cenie i do¶wiadczenie coacha. Pozwoli to w jaki¶ sposób uchroniæ siê przed osobami niepowo³anymi do wykonywania tego zawodu.
Dwoma najbardziej uznanymi stowarzyszeniami, które w naszym kraju udzielaj± akredytacji s± International Coach Federation (ICF) Polska - jedna z najstarszych organizacji zajmuj±cych siê coachingiem oraz International Coaching Community (ICC) w Polsce - znacznie m³odsza, choæ równie¿ ceniona, bazuj±ca w swojej pracy na metodach NLP (czyli tzw. programowaniu neurolingwistycznym).
Drug± rzecz±, jak± powinni¶my uwzglêdniæ jest to, jak czujemy siê w towarzystwie wybranego coacha. Relacja pomiêdzy coachem, a klientem to jeden z najistotniejszych elementów coachingu, a nawet - jego baza. Klienta i coacha powinien ³±czyæ wzajemny szacunek i zaufanie, a klient powinien mieæ przy nim poczucie bezpieczeñstwa. Pierwsza sesja - czasem darmowa - to dobry moment na sprawdzenie, czy dany coach bêdzie odpowiedni± osob± akurat dla nas.
Przychodzi klient do coacha i...
No w³a¶nie, jak wygl±da praca z coachem? Przede wszystkim zazwyczaj nie jest to pojedyncze spotkanie, a ca³a ich seria. Jedna sesja zwykle trwa oko³o 1-1,5 godziny (ró¿nie w zale¿no¶ci od organizacji, do której coach nale¿y). Sesja, oprócz spotkania w gabinecie coacha, mo¿e siê równie¿ odbywaæ na ¶wie¿ym powietrzu czy w formie rozmowy przez telefon. Ca³y proces coachingowy w naszym kraju trwa oko³o 3-6 miesiêcy, choæ mo¿e zostaæ przed³u¿ony, je¶li zajdzie taka potrzeba (ICF). Coaching zwykle odbywa siê indywidualnie. Zespo³owym bywa najczê¶ciej coaching prowadzony w firmie lub organizacji dla grupy pracowników, po¶wiêcony zazwyczaj tematyce biznesowej. Coaching grupowy z kolei, polegaj±cy na pracy coacha z jak±¶ grup± klientów, któr± ³±czy pewien problem, mo¿e byæ po¶wiêcony ró¿norodnej tematyce.
Pierwsza sesja jest przede wszystkim po¶wiêcona zapoznaniu siê klienta i coacha. Ustalenie celu, nad osi±gniêciem którego klient chcia³by z coachem pracowaæ nie musi nast±piæ podczas tej sesji, choæ oczywi¶cie jest mo¿liwe. W jej trakcie coach zazwyczaj przybli¿a klientowi ideê coachingu, opowiada o tym, jak bêd± wygl±da³y kolejne spotkania oraz odpowiada na zadawane przez klienta pytania.
Jej wa¿nym elementem jest tak¿e formalna strona procesu - umowa i kontrakt coachingowy, które oczywi¶cie mog± byæ ró¿ne, na przyk³ad w zale¿no¶ci od tego, jakie jest wykszta³cenie danego coacha. W umowie okre¶la siê zwykle to: pomiêdzy kim a kim jest zawierana, d³ugo¶æ trwania sesji oraz ich ilo¶æ, zasady postêpowania w sytuacjach, kiedy na przyk³ad klient nie móg³by przyj¶æ czy spó¼ni³ siê na spotkanie, a tak¿e zobowi±zania, jakie maj± wobec siebie klient i coach (na przyk³ad zasadê poufno¶ci i prywatno¶ci). Z kolei kontrakt coachingowy zawiera przede wszystkim w³a¶nie te zobowi±zania, na przyk³ad - wymienian± ju¿ - zasadê poufno¶ci, terminowo¶ci i punktualno¶ci czy wykonywania zadanych æwiczeñ czy zadañ.
