Kasza bulgur - wicej ni kasza?

Wytwarza si j z pszenicy durum, czyli tej najwyszej jakoci i z najwiksz iloci witamin oraz cennych dla organizmu zwizkw. Czym tak naprawd jest kasza bulgur, czym rni si od innych kasz i dlaczego warto zrobi i dla niej miejsce w naszej diecie?
Ten mao znany, cho dostpny i u nas rodzaj kaszy znacznie wiksz popularnoci cieszy w krajach Bliskiego Wschodu. Stanowi tam fundament tradycyjnej kuchni. Powoli jej warto docenia i Zachd. Z ca pewnoci zyska aprobat dbajcych o lini czy chorujcych na serce . W czyjej kuchni nie moe jej zabrakn, a kto powinien omija j szerokim ukiem?

Zdrowe i mocne serce

Nim kasza bulgur trafi na st musi przej dugi proces. Zebrane ziarna pszenicy, w pierwszej kolejnoci s osuszane i gniecione. W zalenoci od stopnia "zgniecenia" mwi, si o trzech rodzajach kaszy - drobno, rednio i gruboziarnistej.

Docz do Zdrowia na Facebooku!

Kasza bulgur to niezwykle cenne rdo potasu, magnezu, wapnia oraz sodu. Pierwszy z pierwiastkw, potas ma szczeglne znaczenie dla serca. Obnia cinienie a w czasie duego wysiku fizycznego sprawia, e pracuje ono szybciej, dziki czemu organizm jest znacznie lepiej dotleniony. Wap odpowiada przede wszystkim za skurcze serca, dodatkowo poprawia przepyw i "pompowanie" krwi.

Magnez nie tylko rozszerza ttnice, chronic je przed powstawaniem zatorw. Obecno magnezu jest konieczna by potas oraz wap mogy si prawidowo wchon. Za jego spraw obecna w organizmie glukoza szybciej i w wikszej iloci dociera do mzgu zapewniajc mu prawidowe odywienie, a tym samym funkcjonowanie na wyszych obrotach.

Obecno sodu pozwala zmniejszy napicie miniowe, jednoczenie poprawiajc przepyw impulsw midzy komrkami nerwowymi.

Wicej o magnezie:



Bonnik - dla piknej sylwetki i zdrowego ukadu pokarmowego

100 g kaszy bulgur (ponad 300 kcal) zwiera ok. 12 gramw bonnika. Im go wicej w codziennej diecie tym jestemy nie tylko szczuplejsi (pozwala utrzyma na duej uczucie sytoci), ale i zdrowsi. Usprawniona przez niego przemiana materii pozwala unikn nie tylko zapar. Regularne spoywanie bonnika chroni przed tworzeniem si zmian nowotworowych m.in. w obrbie okrnicy.

Dodatkowo w kaszy bulgur znajdziemy due iloci kwasu foliowego (witamina B9) . Jego obecno powinna skoni wszystkie panie w ciy, karmice piersi lub dopiero planujce zaoenie rodziny do tego by na stae wprowadziy j do swojej diety. Niedobory kwasu foliowego mog powanie odbi si na zdrowiu dziecka, prowadzc nawet do rozwoju wad rozwojowych. Niski indeks glikemiczny (tj. 46) nie powoduje wyrzutu insuliny i moe by bez wikszych obaw spoywana przez osoby chorujce na cukrzyc.

Kasza bulgur: a zszargane nerwy

Do niewtpliwych zalet kaszy bulgur naley bogactwo witamin z grupy B. Przy wsppracy z magnezem (ich obecno sprawia, e jest znacznie lepiej przyswajany, szczeglne znaczenie ma tu witamina B6) czuwaj i kontroluj dziaanie caego ukadu nerwowego. Pozwalaj nie tylko utrzyma tak wan rwnowag psychiczn. Dziki nim szybciej si uczymy i zapamitujemy. agodzimy ble gowy oraz poprawiamy wygld skry.

Wystpujce w kaszy bulgur witaminy z tej grupy wspieraj procesy krwiotwrcze oraz produkcj hormonw.

Wicej o waciwociach i zadaniach witamin z grupy B przeczytasz tutaj .

Czy kady moe je kasz bulgur?

Mimo e jest niezwykle zdrowa, nie kady powinien i moe j je. Kasza bulgur, poniewa powstaje z pszenicy, zawiera gluten, dlatego te jest zakazana np. dla osb z celiaki. Ju niewielka ilo tego biaka moe wywoa nie tyle zaostrzenie choroby, ale i szereg dolegliwoci.

Czytaj take:

Potas - niedobr i nadmiar nie zawsze atwo rozpozna

Magnez: makroelement waniejszy ni mylisz. Gdzie go szuka?

Kasza gryczana - bliska "kuzynka" szczawiu i rabarbaru

Ocal ycie - pokochaj swoje serce

Kasza jczmienna - przyjacika ukadu krwiononego