Co to jest integracja sensoryczna?
kaole
04.06.2012 15:07
Wchodzenie po schodach, trzymanie torby z zakupami i jednoczesne prowadzenie rozmowy przez telefon. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy jak wiele czynności potrafi wykonać w jednym czasie. Taka umiejętność nie byłaby możliwa gdyby nie integracja sensoryczna.
DziÄki wspĂłĹpracy miÄdzy zmysĹami nie potykamy siÄ o schody, nie mylimy piÄter, a torba z zakupami nie wylatuje nam z rÄki. Integracja sensoryczna sĹuĹźy nie tylko
koordynacji ruchowej
, umoĹźliwia odbieranie bodĹşcĂłw wzrokowych oraz sĹuchowych, wykorzystywana jest takĹźe w czasie nauki.
Integracja sensoryczna - to czego nie wiesz o zmysĹach
Za prawidĹowy rozwĂłj dziecka odpowiada m.in. wĹaĹciwa integracja miÄdzy zmysĹem wzroku, sĹuchu, smaku oraz wÄchu. Zdaniem dr A. J. Ayers, twĂłrczyni teorii o integracji sensorycznej, to nie wystarczy. Konieczne jest wspĂłĹdziaĹanie miÄdzy tzw. zmysĹami bazalnymi (dotykiem, wzrokiem, smakiem, wÄchem, sĹuchem), zmysĹem ruchu/rĂłwnowagi oraz zmysĹem proprioceptywnym/pozycja ciaĹa. Pierwsze pozwalajÄ
rozpoznaÄ ksztaĹt, fakturÄ oraz temperaturÄ przedmiotu. ZmysĹ rĂłwnowagi odbiera wszystkie bodĹşce zwiÄ
zane z ruchem ciaĹa w osi gĂłra-dóŠoraz odchyleniem prawo-lewo. Ostatni ze zmysĹĂłw odbiera "odczucia" pĹynÄ
ce od miÄĹni i stawĂłw, wykorzystujemy go np. wychodzÄ
c z wanny i ubierajÄ
c siÄ gdy w Ĺazience zgaĹnie ĹwiatĹo. Mimo Ĺźe z istnienia tych procesĂłw nie zdajemy sobie sprawy to ich rozwĂłj u dziecka ma ogromny wpĹyw na jego przyszĹoĹÄ.
Za zaburzenia w obrÄbie zmysĹĂłw odpowiada
ukĹad nerwowy
. NajczÄĹciej nieprawidĹowo interpretuje docierajÄ
ce do niego bodĹşce.
Gdy integracja nie dziaĹa
Brak, bÄ
dĹş zaburzenie integracji miÄdzy zmysĹami moĹźe pojawiÄ siÄ juĹź u niemowlakĂłw. Nierzadko pierwsze objawy wystÄpujÄ
u dzieci w wieku przedszkolnym lub szkolnym. SĹaba integracja sensoryczna zazwyczaj objawia siÄ przy wykonywaniu codziennych czynnoĹci. Wyróşnia siÄ trzy rodzaje takich zaburzeĹ, ktĂłre charakteryzujÄ
siÄ:
- unikaniem wraĹźeĹ sensorycznych
- poszukiwaniem wraĹźeĹ sensorycznych
- obniĹźonymi umiejÄtnoĹciami ruchowymi
W pierwszym przypadku dziecko odczuwa bodĹşce bardzo intensywnie. WraĹźenie ciÄ
gĹego atakowania zmysĹĂłw sprawia, Ĺźe na dotyk reaguje agresjÄ
, niekiedy cierpi na lÄk wysokoĹci, Ĺşle czuje siÄ w zatĹoczonych miejscach, boi siÄ prĂłbowaÄ nowych rzeczy. Bywa nadmiernie pobudzone i
aktywne
.
Dzieci poszukujÄ
ce wraĹźeĹ majÄ
obniĹźonÄ
zdolnoĹÄ odbierania docierajÄ
cych do nich bodĹşcĂłw, dlatego nieustannie ich poszukujÄ
. LubiÄ
gĹoĹne dĹşwiÄki, potrafiÄ
np. bardzo dĹugo krÄciÄ siÄ w kĂłĹko, nie odczuwajÄ
c przy tym dyskomfortu. Nie reagujÄ
na bĂłl, późno zaczynajÄ
mĂłwiÄ.
Dzieci z obniĹźonymi umiejÄtnoĹciami ruchowymi majÄ
kĹopoty m.in. z wykonywaniem precyzyjnych czynnoĹci, czytaniem, pisaniem czy funkcjonowaniem spoĹecznym. Nie umiejÄ
kontrolowaÄ swoich ruchĂłw,
nieustannie siÄ wiercÄ
, nie potrafiÄ
usiedzieÄ w jednym miejscu i wykonujÄ
niepotrzebne, niekiedy dziwne ruchy. KĹopoty sprawia im planowanie ruchĂłw, stÄ
d nie radzÄ
sobie ze sznurowaniem butĂłw, ukĹadaniem puzzli, zapinaniem guzikĂłw, jazdÄ
na rowerze czy budowaniem z klockĂłw.
Leczenie
NajczÄstszÄ
formÄ
leczenia zaburzeĹ integracji sensorycznej jest terapia. Poprzez Äwiczenia i zabawÄ dziecko uczy siÄ odpowiedniej reakcji na docierajÄ
ce do niego wraĹźenia zmysĹowe. Jej celem nie jest jednak poprawa umiejÄtnoĹci konkretnych czynnoĹci, z ktĂłrymi dziecko ma kĹopoty. Zazwyczaj poprzez aktywnoĹÄ fizycznÄ
moĹźliwe jest rozwiniÄcie u dziecka zdolnoĹci, ktĂłre uĹatwiÄ
wykonywanie poszczegĂłlnych zadaĹ. W niektĂłrych przypadkach jednak terapeuta Äwiczy z dzieckiem jednÄ
konkretnÄ
czynnoĹÄ.
DoĹÄ
cz do nas na Facebooku!
Czytaj takĹźe:
Siatka centylowa