Coachingowy boom - od biznesu do ¿ycia prywatnego
Obszarem, w którym rozpocz±³ siê "coachingowy boom", by³ szeroko pojêty biznes i kariera zawodowa. Zauwa¿ono, i¿ mened¿erowie ni¿szego szczebla szkoleni przez starszych i bardziej do¶wiadczonych kolegów osi±gaj± w pracy rezultaty lepsze ni¿ te, które uzyskiwali bez pomocy. Choæ taki rodzaj wsparcia nie uwa¿a siê obecnie za coaching, a raczej tak zwany mentoring, to jednak sam pomys³ przyj±³ siê i ewoluowa³ tworz±c dziedzinê zajmuj±c± siê bardzo ró¿norodnymi zagadnieniami.
Obecnie na popularno¶ci zyskuje tzw. "life coaching", w Polsce zwany "osobistym". Zajmuje siê on m. in. zagadnieniami zwi±zanymi z ogóln± popraw± funkcjonowania jednostki w ¿yciu, np. lepsz± organizacj± w³asnego czasu czy osi±gniêciem równowagi pomiêdzy ¿yciem zawodowym i osobistym oraz wzmocnieniem pewnych jej w³a¶ciwo¶ci jak akceptacja siebie czy poczucie w³asnej warto¶ci. W jego obrêbie mog± mie¶ciæ siê równie¿ problemy z zakresu radzenia sobie ze stresem czy zmiany stylu ¿ycia na zdrowszy.
W obszarze biznesu, coachowie najczê¶ciej wspomagaj± swoich klientów w d±¿eniu do osi±gniêcia wiêkszej efektywno¶ci funkcjonowania firmy czy organizacji, w tym tak¿e poprawy komunikacji miêdzy cz³onkami zespo³u pracowników oraz ich umiejêtno¶ci. Coaching kariery z kolei skupia siê na wspomaganiu klientów w osi±ganiu okre¶lonych celów zawodowych (na przyk³ad znalezienie satysfakcjonuj±cej pracy lub te¿ za³o¿enie w³asnej dzia³alno¶ci gospodarczej czy uzyskanie dodatkowych kwalifikacji). W Polsce mo¿emy siê spotkaæ równie¿ z coachingiem finansowym obejmuj±cym inwestycje i doradztwo finansowe. Spore kontrowersje, zw³aszcza w USA, budzi tzw. "dating coaching" zajmuj±cy siê prac± z klientem nad osi±gniêciem sukcesu "randkowego".
Coach, czyli kto?
Pojêcia coaching i coach wywodz± siê z jêzyka angielskiego i terminologii sportu - oznaczaj± dos³ownie "trenowanie" i "trener'. Nazw tych nie t³umaczy siê jednak z dwóch powodów. Po pierwsze, przyjê³y siê w praktyce i s± ju¿ - tak¿e w Polsce - rozpoznawalne. Po drugie, t³umaczenie to nie w pe³ni oddaje to, czym rzeczywi¶cie zajmuje siê coach w pracy ze swoim klientem. Coaching nie jest bowiem treningiem, choæ jest do niego podobny. Zarówno coach, jak i trener sportowy, zajmuj± siê rozwojem, doskonaleniem umiejêtno¶ci oraz wspomaganiem motywacji swojego "podopiecznego". Obydwaj tak¿e w pewien sposób sprawuj± nadzór nad jego procesem rozwoju. Na czym wiêc polega ró¿nica?
W przypadku coachingu, to wy³±cznie na kliencie spoczywa odpowiedzialno¶æ za zmianê, w nim równie¿ le¿± wszelkie zasoby i umiejêtno¶ci. Coach nie pokazuje klientowi ,jak ten ma ¿yæ, a jedynie wspomaga klienta w trakcie tej zmiany, sprawia, i¿ mo¿e on poznaæ swoje mocne strony, rozwin±æ umiejêtno¶ci czy nauczyæ siê korzystaæ z w³asnych zasobów. Jak pisze Jenny Rogers w ksi±¿ce "Coaching": "Coach pracuje z klientami, aby dziêki ukierunkowanemu szkoleniu szybko, znacz±co i trwale, poprawili swoj± efektywno¶æ w ¿yciu osobistym i zawodowym. Jedynym celem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwin±³ ca³y swój potencja³ - tak, jak go sam zdefiniuje."
Czym ró¿ni siê coaching od psychoterapii?
Warto tak¿e odró¿niæ coaching od psychoterapii. Choæ granica ta mo¿e siê niejednokrotnie zacieraæ, obydwie te dziedziny ró¿ni± siê od siebie. Przede wszystkim, choæ zarówno klient psychoterapeuty jak i klient coacha zg³asza jak±¶ trudno¶æ, to jednak w przypadku pierwszego z nich osoba zg³asza znaczne cierpienie, które jest trudne do zniesienia, d³ugotrwa³e, zwi±zane z pewnymi istotnymi zaburzeniami funkcjonowania. Tymczasem trudno¶æ klienta coacha nie jest zazwyczaj tak z³o¿ona, nie ³±czy siê ze znacznym cierpieniem. Jest to osoba, która funkcjonuje normalnie, choæ chcia³aby trochê lepiej. Przychodzi, bo nie tyle chcia³aby co¶ w swoim ¿yciu naprawiæ, a chcia³aby to poprawiæ.
Na co zwracaæ uwagê przy wyborze coacha?
Wybieraj±c coacha warto przede wszystkim zwróciæ uwagê na jego kompetencje zawodowe: czy i z jakiego stowarzyszenia posiada on akredytacjê, gdzie siê szkoli³ lub czy jest w trakcie szkolenia i superwizji (lub ewentualnie - jakiej organizacji jest cz³onkiem). Dziêki temu bêdziemy w stanie okre¶liæ, jakimi standardami i kodeksem etycznym kieruje siê w swojej pracy, w jaki sposób pracuje. Zaleca siê uwa¿no¶æ, dlatego ¿e niektóre praktykuj±ce osoby nazywaj±ce siebie coachami mog± nie mieæ profesjonalnych kompetencji do pracy z osob±. Warto dopytywaæ o udokumentowane wykszta³cenie i do¶wiadczenie coacha. Pozwoli to w jaki¶ sposób uchroniæ siê przed osobami niepowo³anymi do wykonywania tego zawodu.
Dwoma najbardziej uznanymi stowarzyszeniami, które w naszym kraju udzielaj± akredytacji s± International Coach Federation (ICF) Polska - jedna z najstarszych organizacji zajmuj±cych siê coachingiem oraz International Coaching Community (ICC) w Polsce - znacznie m³odsza, choæ równie¿ ceniona, bazuj±ca w swojej pracy na metodach NLP (czyli tzw. programowaniu neurolingwistycznym).
Drug± rzecz±, jak± powinni¶my uwzglêdniæ jest to, jak czujemy siê w towarzystwie wybranego coacha. Relacja pomiêdzy coachem, a klientem to jeden z najistotniejszych elementów coachingu, a nawet - jego baza. Klienta i coacha powinien ³±czyæ wzajemny szacunek i zaufanie, a klient powinien mieæ przy nim poczucie bezpieczeñstwa. Pierwsza sesja - czasem darmowa - to dobry moment na sprawdzenie, czy dany coach bêdzie odpowiedni± osob± akurat dla nas.
Przychodzi klient do coacha i...
No w³a¶nie, jak wygl±da praca z coachem? Przede wszystkim zazwyczaj nie jest to pojedyncze spotkanie, a ca³a ich seria. Jedna sesja zwykle trwa oko³o 1-1,5 godziny (ró¿nie w zale¿no¶ci od organizacji, do której coach nale¿y). Sesja, oprócz spotkania w gabinecie coacha, mo¿e siê równie¿ odbywaæ na ¶wie¿ym powietrzu czy w formie rozmowy przez telefon. Ca³y proces coachingowy w naszym kraju trwa oko³o 3-6 miesiêcy, choæ mo¿e zostaæ przed³u¿ony, je¶li zajdzie taka potrzeba (ICF). Coaching zwykle odbywa siê indywidualnie. Zespo³owym bywa najczê¶ciej coaching prowadzony w firmie lub organizacji dla grupy pracowników, po¶wiêcony zazwyczaj tematyce biznesowej. Coaching grupowy z kolei, polegaj±cy na pracy coacha z jak±¶ grup± klientów, któr± ³±czy pewien problem, mo¿e byæ po¶wiêcony ró¿norodnej tematyce.
Pierwsza sesja jest przede wszystkim po¶wiêcona zapoznaniu siê klienta i coacha. Ustalenie celu, nad osi±gniêciem którego klient chcia³by z coachem pracowaæ nie musi nast±piæ podczas tej sesji, choæ oczywi¶cie jest mo¿liwe. W jej trakcie coach zazwyczaj przybli¿a klientowi ideê coachingu, opowiada o tym, jak bêd± wygl±da³y kolejne spotkania oraz odpowiada na zadawane przez klienta pytania.
Jej wa¿nym elementem jest tak¿e formalna strona procesu - umowa i kontrakt coachingowy, które oczywi¶cie mog± byæ ró¿ne, na przyk³ad w zale¿no¶ci od tego, jakie jest wykszta³cenie danego coacha. W umowie okre¶la siê zwykle to: pomiêdzy kim a kim jest zawierana, d³ugo¶æ trwania sesji oraz ich ilo¶æ, zasady postêpowania w sytuacjach, kiedy na przyk³ad klient nie móg³by przyj¶æ czy spó¼ni³ siê na spotkanie, a tak¿e zobowi±zania, jakie maj± wobec siebie klient i coach (na przyk³ad zasadê poufno¶ci i prywatno¶ci). Z kolei kontrakt coachingowy zawiera przede wszystkim w³a¶nie te zobowi±zania, na przyk³ad - wymienian± ju¿ - zasadê poufno¶ci, terminowo¶ci i punktualno¶ci czy wykonywania zadanych æwiczeñ czy zadañ.
Pytania, czyli pierwszy krok do samopoznania
Gdy coach i jego klient poznaj± ju¿ siebie nawzajem, nastêpuje czas na sformu³owanie s± celów i priorytetów, z którymi dany klient przychodzi. Zarówno w tym etapie, jak i kolejnych, najwa¿niejszym narzêdziem, z którego korzysta coach s± pytania. Wci±¿ nie jest to jednak terapia, choæ i tu to klient wiêcej opowiada, a coach wiêcej s³ucha.
Owszem, mo¿e siê zdarzyæ, ¿e nie bêd± one dla klienta wygodne. Czasem nawet proste pytania mog± siê okazaæ zaskakuj±co trudne, np. "Jak± ponosisz za to odpowiedzialno¶æ?" Warto pamiêtaæ, ¿e w koñcu coaching nie jest mi³ym spotkaniem ze znajomym przy kawie, a prac± nad popraw± funkcjonowania w jakim¶ wa¿nym dla nas obszarze, za któr± p³acimy.
Zadania i æwiczenia - kolejne cegie³ki w drodze do celu
Oprócz pytañ coach mo¿e tak¿e stawiaæ przed klientem pewne zadania lub zalecaæ mu okre¶lone æwiczenia, do wykonania zarówno w trakcie, jak i pomiêdzy spotkaniami. Podkre¶la siê bowiem, i¿ równie wa¿ne jak sesje, s± praca czy przemy¶lenia klienta pomiêdzy nimi. Zwykle maj± one pomóc klientowi w u¶wiadomieniu sobie swoich mocnych stron, zasobów oraz tego, na czym mu w ¿yciu zale¿y. Na przyk³ad klient, który odczuwa zdenerwowanie z powodu niemo¿no¶ci osi±gniêcia awansu, mo¿e zostaæ poproszony przez coacha o przypomnienie sobie takich chwil, w których czu³ siê spe³niony i zaanga¿owany. Z kolei klient, który ma problemy z zostawaniem w pracy po godzinach, a dodatkowo nie posiadaj±cy ¿adnego ¿ycia towarzyskiego, mo¿e zostaæ poproszony o odezwanie siê do kilkorga z dawnych znajomych pomiêdzy spotkaniami z coachem. Je¿eli po lub w trakcie pierwszej sesji nie uda³o siê klientowi sprecyzowaæ ¿adnego celu, nad osi±gniêciem którego chcia³by pracowaæ, takim zadaniem mo¿e byæ tak¿e jego okre¶lenie. Oczywi¶cie klient mo¿e nie chcieæ wykonaæ zadañ lub æwiczeñ i nie musi tego robiæ. Takie zachowanie jest jednak równie¿ istotne dla przebiegu procesu coachingowego i niesie ze sob± informacje o sposobie funkcjonowania klienta.
Jak odkryæ swój potencja³?
Coaching koñczy siê ocen± osi±gniêtych rezultatów oraz prac± nad ich utrzymaniem w przysz³o¶ci. Innymi s³owy klient, który przy wsparciu coacha osi±gn±³ jak±¶ zmianê, w pewien sposób "usamodzielnia siê", korzystaj±c z nabytych w trakcie umiejêtno¶ci lub mo¿e raczej - odkrytego dziêki niemu potencja³u.
Czy do coachingu potrzebny jest coach? Jest on przydatny, aby nakierowaæ, pomóc popatrzeæ na w³asne trudno¶ci i potencja³ z dystansu, dostarczyæ narzêdzi w tym pomocnych. Równie dobrze jednak, je¶li wydaje ci siê, ¿e taka osoba nie jest ci potrzebna, mo¿esz "coachowaæ" siê sam, np. z pomoc± pisanych przez specjalistów poradników. W nich zazwyczaj znajduj± siê kluczowe pytania, które warto sobie zadaæ oraz propozycje æwiczeñ do wykonania. Niezale¿nie od obranej drogi ¿yczymy realizacji obranych celów.
Czytaj wiêcej na temat coachingu:
Rogers J. (2010). Coaching. Gdañsk: Gdañskie Wydawnictwo Psychologiczne
Witkowski T., Jarmu¿ S. (2004). Podrêcznik trenera. Wroc³aw: Biblioteka Moderatora.
Strona internetowa International Coaching Community (ICC) w Polsce: www.iccpoland.pl
Strona internetowa International Coach Federation (ICF) Polska: icf.org.pl
Gdy coach i jego klient poznaj± ju¿ siebie nawzajem, nastêpuje czas na sformu³owanie s± celów i priorytetów, z którymi dany klient przychodzi. Zarówno w tym etapie, jak i kolejnych, najwa¿niejszym narzêdziem, z którego korzysta coach s± pytania. Wci±¿ nie jest to jednak terapia, choæ i tu to klient wiêcej opowiada, a coach wiêcej s³ucha.
Owszem, mo¿e siê zdarzyæ, ¿e nie bêd± one dla klienta wygodne. Czasem nawet proste pytania mog± siê okazaæ zaskakuj±co trudne, np. "Jak± ponosisz za to odpowiedzialno¶æ?" Warto pamiêtaæ, ¿e w koñcu coaching nie jest mi³ym spotkaniem ze znajomym przy kawie, a prac± nad popraw± funkcjonowania w jakim¶ wa¿nym dla nas obszarze, za któr± p³acimy.
Zadania i æwiczenia - kolejne cegie³ki w drodze do celu
Oprócz pytañ coach mo¿e tak¿e stawiaæ przed klientem pewne zadania lub zalecaæ mu okre¶lone æwiczenia, do wykonania zarówno w trakcie, jak i pomiêdzy spotkaniami. Podkre¶la siê bowiem, i¿ równie wa¿ne jak sesje, s± praca czy przemy¶lenia klienta pomiêdzy nimi. Zwykle maj± one pomóc klientowi w u¶wiadomieniu sobie swoich mocnych stron, zasobów oraz tego, na czym mu w ¿yciu zale¿y. Na przyk³ad klient, który odczuwa zdenerwowanie z powodu niemo¿no¶ci osi±gniêcia awansu, mo¿e zostaæ poproszony przez coacha o przypomnienie sobie takich chwil, w których czu³ siê spe³niony i zaanga¿owany. Z kolei klient, który ma problemy z zostawaniem w pracy po godzinach, a dodatkowo nie posiadaj±cy ¿adnego ¿ycia towarzyskiego, mo¿e zostaæ poproszony o odezwanie siê do kilkorga z dawnych znajomych pomiêdzy spotkaniami z coachem. Je¿eli po lub w trakcie pierwszej sesji nie uda³o siê klientowi sprecyzowaæ ¿adnego celu, nad osi±gniêciem którego chcia³by pracowaæ, takim zadaniem mo¿e byæ tak¿e jego okre¶lenie. Oczywi¶cie klient mo¿e nie chcieæ wykonaæ zadañ lub æwiczeñ i nie musi tego robiæ. Takie zachowanie jest jednak równie¿ istotne dla przebiegu procesu coachingowego i niesie ze sob± informacje o sposobie funkcjonowania klienta.
Jak odkryæ swój potencja³?
Coaching koñczy siê ocen± osi±gniêtych rezultatów oraz prac± nad ich utrzymaniem w przysz³o¶ci. Innymi s³owy klient, który przy wsparciu coacha osi±gn±³ jak±¶ zmianê, w pewien sposób "usamodzielnia siê", korzystaj±c z nabytych w trakcie umiejêtno¶ci lub mo¿e raczej - odkrytego dziêki niemu potencja³u.
Czy do coachingu potrzebny jest coach? Jest on przydatny, aby nakierowaæ, pomóc popatrzeæ na w³asne trudno¶ci i potencja³ z dystansu, dostarczyæ narzêdzi w tym pomocnych. Równie dobrze jednak, je¶li wydaje ci siê, ¿e taka osoba nie jest ci potrzebna, mo¿esz "coachowaæ" siê sam, np. z pomoc± pisanych przez specjalistów poradników. W nich zazwyczaj znajduj± siê kluczowe pytania, które warto sobie zadaæ oraz propozycje æwiczeñ do wykonania. Niezale¿nie od obranej drogi ¿yczymy realizacji obranych celów.
Czytaj wiêcej na temat coachingu:
Rogers J. (2010). Coaching. Gdañsk: Gdañskie Wydawnictwo Psychologiczne
Witkowski T., Jarmu¿ S. (2004). Podrêcznik trenera. Wroc³aw: Biblioteka Moderatora.
Strona internetowa International Coaching Community (ICC) w Polsce: www.iccpoland.pl
Strona internetowa International Coach Federation (ICF) Polska: icf.org.pl
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Czy morsowanie jest zdrowe i bezpieczne? Morsowanie - przeciwwskazania, wady, zalety
-
Jak koronawirus uszkadza mózg - nowe wyja¶nienie
-
16 najlepszych pozycji seksualnych dla mê¿czyzn. Jego potrzeby na pierwszym miejscu, ale ona te¿ skorzysta
-
Tu rz±dzi ona, czyli 16 pozycji seksualnych, w których dominuje kobieta
-
Pozycje seksualne od ty³u. 25 propozycji, tak¿e dla niezdecydowanych
- Naukowcy stworzyli test laboratoryjny, który mo¿e wykryæ odpowied¼ immunologiczn± na COVID-19 w dwie-trzy minuty
- Depresja i stres os³abiaj± skuteczno¶æ niektórych szczepionek. Czy mog± os³abiæ szczepionkê na COVID-19?
- Kiedy masz szansê siê zaszczepiæ? To wielka niewiadoma, ale spróbujmy stworzyæ optymistyczny harmonogram szczepieñ Polaków
- COVID-19: W jednym z chiñskich miast robot pobiera wymazy z gard³a
- Postaæ Rejenta Milczka wymy¶li³: Mickiewicz, Fredro czy Krasicki? Znasz odpowied¼?