Dieta ośmiogodzinna (dieta 8h). Moda, czy rewolucja?

Możesz jeść wszystko na co masz ochotę. Gdzie jest haczyk? Posiłki mogą "zajmować" jedynie 8 godzin, pozostała część doby to czas na picie wody, niesłodzonej herbaty i oczyszczanie. Czy taka dieta ma sens i czy jest bezpieczna?
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Autorami tego specyficznego programu odchudzania są dwaj panowie - David Zinczenko i Peter Moore. Pierwszy to autor wielu publikacji propagujących zdrową dietę, drugi to dziennikarz jednego z magazynów dla panów zachęcającego do poprawy jakości stylu życia. Opracowana przez nich metoda odchudzania nie tylko zezwala na sięganie po produkty, na które mamy w danej chwili ochotę, ale obala powszechnie przyjęte zasady zdrowego żywienia.

Tym systemem można stracić nawet 30 kilogramów w miesiąc, czy to w ogóle możliwe?

Zapomnij o śniadaniu

Najważniejszy posiłek dnia to śniadanie, które im bardziej kaloryczne, tym lepsze. W opinii Zinczenki i Moore'a to bzdura. Wmuszanie w siebie bardzo obfitego śniadania to nie najlepszy pomysł. Znacznie lepiej jest "zastąpić" pierwszy posiłek kubkiem herbaty lub filiżanką kawy . Pozwoli to, na takie rozplanowanie dnia, by kolację zjeść na tyle późno by nie czuć silnego głodu przez resztę dnia. Po upływie ośmiu godzin przeznaczonych na jedzenie stosujący dietę mogą jedynie popijać wodę lub herbatę, pod warunkiem, że nie zawiera cukru .

Co na to badacze? Przyjmuje się, że śniadanie powinno zostać jedzone w pierwszej godzinie od chwili przebudzenia. Takie przesuwanie godziny pierwszego posiłku sprawia, że organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na jego przetrawienie i "zrobić miejsce" na kolejny. Dietetycy podkreślają, że 2-3 godzinna "obsuwa" sprawia, że spadający poziom cukru powoduje rozdrażnienie, osłabienie czy zmęczenie. Mogą się także pojawić kłopoty z koncentracją.

Jem wszystko

Rewolucyjna dieta to pięć posiłków. Nie ma znaczenia z czego każdy z nich będzie zbudowany. Autorzy przekonują, że przez te osiem godzin, jakie może poświęcić w ciągu całego na jedzenie możemy jeść dosłownie wszystko. Przedział kaloryczny? Nie ma. Jedyne zalecenie to to, aby każdy posiłek został wzbogacony o jeden produkt z dwóch grup tzw. poskramiaczy tłuszczu oraz tzw. wspomagaczy zdrowia. W pierwszej znalazły się m.in. jajka, kurczak, indyk, ryby i chude mięso, jogurt i półtłusty nabiał, orzechy włoskie, nerkowce, migdały oraz fasola, groch, cieciorka. Do drugiej zaliczono maliny, jagody, borówki, porzeczki, żurawina, jabłka, pomarańcze, pomidory, melon, awokado, szpinak i zielone warzywa: brokuły, szparagi, jarmuż. Odradza się sięganie po alkohol , w szczególności piwo.

Porcje w rozumieniu Zinczenki i Moore'a mają być małe i rozsądnie opracowane. Motto diety - tj. jedz, co chcesz - w żaden sposób nie zachęca to stosowania zasad choćby piramidy zdrowego żywienia. Zaletą diety jest konieczność rezygnacji z picia słodkich napojów, które w nadmiarze mogą przyczynić się do rozwoju cukrzycy. Dodatkowo 16 godzinny post pozwala ograniczyć podjadanie.

8 minut

Ruch to niezbędny element każdej, skutecznej diety. Zgodnie z wytycznymi WHO optymalny czas jaki przeciętny człowiek powinien przeznaczyć na aktywność fizyczną to 170 minut tygodniowo. Dużo? Zdaniem autorów książki zdecydowanie za dużo. Zinczenki i Moore uważają, że wystarczy poświęcić zaledwie osiem minut na "rozruszanie" ciała. Niestety, ludzki organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową dopiero po upływie 30-40 minut. Nie bez powodu przeciętne zajęcia w klubach fitness trwają minimum 60 minut. Przekonanie, że 8 minut "wystarczy" wydaje się mało realne.

Dieta cud nie istnieje

Dobra dieta to przede wszystkim taka, która nie tylko zawiera zdrowe i odżywcze produkty, ale uczy odpowiednich nawyków żywieniowych. Mało kto po skończeniu odchudzania trzyma się choćby części zapisanych w niej zasad i niestety zazwyczaj kończymy z efektem "jo-jo". Jak zgodnie podkreślają eksperci od żywienia, jedyny sposób na utratę zbędnych kilogramów to sięganie po odpowiednie grupy produktów i aktywność fizyczna , dłuższa niż "magiczne" osiem minut.

Czytaj także:

Lubisz słodkie? Pora ograniczyć spożycie cukru

Dieta mężczyzn zmienia się po ślubie. Jak?

Odchudzanie bez diety? Sprawdź, jak to zrobić

Wspomagacze metabolizmu - składniki, które rozpędzą przemianę materii

Dieta trzech minerałów - trzymaj wagę w ryzach

Szukasz dla siebie odpowiedniej diety? Sprawdź te książki >>

Więcej o: