Jak rzucić palenie - coś za coś

Łatwiej jest rozstać się z nałogiem, kiedy coś dzięki temu zyskamy. Gdy oddajemy coś dla nas ważnego, chcemy żeby to, co dostajemy w zamian, spełniało w naszym życiu podobną lub ważniejszą rolę.
W Polsce pali co 3. kobieta. Planując ciążę, większość chce zerwać z nałogiem. Niestety, często kończy się na dobrych chęciach. W badaniach przeprowadzonych w 2009 roku na 382 oddziałach szpitalnych, na których przebywały matki z noworodkami , aż 11 proc. Polek przyznało, że paliły w czasie ciąży. Niestety, spośród pozostałych respondentek 17 proc. kobiet zerwało z nałogiem w pierwszym trymestrze ciąży, a kolejnych 10 proc. - w drugim i trzecim trymestrze. 38 proc. kobiet paliło więc w czasie trwania ciąży, 27 proc. deklaruje rzucenie nałogu przed jej zakończeniem, 11 proc. nie zamierza rozstawać się z nałogiem w ogóle.

Dlaczego tak trudno jest się rozstać z papierosem? Najczęściej uzależnienie od papierosów jest wynikiem dwóch czynników - fizycznego: uzależniamy się od nikotyny, i psychicznego: uzależniamy się od czynności palenia. Częściej palą mężczyźni, ale często powody sięgania po papierosy nie mają wiele wspólnego z płcią. Osoby, które w młodym wieku sięgnęły po papierosy, żeby w ten sposób spróbować atrybutu dorosłości, są bardziej narażone na długoletnie uzależnienie, z którym trudno zerwać. Palenie źle wpływa na urodę, układ krążenia, podwyższa ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, miażdżycy, chorób serca, niewydolności płuc, układu krążenia, wystąpienie wrzodów i raka żołądka. To powszechnie znane prawdy.



Dobre rady nie wystarczą

Do dobrych rad najczęściej udzielanych palaczom należą zalecenia: zajmij czymś ręce, nie siedź w domu, zdrowo się odżywiaj. Ale osoba, która pali, często nie znajduje odpowiedzi na jedno, podstawowe pytanie: po co? Czy palenie i zdrowe jedzenie wykluczają się? Nie dla wszystkich. Czy palacze muszą siedzieć w domu? Nie. Ręce są zajęte, głowa spokojna, palenie w pewien sposób porządkuje dzień, zwyczaje towarzyskie, wpływa na relacje z innymi ludźmi. Większość palących zdaje sobie sprawę z tego, że rzucając palenie coś stracą.

Nałóg jest czynnością, którą powtarzamy mimo jej szkodliwości, dlatego, że coś dzięki temu zyskujemy lub doświadczamy subiektywnego odczucia, że coś zyskujemy. Osoby, które mają tendencję do uzależnień psychicznych, często decydują się na rozpoczęcie palenia lub powrót do nałogu pod wpływem emocji. W tej grupie większość stanowią kobiety. Niestety - jeśli chęć zapalenia jest reakcją na stres, poczucie niespełnienia, jest wynikiem myślenia " i tak wszystko jedno", łatwo jest do nałogu powrócić, nawet jeżeli ktoś nie odczuwa rzeczywistej, fizycznej potrzeby zapalenia papierosa. Palenie jest przyjemnością, którą palacze urozmaicają czas spędzany w swoim towarzystwie. Większość osób palących na pytanie: dlaczego palą, odpowiada - bo lubię. Jest to czynność, która sama w sobie jest przyjemna (choć osobom niepalącym trudno to sobie wyobrazić), dodatkowo kojarzy się przyjemnie, bo zazwyczaj kiedy palimy, jesteśmy w przyjemnych okolicznościach. Papieros to: przerwa w pracy, impreza, wyjście do pubu, pierwszy wiosenny spacer, rozmowa, sposób na poznanie nowych osób, zintegrowanie się z grupą osób, których nie znamy, a które tez palą. Nic dziwnego, że rzucając palenie wiele osób ma poczucie straty.

Jak utracona miłość

Odczucia, które towarzyszą pierwszym dniom bez tytoniu są porównywalne z tymi po rozstaniu z bliską osobą. Każda sytuacja, w której towarzyszył nam papieros przywołuje wspomnienia miłych chwil, w których oddawaliśmy się błogiemu... paleniu. Wyjście ze znajomymi, którzy palą, to koszmar. A przecież większość znajomych, z którymi do tej pory przebywaliśmy, pali. Po wejściu do pubu otacza nas natychmiast chmura dymu - co z tego, ze ja nie pale, skoro przy tej ilości dymu, palą tu wszyscy - przychodzi natychmiast do głowy. Więc może jeszcze sięgnąć po papierosa? "Skoro palę już tyle lat, może ten jeden papieros, jeden wieczór nic nie zmieni?" Zmieni. Kolejny raz okaże się, że nie radzisz sobie ze swoimi emocjami, że nie dotrzymujesz postanowień, że nie umiesz podjąć decyzji.

Dużo łatwiej jest się rozstać z nałogiem osobom, które rzucając palenie coś zyskują. Co to będzie - zależy już tylko od palacza. Mogą to być np. pieniądze, które przeznaczymy na jakiś cel, np. wycieczkę (paląc 2 paczki papierosów tygodniowo, w ciągu roku palacz wydaje ponad tysiąc złotych na sam tytoń). Pomóc w rzuceniu nałogu mogą... zmysły. Kiedy palimy, są otępiałe.

Rozbudź w sobie ciekawość zapachów - jeśli miesięcznie możesz wydać ponad 100zł na zakup papierosów, przeznacz tę sumę np. na perfumy. Wąchaj jak najwięcej zapachów, testuj je na sobie, a te, które podbiją twoje serce umieść w swojej kolekcji. jeśli codziennie użyjesz zapachu, który poprawie ci nastrój, podoba się, w którym czujesz się atrakcyjnie, zrozumiesz, że paląc niweczysz cały swój wysiłek - pachniesz jak każdy palacz: niekorzystnie.

Jeśli świat perfumiarskich uciech jest ci obcy i wcale cię nie interesuje, spróbuj odkryć w sobie mistrza kuchni. Gotowanie jest nie tylko zajmujące - jest sztuką, którą możesz podzielić się z innymi ludźmi. Gotując w domu jesz dokładnie to, na co masz ochotę i tak, jak lubisz. Kiedy nie palisz, możesz lepiej cieszyć się wyjątkowymi smakami. Być może okaże się, że spotkania przy dobrym posiłku, winie, muzyce, w mieszkaniu, gdzie nikt nie pali, zastąpią wizyty w zadymionych i drogich pubach? Kup książkę kucharską, wybierz danie, które umiesz przygotować i które powinno ci smakować, zrób listę zakupów i do dzieła!

Przygotuj się

Przygotowując się do rzucenia palenia, musisz przygotować się na to, że plan może się nie udać. Postaraj się pomyśleć, w jakich sytuacjach najtrudniej będzie ci zrezygnować z papierosa - w pracy, kiedy współpracownicy wychodzą zapalić, rano, po wyjściu z domu, podczas spożywania alkoholu? Staraj się unikać takich sytuacji przez pierwsze tygodnie abstynencji. Jeśli wiesz, że papierosy pozwalają ci się odstresować w ciężkich chwilach - znajdź inną czynność, która ci na to pozwoli i zastąpi tytoń. Palenie często towarzyszy sytuacjom, z których nie chcemy rezygnować - np. spotkaniom ze znajomymi czy współpracownikami. Postaraj się znaleźć inne okoliczności, w których możesz te kontakty podtrzymywać, z którymi nie będzie ci się kojarzyć palenie. Jeśli zwykle wychodzisz na papierosa, żeby porozmawiać ze współpracownikami, zaproś ich na lunch, spacer, wyjście po pracy. Najlepiej nie przebywajcie w miejscu, gdzie zwykle palicie. Zapisz na kartce wszystkie powody, dla których chcesz rzucić palenie. Kiedy poczujesz, że musisz zapalić, przypomnij sobie, dlaczego zależało ci na rzuceniu nałogu. Nie myśl o tym, że już nigdy nie zapalisz. Pomyśl, że nie palisz na razie. Sprawdź, ile potrafisz wytrzymać bez papierosa. Jeśli bardzo chcesz zapalić, poczekaj i pomyśl, że zrobisz to później, jeśli naprawdę będziesz tego bardzo potrzebować. Być może uda ci się powstrzymać od palenia na kilka tygodni, miesięcy a może nawet dłużej?

Ile razy rzucałaś/eś palenie?
Więcej o: