Szpecący aparat ortodontyczny

Po rocznym noszeniu aparatu ortodontycznego moje usta zrobiły się krzywe i szerokie. Można coś na to poradzić? Czy mój wygląd zmieni się po zdjęciu aparatu? To będzie dopiero za rok.
Odpowiada stomatolog Iwona Gnach-Olejniczak:

Jeżeli cokolwiek Panią niepokoi w trakcie leczenia, należy o to zapytać ortodontę w trakcie konsultacji. To nie jest tak, że lekarz zajmuje się tylko likwidacją wady zgryzu i prawidłowym ułożeniem zębów w triadach. Leczenie ortodontyczne ma wpływ na profil twarzy, w tym także wygląd ust. Jeżeli więc pojawiły się najmniejsze nawet wątpliwości, warto się nimi podzielić z lekarzem prowadzącym. Być może Pani wrażenie jest subiektywne, wynika z niesymetrycznego zastosowania elementów ortodontycznych, np. założenia zawiasu Herbsta przy jednostronnym tyłozgryzie. Być może wreszcie leczenie niweluje asymetrię występującą w Pani uśmiechu i zmiany są dla Pani zaskakujące, bo przyzwyczaiła się Pani do asytmetrii. Inną przyczyną niekorzystnych zmian mogą być nawyki, związane z unikaniem przez pacjenta kontaktu aparatu z wewnętrzną stroną policzków i ust. Zdarza się, że pacjenci w trakcie leczenia ortodontycznego nabywają niekorzystnych nawyków - na szczęście po zakończeniu leczenia odzwyczajają się i wszystko wraca do normy.

Więcej o: